Wymiana płynu chłodniczego krok po kroku
Skuteczna praca układu chłodzącego jest szczególnie ważna w upalne lato. O sprawności decyduje między innymi płyn chłodniczy. Co prawda nie wszyscy producenci zalecają jego wymianę, to warto od czasu do czasu wykonać taką operację – najrzadziej co pięć lat, a w przypadku starszych samochodów co dwa lata.
Kupuj płyny chłodnicze w Ucando.pl
Do -40% taniej, z darmową dostawą 24h kurierem. Bezproblemowe wymiany i zwrot części w ciągu 30 dni
Przygotowanie do pracy
Przede wszystkim należy zaopatrzyć się w pojemnik na zlewany płyn. Musi on mieć odpowiednią pojemność, w zależności od samochodu. Średnio układ chłodzenia mieści 6-10 litrów płynu. Operację trzeba przeprowadzić na zimnym silniku. Dzięki temu nie tylko unikniemy oparzeń starym płynem, ale także nie ryzykujemy uszkodzenia głowicy silnika po wlaniu zimnego płynu do gorącego układu.
W ustawionym na równej powierzchni samochodzie szukamy korka spustowego. Jest on umieszczony w najniższej części układu chłodzącego, najczęściej w prawym dolnym rogu chłodnicy. Po podstawieniu pojemnika odkręcamy korek i czekamy, aż układ się opróżni.
Wymiana płynu chłodniczego
W tym czasie możemy przygotować nową uszczelkę korka spustowego. Warto stosować taką praktykę przy każdej wymianie płynów, wspominaliśmy już o tym przy okazji wymiany oleju silnikowego.
Następnie płuczemy układ, wykorzystując do tego 10-20 litrów wody destylowanej. Przy „otwartym” układzie (nie zakręcamy korka spustowego!) wlewamy wodę do zbiorniczka na płyn chłodniczy i czekamy, aż przepłynie przez cały układ.
Napełnianie układu chłodniczego
Po przepłukaniu i spłynięciu wody destylowanej zakręcamy korek spustowy i rozpoczynamy napełnianie układu świeżym płynem chłodniczym. Może się zdarzyć, że zbiornik wyrównawczy wypełni się dość szybko. Wówczas należy przerwać dolewanie, uruchomić samochód i pokonać krótki dystans, by płyn został rozprowadzony po całym układzie.
Bywa tak, że procedurę trzeba kilkakrotnie powtórzyć. Trzeba przy tym pamiętać, że układ chłodniczy musi być uzupełniony do pełna – zgodnie z danymi w instrukcji obsługi. Zbyt niski poziom płynu może doprowadzić do przegrzania silnika i kosztownych uszkodzeń.
Tak jak w przypadku innych płynów eksploatacyjnych, zużyty płyn chłodniczy należy oddać w ręce fachowców. Bezpłatnie przyjmują go Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
Właśnie takiej instrukcji szukałem. Świetnie, że dodajecie tak przydatne poradniki!
Tylko jak to się ma do aut z nowych roczników, gdzie często zlatuje tylko 3 litry a reszta pozostaje w układzie tak jakby elektrycznie trzeba coś ” otworzyc” pompa , zawor itp . ?
A co jeśli chłodnica nie posiada korka spustowego z resztą jak w większości przypadków?
Wtedy trzeba ściągnąć dolny wąż przy chłodnicy.
Bardzo dobry poradnik dla osób początkujących, które dopiero zaczynają swoją przygodę z motoryzacją. Będą wiedzieli jak prawidłowo i w szybki sposób wymienić płyn chłodniczy. Świetny blog, z którego lubię czasem poczytać różne poradniki.
Gówno jakich wiele w internecie. Nie ma to nic wspólnego z prawidłową wymianą płynu chłodniczego. W moim aucie do chłodnicy wchodzi tylko 2L. Caly układ ma 6,1L z nagrzwnicą. Żeby spuścić wszystko trzeba odkręcić korek na bloku do spuszczanua wody oraz spuszczać na gorącym silniku zeby przepustnica była otwarta. W moim aucie przekręcenie pokrętła na ogrzewanie nic nie daje. Więc wypchajcie się z takimi radam z dupynikomu nie przydatnymi. Nalewając wody tak jak sugerujecie zostalo by mi jej 3L w bloku i w nagrzewnicy.
W swoim samochodzie z 2015 roku spuściłem plyn chłodzący dzięki zaworkowi. Układ ma 8 litrów zlecialialy 4 l. I tak będzie zawsze. Dlatego wlałem wodę destylowaną (4l) i trochę pojeździłem, spuściłem to i znowu wlałem wody destylowanej i pojeździłem i spuściłem. Nie wiem dlaczego mówią o wlewaniku płynu chłodniczego. W układzie zostały 4l wody destylowanej dlatego kupiłem koncentrat do chłodnic i leciutko rozrobiony wlałem zakładając że wymiesza się z pozostałą wodą. Uważam że dobrze się przeplukalo i wiem że płyn mi nie zamarznie. Jak można wlac płyn skoro w środku będzie woda, chyba że zakładamy że dolewamy do starego plynu.