Jak dbać o sprzęgło?

Wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad, aby znacząco wydłużyć żywotność podzespołu. Niezbędne będzie jednak wyzbycie się pewnych nawyków, które nie są korzystne dla sprzęgła. Podstawowe zalecenia fachowców, dotyczące poprawnego użytkowania sprzęgła, prezentują się następująco:

  • Unikać jazdy na tzw. półsprzęgle – specjaliści są zgodni, że wciskanie pedału sprzęgła do połowy przyczynia się do szybszego zużycia podzespołu. Oczywiście, w niektórych sytuacjach jazda na półsprzęgle jest koniecznością, jak choćby często podczas parkowania. Rzecz w tym, aby ograniczać ją do absolutnego minimum.
  • Nie puszczać sprzęgła gwałtownie – wielu kierowców ma tendencje do nagłego ruszania. W ten sposób nie tylko zużywa się szybciej sprzęgło, przyspieszając ścieranie głównie tarczy sprzęgła, ale również można doprowadzić do poważnej awarii.
  • Nie puszczać sprzęgła zbyt wolno – podobnie jak gwałtowne ruszanie, również zbyt wolne puszczanie pedału sprzęgła nie jest wskazane. Podczas ruszania, wraz z delikatnym dodawaniem gazu, należy powoli, stopniowo puszczać pedał sprzęgła, aby pojazd ruszył płynnie.
  • Nie ruszać z wysokiego biegu – ruszanie z wyższego biegu wymaga dodania większej ilości gazu oraz szybszego puszczenia sprzęgła. Tym samym start jest gwałtowny, a jak już wcześniej wspomniano, wpływa to negatywnie na stan sprzęgła.
  • Używać sprzęgła jak najrzadziej – o każdym podzespole można powiedzieć, że im częściej się z niego korzysta, tym szybciej dochodzi do jego zużycia. W tym przypadku jednak wskazówka dotycząca oszczędzania sprzęgła ma sens, gdyż wielu kierowców używa go zdecydowanie zbyt często. W zasadzie pedał sprzęgła należy wciskać tylko przy zmianie biegu. Rzadsze korzystanie ze sprzęgła sprawia, iż mniej się ono nagrzewa, przez co nie dochodzi do szybkiego ścierania poszczególnych elementów podzespołu.

Trzymanie nogi na pedale sprzęgła

Wielu specjalistów zaleca również, aby podczas jazdy nie trzymać nogi cały czas na pedale sprzęgła lub zaraz nad nim. Co prawda nawyk ten sam w sobie nie uszkadza w żaden sposób sprzęgła, to jednak zwiększa prawdopodobieństwo jego szybszego zużycia. Rzecz w tym, iż jadąc po nierównościach, kierowca może zupełnie przypadkowo lekko naciskać sprzęgło, często nie zdając sobie z tego nawet sprawy. Tym samym sprzęgło pracuje niemal cały czas, co prowadzi do szybkiego ścierania się tarczy i łożyska.

Posted by Daniel Holuk

One Comment

  1. Sam mam taki nawyk trzymania nogi na sprzęgle niemal cały czas i często łapię się na tym, że mimowolnie lekko je naciskam. Jednak ciężko się tego oduczyć. Dobrze jednak wiedzieć, że nie uszkadza to sprzęgła w żaden sposób, bo właśnie nad tym się zastanawiałem.

    Odpowiedz

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *