Sprzęgło, jak każdy inny podzespół samochodowy, może ulec awarii, a z czasem również się zużywa. Niezależnie jednak od przyczyn braku sprawności sprzęgła, zawsze wymaga on natychmiastowej interwencji. Najczęściej niezbędna jest wymiana sprzęgła w warsztacie, jednak czasem wystarczające okazuje się jego wyregulowanie. Jak zrobić to samemu i czy warto podejmować się tego zadania?

Kiedy warto wyregulować sprzęgło?

Kiedy dojdzie do poważnej awarii, wymiana sprzęgła to jedyne rozsądne rozwiązanie, a regulacja podzespołu nie jest skuteczna. Natomiast ma ona sens, jeżeli dochodzi do tzw. ślizgania się sprzęgła. Usterka ta daje dość specyficzne objawy, którymi są:

  • branie sprzęgła zbyt wysoko
  • przyspieszenie nieproporcjonalne do dodawanego gazu

Jak wyregulować sprzęgło na lince?

Wyregulowanie sprzęgła na lince to stosunkowo proste zadanie, wymagające wykonania jedynie kilku czynności. Poniżej przedstawiono po kolei, co trzeba zrobić, aby poprawnie wyregulować sprzęgło:

  1. Znalezienie linki – łatwo ją zidentyfikować po nakrętce na gwincie zlokalizowanym na końcu linki. Szukać należy na obudowie skrzyni biegów.
  2. Pociągnięcie linki w swoją stronę – konieczne jest silne, energiczne, częściowe wyciągnięcie linki, a następnie przekręcenie pokrętła w prawo.
  3. Sprawdzenie powrotu pedału sprzęgła – należy wcisnąć do końca pedał sprzęgła, a następnie puścić, i obserwować kiedy się zatrzyma. Optymalnie powinien on znajdować się nieco wyżej od pedału hamulca
  4. Odpalenie silnika – czynność niezbędna, aby sprawdzić, jak wysoko bierze sprzęgło. Informacja zwrotna jest doskonałym wskaźnikiem, czy sprzęgło zostało odpowiednio wyregulowane.

Wykonując regulację sprzęgła, należy zachować środki ostrożności, aby zapobiec uszkodzeniu silnika lub własnego ciała. Przede wszystkim rozpoczynając pracę, należy się upewnić, że silnik jest wychłodzony. Ponadto, trzeba zachować umiar, dokręcając nakrętkę. Zbyt lekkie dokręcenie nakrętki uniemożliwia w zasadzie korzystanie ze skrzyni biegów, podczas gdy zbyt mocne nie zlikwiduje problemu ślizgania się sprzęgła.

Czy warto samodzielnie regulować sprzęgło?

Samodzielne, skuteczne wyregulowanie linki sprzęgła jest jak najbardziej możliwe, o ile posiada się właściwą wiedzę i pewne doświadczenie motoryzacyjne. Niezbędne są bowiem odpowiednio mocne zaciągnięcie linki i dokręcenie nakrętki. Ponadto, brak doświadczenia uniemożliwi trafne określenie, czy położenie pedału sprzęgła jest odpowiednie. O wiele prostszym zadaniem jest wyregulowanie sprzęgła hydraulicznego. Polega ono bowiem na dolaniu odpowiedniego płynu hydraulicznego, który zwykle jest płynem hamulcowym.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *