Aplikacja mobilna Ucando

Turbosprężarka zapewnia dodatkową moc, która sprawia, że jazda samochodem staje się przyjemnością. Uszkodzenie turbosprężarki prowadzi nie tylko do dokuczliwej utraty mocy, w najgorszym przypadku, może zostać zniszczony nawet sam silnik. Przeczytaj, jak rozpoznać usterkę turbosprężarki i jak można ją naprawić w warsztacie.

Jak stwierdzić, że turbosprężarka jest uszkodzona?

Najczęstszymi oznakami, które wskazują na to, że turbosprężarka uległa uszkodzeniu, jest ogólna utrata mocy silnika lub pojawienie się jasnego dymu z rury wydechowej. Ponadto w przypadku uszkodzonej turbosprężarki ciśnienie doładowania gwałtownie wzrasta, co można zauważyć poprzez przerwy podczas jazdy. Inną cechą charakterystyczną jest to, że samochód wolniej przyspiesza.

Kontrola turbosprężarki: 10 kroków 

Ponieważ turbosprężarka składa się z wielu pojedynczych części, które mogą się zepsuć, usterka objawia się różnymi symptomami. Aby sprawdzić, która z części została uszkodzona, pomocne mogą być poniższe wskazówki.

  1. Nietypowe zachowanie silnika

Jeśli zauważysz, że Twój samochód wolniej przyspiesza i ogólnie wytwarza mniej mocy, może to oznaczać, że coś blokuje wlot. Turbosprężarka może mieć uszkodzone łożysko lub kompresor jest mocno zanieczyszczony.

  1. Jaki dźwięk wydaje silnik?

Jeśli turbina wydaje brzęczący, metaliczny pisk podczas pracy, prawdopodobnie zużyte są łożyska. Taki dźwięk powstaje, gdy łopatki wirnika, dotykają obudowy turbiny. Inną dźwiękową oznaką wskazującą na uszkodzenie turbosprężarki jest odgłos klekotania lub wyraźnie wycie silnika.

  1. Sprawdź zużycie oleju

Częstą oznaką uszkodzonej turbosprężarki są zatkane przewody doprowadzające olej, niewystarczająca ilość oleju lub zanieczyszczony olej. Dlatego ważne jest, aby zawsze stosować olej wysokiej jakości oraz regularnie sprawdzać jego poziom i w razie potrzeby uzupełniać go.

  1. Sprawdzić osady oleju na obudowie

Jeśli znajdziesz osad w okolicy koła turbiny, będzie to oznaczać, że turbosprężarka najprawdopodobniej nie działa prawidłowo. Jeśli jednak plamy oleju znajdują się w miejscu połączenia z kolektorem wydechowym lub w przewodzie doprowadzającym powietrze, to może być coś nie tak z silnikiem lub wentylacją skrzyni korbowej.

  1. Sprawdź filtr powietrza

Częstą przyczyną usterek jest zanieczyszczony system filtrów powietrza. Jeśli znajdują się w nim ciała obce, mogą one uszkodzić koło sprężarki lub zablokować przewód wlotowy.

  1. Sprawdzić kolor spalin

Jeśli z układu wydechowego wydobywa się jasny lub niebieskawy dym, jest bardzo prawdopodobne, że olej dostał się do układu wydechowego. To oznaka poważnego uszkodzenia turbosprężarki. Kiedy turbosprężarka jest zużyta, olej dostaje się do kolektora dolotowego wraz z powietrzem, a następnie spala się w komorach spalania silnika, zwykle zmieniając kolor spalin na czarny.

  1. Sprawdź czy wałek ma luz

Wymontuj turbosprężarkę z samochodu, chwyć koniec wału i spróbuj poruszać nim w przód i w tył oraz z boku na bok. W prawidłowo działającej turbosprężarce element powinien mieć nie więcej niż 1 mm luzu.

  1. Sprawdzić łopatki wirnika i ścianki turbosprężarki

Łopatki wirnika powinny mieć ostre i gładkie krawędzie, bez zadziorów, śladów szlifowania lub rys. Ścianki turbosprężarki nie powinny wykazywać śladów kontaktu z łopatkami wirnika.

  1. Upewnij się, że siłownik i czujniki działają prawidłowo

Obudowa siłownika nie może mieć żadnych wgnieceń, a górna część drążka siłownika nie może mieć żadnych ognisk korozji. Sprawdź także, czy membrana jest nienaruszona. Przesuń drążek siłownika do górnego położenia i zamknij otwór palcem, a następnie zwolnij go. Drążek nie powinien się poruszać. Jak tylko wyjmiesz palec z otworu, powinien on wrócić do pierwotnej pozycji.

  1. Sprawdź ciśnienie doładowania

Turbosprężarka spręża powietrze zasysane przez koło kompresora i podaje je do układu dolotowego. Dodatkowe zasilanie komór spalania przez koło kompresora daje silnikowi większą moc. Dlatego ważne jest, aby ciśnienie doładowania znajdowało się zawsze w podanym zakresie. Dla silników Diesla powinno to być około 0,9 bara, dla silników benzynowych do 1,5 bara.

Regeneracja turbosprężarki

Samodzielne wykrycie awarii turbosprężarki nie zawsze jest łatwe i oczywiste. Jeśli turbosprężarka jest uszkodzona, należy zwrócić się do specjalistycznego warsztatu. Ważne jest również, aby dowiedzieć się, czy regeneracja jest w danym przypadku uzasadniona. Jeśli koszt naprawy turbosprężarki jest zbyt wysoki, czasami bardziej opłaca się kupić nową.

Regeneracja w specjalistycznym warsztacie rozpoczyna się od oceny wszystkich uszkodzeń zewnętrznych. Mechanicy powinni rozebrać urządzenie i usunąć wszelkie zanieczyszczenia i ślady korozji. Tylko dzięki precyzyjnym pomiarom elementów będą wiedzieli, które z nich należy wymienić, a które po regeneracji mogą być dalej używane. Niezależnie od stopnia zużycia zawsze wymienia się łożysko wirnika, pierścienie oporowe, pierścień olejowy i wszystkie elementy uszczelniające. Po ponownym zmontowaniu wszystkich elementów mechanicy przeprowadzają kontrolę działania turbosprężarki.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.