Aplikacja mobilna Ucando

Płyn chłodniczy odpowiada za zachowanie stałej, optymalnej temperatury pracy silnika. Tego typu środki chronią jednostkę napędową zarówno przed zamarzaniem, jak i przegrzaniem. Niestety, z czasem parametry płynu chłodniczego słabną. Wówczas nieodzowna staje się jego wymiana. Można to zrobić we własnym zakresie.

W większości warsztatów samochodowych wymiana płynu chłodniczego kosztuje ok. 100 zł plus cena płynu (30–50 zł). Można oczywiście zaoszczędzić, robiąc to samodzielnie, tym bardziej, że cały proces i nie powinien zająć nam dłużej niż godzinę.

Do wymiany płynu chłodniczego i przepłukania układu potrzebne będą:

  • nowy płyn
  • woda destylowana (ok. dwóch baniaków)
  • preparat płuczący (opcjonalnie)
  • wiadro lub miska do zlewania starego płynu i brudnej wody
  • lejek

Jak wymienić płyn chłodniczy w samochodzie?

Otwieramy korki chłodnicy i zbiornika wyrównawczego i spuszczamy zużyty płyn otwierając zawór spustowy w dolnej części chłodnicy (stary płyn należy oddać do utylizacji).  Przy okazji warto skontrolować stan chłodnicy oraz węży ciśnieniowych – wszelkie nieszczelności tych elementów spowodują wyciek płynu chłodniczego.

Kolejny krok to przepłukanie całego układu wodą destylowaną, dodając do niej preparat płuczący. W tym celu zamykamy zawór spustowy oraz korek chłodnicy, pozostawiając otwarty zbiornik płynu wyrównawczego i wlewamy do układu wodę lub jej mieszankę.

Następnie odpalamy silnik samochodu, uruchamiając jednocześnie nadmuch w kabinie pasażerskiej ustawiony na maksymalną wartość i temperaturę. Odczekujemy ok. 15-20 min, aby jednostka napędowa zdążyła się nagrzać. Następnie gasimy silnik i czekamy, aż jednostka ostygnie. W kolejnym kroku zlewamy zawartość układu chłodzącego poprzez zawór spustowy. Cały proces powtarzamy do momentu, aż woda osiągnie neutralną, przezroczystą barwę (najczęściej konieczne są kilkukrotne powtórzenia). Teraz pozostaje już tylko uzupełnić układ nowym płynem chłodniczym.

Cały proces wymiany płynu chłodniczego w skrócie:

  • dokładnie sprawdzić stan techniczny chłodnicy i zlokalizować korek spustowy oraz wlew (w razie niewielkich wycieków warto zaopatrzyć się w uszczelniacz chłodnicy, w formie płynu lub proszku i zastosować go po wymianie)
  • spuścić płyn chłodniczy
  • do zimnej chłodnicy wlać preparat do płukania układu chłodzenia
  • gałkę nagrzewnicy ustawić w pozycji na maximum (na grzanie)
  • włączyć silnik i pozostawić włączony przez 15-20 minut (czyszczenie układu jest najskuteczniejsze, kiedy układ jest nagrzany)
  • wyłączyć jednostkę napędową i zaczekać aż ostygnie
  • proces powtórzyć do momentu wypłukania z układu wszelkich zanieczyszczeń
  • zakręcić korek spustowy i zalać chłodnicę nowym płynem chłodniczym (płyn można wlewać przez zbiornik wyrównawczy)
  • po odpowietrzeniu układu sprawdzić poziom płynu chłodniczego.
  • aby zredukować drobne wycieki lub nie dopuścić do tworzenia się wycieków płynu w przyszłości, można dodać do układu zapobiegawczo odpowiedni uszczelniacz
Jak wymienić płyn chłodniczy w samochodzie?

Wymiana płynu chłodniczego – kiedy i jak często?

Gdy kontrolka płynu chłodniczego zaczyna świecić na desce rozdzielczej, często na wymianę płynu może być już za późno. Najważniejszy jest regularny serwis tego układu co 2-4 lata (100-200 tys. km). Producenci motoryzacyjni ustalają częstotliwość wymiany płynu chłodniczego we własnym zakresie. Jednak stosowane w starszych układach specyfiki krzemianowe (nieorganiczne IAT, niebieska barwa) wymagają częstszego serwisowania niż najnowsze bezkrzemianowe układy (OAT/HOAT, czerwona/różowa barwa).

Płyn chłodniczy należy wymienić również w momencie, gdy jego temperatura zamarzania znacząco wzrasta, co niesie ze sobą ryzyko jego krzepnięcia na mrozie. Kontrolę temperaturę zamarzania płynu można przeprowadzić za darmo w każdym warsztacie. Warto o tym pamiętać, szczególnie przed zimą. Każdy kierowca powinien także na bieżąco sprawdzać poziom płynu chłodniczego w silniku.

Uszczelnienie chłodnicy

W przypadku, gdy występują niewielkie uszkodzenia chłodnicy, można zastosować specjalny uszczelniacz chłodnicy. Zazwyczaj są to produkty dostępne w postaci proszków lub płynów.

Uszczelniacz chłodnicy to preparat szybko działający, skuteczny i w pełni bezpieczny. Zawiera on mikrocząsteczki aluminium, które wyszukują nawet najdrobniejsze nieszczelności i je zasklepiają. Tego typu preparaty wprowadza się do lekko rozgrzanego płynu chłodniczego, we wcześniej przepłukanym układzie chłodzenia. Po zamknięciu chłodnicy i uruchomieniu jednostki napędowej wszystkie wycieki powinny ustąpić w ciągu 15 minut. Jeśli jednak tak się nie dziej, to najprawdopodobniej uszkodzenie jest poważne i wymaga interwencji specjalisty.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Martyna Jędruch

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *