Aplikacja mobilna Ucando

Wahacz to niezbędny element zawieszenia, zapewniający kontrolę nad ruchem kół, stabilizujący zawieszenie i umożliwiający jego współpracę z nadwoziem. Ważną częścią składową wahacza jest sworzeń, łączący ten podzespół ze zwrotnicą. Innymi słowy, sworzeń zapewnia połączenie wahacza z kołem. Ten niewielki element może oczywiście ulegać awariom, niezbędna jest wtedy jego wymiana. Jest to dosyć prosta czynność, którą można wykonać samodzielnie, o ile dysponuje się niezbędnym sprzętem.

Kupuj sworznie wahacza w Ucando.pl

Do -40% taniej, z darmową dostawą 24h kurierem. Bezproblemowe wymiany i zwrot części w ciągu 30 dni

Kiedy trzeba wymienić sworzeń wahacza?

Wymiana sworznia jest konieczna, gdy jego funkcjonowanie zostaje zaburzone. Łatwo to zaobserwować, gdyż nieprawidłowe funkcjonowanie sworznia skutkuje stukaniem oraz wzmocnieniem drgań podczas jazdy. Ponadto, mogą pojawić się problemy z utrzymaniem odpowiedniego toru jazdy. Objawy te czasami świadczą również o awarii innej części wahacza, dlatego w razie ich wystąpienia należy sprawdzić  cały podzespół. W przypadku sworznia wahacza problemy występują, gdy dojdzie do jego wybicia lub zużycia.

Sprzęt do wymiany sworznia wahacza

Wymiana sworznia wymaga przygotowania odpowiedniego sprzętu. Są to głównie podstawowe narzędzia, które większość majsterkowiczów posiada w swoich warsztatach. Potrzebne będą:

  • klucz do odkręcania kół
  • podnośnik (alternatywą jest skorzystanie z kanału)
  • klucz płaski
  • szlifierka kątowa (przy pierwszej wymianie sworznia)
  • klucz oczkowy (przy kolejnych wymianach)
  • wybijak, ewentualnie młotek
  • druciana szczotka

Wymiana sworznia kok po kroku

Upewniając się, że cały sprzęt do pracy jest gotowy, można w końcu przejść do wymiany sworznia wahacza, która powinna odbyć się w następujących krokach:

  1. Podniesienie samochodu lub wjazd na kanał
  2. Poluzowanie śrub i odkręcenie koła przy pomocy klucza do kół
  3. Ścięcie metalowych nitów – za ich pomocą fabrycznie montuje się sworzeń. Do ścięcia nitów przyda się szlifierka kątowa. W pierwszej kolejności należy jednak usunąć grzybki znajdujące się u dołu nitów, aby można było je wybić. Jeżeli sworzeń przy danym wahaczu był już kiedyś wymieniany, w miejscu nitów znajdują się śruby, które należy odkręcić kluczem oczkowym
  4. Odkręcenie nakrętki sworznia przy użyciu klucza płaskiego
  5. Wysunięcie sworznia z wahacza
  6. Wybicie sworznia ze zwrotnicy – najlepiej zrobić to wykorzystując wybijak, jednak można też użyć zwykłego młotka
  7. Wyczyszczenie powierzchni – przed montażem nowego sworznia należy wyczyścić powierzchnię okolicznych podzespołów drucianą szczotką
  8. Montaż nowego sworznia poprzez wykonanie czynności odwrotnych do wymienionych, w przeciwnej kolejności.

Należy pamiętać, że jeżeli jeden sworzeń nie nadaje się już do użytku, prawdopodobnie ten element przy drugim wahaczu również jest zużyty lub niedługo ulegnie awarii. Dlatego też wymianę sworzni należy dokonywać po obu stronach osi jednocześnie.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Martyna Jędruch

2 Komentarze

  1. Świetny artykuł, jestem pewny że wiele osób, które będą chciały zaoszczędzić nieco na pracy mechanika będą z niego korzystać jako z instrukcji wymiany. Czasem lubię coś podziałać przy aucie i dobrze wiem, że największy problem stanowią odpowiednie części!

    Odpowiedz

  2. Czy poluzowac koła nie lepiej przed podniesieniem autka?

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *