Aplikacja mobilna Ucando

Wymiana płynu chłodniczego krok po kroku

Skuteczna praca układu chłodzącego jest szczególnie ważna w upalne lato. O sprawności decyduje między innymi płyn chłodniczy. Co prawda nie wszyscy producenci zalecają jego wymianę, to warto od czasu do czasu wykonać taką operację – najrzadziej co pięć lat, a w przypadku starszych samochodów co dwa lata.

Kupuj płyny chłodnicze w Ucando.pl

Do -40% taniej, z darmową dostawą 24h kurierem. Bezproblemowe wymiany i zwrot części w ciągu 30 dni

Przygotowanie do pracy

Przede wszystkim należy zaopatrzyć się w pojemnik na zlewany płyn. Musi on mieć odpowiednią pojemność, w zależności od samochodu. Średnio układ chłodzenia mieści 6-10 litrów płynu. Operację trzeba przeprowadzić na zimnym silniku. Dzięki temu nie tylko unikniemy oparzeń starym płynem, ale także nie ryzykujemy uszkodzenia głowicy silnika po wlaniu zimnego płynu do gorącego układu.

W ustawionym na równej powierzchni samochodzie szukamy korka spustowego. Jest on umieszczony w najniższej części układu chłodzącego, najczęściej w prawym dolnym rogu chłodnicy. Po podstawieniu pojemnika odkręcamy korek i czekamy, aż układ się opróżni.

Wymiana płynu chłodniczego

W tym czasie możemy przygotować nową uszczelkę korka spustowego. Warto stosować taką praktykę przy każdej wymianie płynów, wspominaliśmy już o tym przy okazji wymiany oleju silnikowego.

Następnie płuczemy układ, wykorzystując do tego 10-20 litrów wody destylowanej. Przy „otwartym” układzie (nie zakręcamy korka spustowego!) wlewamy wodę do zbiorniczka na płyn chłodniczy i czekamy, aż przepłynie przez cały układ.

Napełnianie układu chłodniczego

Po przepłukaniu i spłynięciu wody destylowanej zakręcamy korek spustowy i rozpoczynamy napełnianie układu świeżym płynem chłodniczym. Może się zdarzyć, że zbiornik wyrównawczy wypełni się dość szybko. Wówczas należy przerwać dolewanie, uruchomić samochód i pokonać krótki dystans, by płyn został rozprowadzony po całym układzie.

Bywa tak, że procedurę trzeba kilkakrotnie powtórzyć. Trzeba przy tym pamiętać, że układ chłodniczy musi być uzupełniony do pełna – zgodnie z danymi w instrukcji obsługi. Zbyt niski poziom płynu może doprowadzić do przegrzania silnika i kosztownych uszkodzeń.

Tak jak w przypadku innych płynów eksploatacyjnych, zużyty płyn chłodniczy należy oddać w ręce fachowców. Bezpłatnie przyjmują go Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez UCANDO

  1. Właśnie takiej instrukcji szukałem. Świetnie, że dodajecie tak przydatne poradniki!

    Odpowiedz

  2. Tylko jak to się ma do aut z nowych roczników, gdzie często zlatuje tylko 3 litry a reszta pozostaje w układzie tak jakby elektrycznie trzeba coś ” otworzyc” pompa , zawor itp . ?

    Odpowiedz

  3. A co jeśli chłodnica nie posiada korka spustowego z resztą jak w większości przypadków?

    Odpowiedz

    1. Wtedy trzeba ściągnąć dolny wąż przy chłodnicy.

      Odpowiedz

  4. Bardzo dobry poradnik dla osób początkujących, które dopiero zaczynają swoją przygodę z motoryzacją. Będą wiedzieli jak prawidłowo i w szybki sposób wymienić płyn chłodniczy. Świetny blog, z którego lubię czasem poczytać różne poradniki.

    Odpowiedz

    1. Gówno jakich wiele w internecie. Nie ma to nic wspólnego z prawidłową wymianą płynu chłodniczego. W moim aucie do chłodnicy wchodzi tylko 2L. Caly układ ma 6,1L z nagrzwnicą. Żeby spuścić wszystko trzeba odkręcić korek na bloku do spuszczanua wody oraz spuszczać na gorącym silniku zeby przepustnica była otwarta. W moim aucie przekręcenie pokrętła na ogrzewanie nic nie daje. Więc wypchajcie się z takimi radam z dupynikomu nie przydatnymi. Nalewając wody tak jak sugerujecie zostalo by mi jej 3L w bloku i w nagrzewnicy.

      Odpowiedz

  5. W swoim samochodzie z 2015 roku spuściłem plyn chłodzący dzięki zaworkowi. Układ ma 8 litrów zlecialialy 4 l. I tak będzie zawsze. Dlatego wlałem wodę destylowaną (4l) i trochę pojeździłem, spuściłem to i znowu wlałem wody destylowanej i pojeździłem i spuściłem. Nie wiem dlaczego mówią o wlewaniku płynu chłodniczego. W układzie zostały 4l wody destylowanej dlatego kupiłem koncentrat do chłodnic i leciutko rozrobiony wlałem zakładając że wymiesza się z pozostałą wodą. Uważam że dobrze się przeplukalo i wiem że płyn mi nie zamarznie. Jak można wlac płyn skoro w środku będzie woda, chyba że zakładamy że dolewamy do starego plynu.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *