Aplikacja mobilna Ucando

Sprzęgło samochodowe jest w stanie się zużyć nawet po przejechaniu zaledwie 20 tys. km. Wszystko jednak zależy od kierowcy i jego stylu jazdy. Jeżeli odpowiednio zadbamy o ten mechanizm, może on spokojnie posłużyć nam przez całe życie eksploatacyjne samochodu. Jednakże zdarzają się czasem usterki, na które, tak naprawdę, nie mamy żadnego wpływu. Jedną z nich jest zerwanie linki sprzęgła, której naprawę możemy przeprowadzić sami. Jak to zrobić?

Nie tak od razu

Przyczyną zerwania linki sprzęgła jest najczęściej zużycie się tego elementu, lecz linka rzadko kiedy zrywa się od razu całkowicie. Jest ona wykonana w postaci splecionego ze stalowych drutów cięgna, które jest umieszczone w pancerzu ochronnym wykonanym z tworzywa sztucznego. Włókna linki pękają stopniowo, a wraz z ich pękaniem pedał sprzęgła zaczyna pracować coraz ciężej niż zazwyczaj. W takiej sytuacji wciskaniu pedału sprzęgła towarzyszy również charakterystyczny hałas.

Zanim zaczniemy

Wymiana linki sprzęgła nie należy do wyjątkowo skomplikowanych i każdy domorosły mechanik, mający jakiekolwiek pojęcie o mechanice samochodowej oraz podstawowe narzędzia, może samodzielnie dokonać wymiany tego elementu. Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac, trzeba, oczywiście, zakupić nową linkę, odpowiednią do konkretnego modelu samochodu. Nie trzeba chyba przypominać, aby wybierać produkty pochodzące wyłącznie od renomowanych i sprawdzonych producentów. Będzie to gwarancją wysokiej jakości i bezpieczeństwa użytkowania takiego elementu. Warto również wcześniej dobrze przyjrzeć się, jak wyglądają wszystkie miejsca mocowań i jak oraz którędy biegnie linka sprzęgła. Dobrym pomysłem dla mniej doświadczonych mechaników samochodowych będzie zrobienie zdjęć telefonem komórkowych, zanim rozpoczniemy właściwe prace demontażowe.

Demontaż, montaż

Wymianę linki sprzęgła należy zacząć od poluzowania koła od strony kierowcy i uniesienia auta. Kolejny etap to odkręcenie i zdjęcie koła, a następnie można zdemontować plastikowe nadkole poprzez odkręcenie kilku śrub. Kolejna rzecz to wykręcenie regulacji sprzęgła i mocowania linki opartej zazwyczaj na dwóch śrubach. Po wykonaniu tych czynności można wyjąć zużytą linkę z dźwigni i ucha mocującego pancerz (należy to zrobić jak najsprawniej, aby linka nie wisiała zbyt luźno) i wyciągnąć ją przez otwór od strony silnika. To koniec prac demontażowych. Nową linkę wprowadzamy przez ten sam otwór w komorze silnika, co wcześniej, i po jej prawidłowym założeniu, należy przykręcić metalowy kołnierz. Nagwintowaną końcówkę linki przekładamy przez otwór przy bloku silnika i naciągamy w tym miejscu gumową osłonę. Końcowy etap prac montażowych to przełożenie linki przez otwór do dźwigni sprzęgła, zamontowanie metalowego zabezpieczenia i wkręcenie śruby służącej do regulacji sprzęgła.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Dominik Kakietek

2 Komentarze

  1. Krzychu81 07/03/2020 o 11:02

    „Domorosły mechanik, mający jakiekolwiek pojęcie” to tak jakby o mnie 😀 Kiedyś już w innym aucie linkę wymieniałem, ale dobrze że teraz jeszcze raz poszukałem i trafiłem na tą instrukcje bo pewnie znowu zapomniałbym strzelić fotę przed demontażem i musiałbym się później nieźle nagłówkować co i jak zmontować.

    Odpowiedz

  2. Faktycznie z instrukcji wynika, że raczej każda osoba powinna poradzić sobie z wymianą linki sprzęgła. Rada ze zrobieniem zdjęcia telefonem niezwykle przydatna – warto to zrobić, żeby potem nie zastanawiać się co do czego pasowało i by sprawnie poskładać samochód „do kupy”. I tak jak zaznacza autor wpisu – nigdy nie kupujemy najtańszych zamienników, warto wydać te kilka złotych więcej na produkt dobrej firmy.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.