Wielu kierowców nie docenia, jak ważną funkcję w samochodzie spełnia filtr kabinowy. Dzięki niemu we wnętrzu pojazdu nie unosi się nieprzyjemny zapach, gdyż filtr nie zezwala na wtargnięcie spalin benzynowych, pyłów czy sadzy. Zadaniem filtra kabinowego jest zatem zwiększenie komfortu jazdy, ale też ochrona zdrowia kierowcy i pasażerów, gdyż oczyszcza on powietrze ze szkodliwych gazów. Warto zatem dbać o dobry stan filtra kabinowego, dokonując jego wymiany, kiedy tylko jest to konieczne.

Kiedy wymienić filtr kabinowy?

Zwykle zaleca się, aby filtr kabinowy wymieniać podczas przeglądów, czyli po przejechaniu ok. 15-20 tys. kilometrów. W rzeczywistości jednak do zużycia filtra może dojść zdecydowanie wcześniej. Wiele zależy od jakości elementu. Jeżeli materiału filtracyjnego jest w nim niewiele, to z pewnością zostanie szybciej wykorzystany. Ponadto, nie bez znaczenia jest rodzaj pokonywanych tras, gdyż jezdnie pokryte piaskiem lub żwirem przyczyniają się do szybszego zapchania filtra. Ponadto, filtr kabinowy jest o wiele bardziej obciążony w samochodach poruszających się po dużych miastach, w których jakość powietrza pozostawia wiele do życzenia.

Wymiana filtra kabinowego

Ażeby wymienić filtr kabinowy w samochodzie, najpierw trzeba go znaleźć, co może nie być wcale takie proste. Rzecz w tym, iż poszczególni producenci umiejscawiają filtr kabinowy w bardzo różnych miejscach. Poszukiwania najlepiej zacząć pod maską, w okolicach podszybia, czyli między deską rozdzielczą a silnikiem. Filtr może się znajdować zarówno po lewej, jak i po prawej stronie. W niektórych pojazdach można się do niego dostać jedynie z kabiny, poprzez demontaż schowka, znajdującego się po stronie pasażera. Nieco rzadziej filtr kabinowy znajduje się za pedałem gazu, który należy odkręcić, aby móc dokonać wymiany. Tak jest np. w samochodach marki Ford.

Zwykle wymiana filtra jest prosta i nie wymaga używania żadnych narzędzi. Tak jest w przypadku lokalizacji filtra pod maską lub za schowkiem. Nieco trudniej jest, gdy filtr znajduje się na dole, za pedałem gazu. Konieczne jest wtedy skorzystanie z klucza torx, aby odkręcić pedał. Niemniej jednak nie jest to również zbyt skomplikowana czynność, dlatego z powodzeniem można ją wykonać samodzielnie. Z drugiej strony, fachowiec wykonujący przegląd prawdopodobnie nie naliczy dodatkowej opłaty za tak prostą czynność, jak wymiana filtra kabinowego, natomiast da on pewność, że pedał został z powrotem poprawnie zamontowany.

Opublikowane przez Katarzyna Piotrowska

Jeden komentarz

  1. Właśnie przymierzam się do wymiany, więc z pewnością skorzystam z podanych wskazówek. Jednak właśnie nie mogę namierzyć gdzie znajduje się ten filtr w moim samochodzie. Muszę sprawdzić jeszcze opcję ze schowkiem, bo o tym nie wiedziałem. Pozdrawiam!

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *