Nie ma w samochodzie takiego podzespołu, który w ogóle by się nie zużywał, ani nigdy nie ulegał awariom. Jednak w przypadku takich elementów, jak koło dwumasowe, nieprawidłowości w działaniu są szczególnie groźne. W przypadku ich wystąpienia niezbędna jest natychmiastowa interwencja, do której jednak nie dojdzie, jeżeli niesprawność nie zostanie wykryta. Jak zatem sprawdzić, w jakim stanie znajduje się koło dwumasowe?

Żywotność koła dwumasowego

Należy zaznaczyć, że koło dwumasowe to stosunkowo wytrzymały element, zwykle pozostający sprawny nawet po przejechaniu 150-200 tys. kilometrów. Jednak w pewnych sytuacjach może dojść do jego uszkodzenia, a z czasem element ulega jednak zużyciu. Wytrzymałość koła dwumasowego zależy od takich czynników, jak:

  • moc silnika – przy większej mocy silnika, ze względu na wzrost obciążenia, koło dwumasowe zużywa się szybciej
  • moment obrotowy silnika – wysoki moment obrotowy, a zwłaszcza nagłe jego wzrosty, wpływają negatywnie na stan dwumasy.
  • technika jazdy kierowcy – użytkownik pojazdu ma bardzo duży wpływ na żywotność koła dwumasowego. Niewskazane są np. gwałtowne ruszanie i hamowanie silnikiem.

Objawy niesprawności koła dwumasowego

Nieprawidłowości w funkcjonowaniu dwumasy dają wiele objawów, jednak są one zwykle niespecyficzne. Dlatego też ciężko określić, czy problem faktycznie tkwi w dwumasie, czy może w zupełnie innym podzespole. Ostateczna diagnoza możliwa jest zatem tylko po demontażu dwumasy i fachowych oględzinach. Należy się zatem zgłosić do serwisu, jeżeli zauważone zostaną:

  • klekotanie w czasie jazdy „na luzie”, które jednak ustaje po wciśnięciu pedału sprzęgła
  • przerywana praca silnika
  • zacinanie się skrzyni biegów – brak płynności podczas przerzucania biegów
  • szarpanie przy ruszaniu

Co zrobić z niesprawnym kołem dwumasowym?

Początkowo objawy niesprawności mogą być mało widoczne i generalnie niezbyt uciążliwe. Dlatego też wielu kierowców ignoruje problem, zwlekając z wizytą w serwisie. Nie należy jednak tego robić, gdyż odpowiednio szybka reakcja często umożliwia uniknięcie wymiany podzespołu, dzięki możliwości skutecznej jego regeneracji. Warto podkreślić, że użytkowanie niesprawnej dwumasy prowadzi do jej całkowitego zniszczenia. Ponadto, uszkodzeniu może ulec całe sprzęgło oraz okoliczne podzespoły, takie jak wał korbowy i skrzynia biegów.

Niewielkie uszkodzenia dwumasy można zlikwidować poprzez regenerację, której koszt wynosi zwykle maksymalnie ok. 200 zł. W przypadku wymiany elementu sytuacja jest trudniejsza, a koszty o wiele wyższe. Zakup części oraz jej montaż to koszt co najmniej kilkuset złotych.

Opublikowane przez Daniel Bień

Jeden komentarz

  1. Niestety ostatnio i mi się to przytrafiło i muszę przyznać, że nie spodziewałem się, że jest to aż taki koszt. Nie wiedziałem też, że hamowanie silnikiem ma jakikolwiek wpływ na żywotność koła dwumasowego. Dobrze znać na przyszłość takie ciekawostki. 🙂

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *