Aplikacja mobilna Ucando

Odkąd w samochodach pojawił się układ recyrkulacji spalin wraz z kontrolującym jego pracę zaworem EGR, pojawiły się również problemy z działaniem tego zaworu. Sam zawór, a raczej jego prawidłowe działanie, nie jest łatwy do zdiagnozowania i nie każdy kierowca wie, na co powinien zwracać uwagę. A na co Ty powinieneś? Jak możesz sprawdzić, czy EGR w Twoim aucie działa poprawnie? Po czym rozpoznasz, że dzieje się z nim coś złego?

Diagnoza problemu z zaworem EGR. Podłączenie urządzenia diagnostycznego i obejrzenie samego zaworu

W zasadzie bez względu na wszelkie odczuwalne czy nieodczuwalne objawy problemów z zaworem EGR, symptomem wskazującym na to, że z układem recyrkulacji spalin dzieje się coś złego, zawsze będzie świecąca się kontrolka check engine. Kontrolka ta zapali się podczas jazdy, praktycznie w dowolnym jej momencie, a po wyłączeniu silnika zgaśnie i być może więcej się już nie pojawi. Sama kontrolka nie wskazuje też jednoznacznie na awarię EGR-u, gdyż równie dobrze może informować o 100 innych problemach. Potraktuj ją jednak jako sygnał alarmowy i moment do rozpoczęcie dokładniejszej diagnozy. W jaki sposób diagnozę tę powinieneś przeprowadzić?

Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy zawór EGR działa poprawnie i jednocześnie najlepszym sposobem na dokładne ustalenie przyczyn pojawiającej się kontrolki check engine, jest skorzystanie z urządzenia diagnostycznego podpiętego pod komputer pokładowy. Jeśli problemem jest właśnie sam EGR, komputer wyświetli kody błędów wskazujące wyraźnie na zaburzenia przepływu np. kod błędu P1405. Ale uwaga! Wyników diagnostyki nie wolno traktować jako jedynej i ostatecznej wskazówki. Aby upewnić się co do diagnozy, powinieneś po prostu obejrzeć sam zawór. Dlaczego?

Może się zdarzyć, że niedziałający zawór EGR to nie wina uszkodzenia samego zaworu, ale np. pękniętego lub odpiętego wężyka podciśnienia, za pomocą którego silnik steruje pracą membrany. Zawór może działać prawidłowo, może być w doskonałym stanie, a kod błędu w podobnej sytuacji i tak będzie sugerował jego uszkodzenie.

Objawy awarii EGR. Pierwsze sygnały mówiące o tym, że z zaworem może dziać się coś złego

Diagnostyka z użyciem komputera jest najpewniejszym sposobem potwierdzenia, że zawór EGR działa lub nie działa prawidłowo, ale często do przeprowadzenia diagnozy potrzebne są jakieś podpowiedzi sugerujące, że w ogóle należy ją przeprowadzić. Takim podpowiedziami są możliwe do wychwycenia przez kierowcę objawy usterki EGR-u, czyli:

  • utrata mocy na wyższych obrotach,
  • nierówna praca silnika na niskich obrotach,
  • nierówna praca układy wydechowego połączona z większą ilością wydalanych spalin.

Powyższe objawy są raczej typowe dla sytuacji, w której zawór EGR zacina się w pozycji uchylonej lub całkowicie otwartej. EGR przestaje działać i reagować na zmiany pracy silnika, dostarczając mu spalin w sposób nieprzerwany. Ale może być również tak, że EGR zatnie się w pozycji zamkniętej, wówczas dla odmiany objawem, który możesz łatwo poczuć i który powinien zwrócić Twoją uwagę, jest nagły przyrost mocy. Auto stanie się zrywniejsze i będzie lepiej reagować na pedał gazu. To również będzie informować o tym, że EGR przestał właśnie działać.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *