Aplikacja mobilna Ucando

Rdza to warstwa o niejednolitej strukturze, powstająca na powierzchni metali w wyniku procesu zwanego korozją, który polega na stopniowym niszczeniu materiału pod wpływem czynników atmosferycznych. Czy można zapobiec powstawaniu rdzy w samochodzie? Czy można w ogóle skutecznie z nią walczyć?

Rdza to nie korozja

Rdza to warstwa, natomiast korozja to proces, który powoduje powstawanie niepożądanej warstwy. Rdza jest konsekwencją produktów utleniania żelaza oraz jego stopów (np. stali) w wodzie, wilgotnej atmosferze lub gruncie. Rdza zawiera przede wszystkim tlenki i wodorotlenki żelaza. Z kolei korozja to niszczycielski proces mający miejsce na skutek działania czynników środowiskowych.

„Są dwa podstawowe rodzaje korozji metali – korozja chemiczna oraz korozja elektrochemiczna. To korozja elektromechaniczna jest największą zmorą każdego kierowcy i to ona odpowiada za zniszczenia powstające w naszych samochodach.”

Korozja elektromechaniczna z naukowego punktu widzenia

Mówiąc językiem czysto naukowym – korozja elektrochemiczna ma miejsce wówczas, gdy czynnikiem korodującym jest woda. Stal, oprócz żelaza, zawiera również węgiel w postaci grafitu lub węgliku żelaza Fe3C. W połączeniu z wodą (czyli elektrolitem) żelazo i węgiel przyjmują różne potencjały elektrochemiczne (podatność na utlenianie). Powstają wówczas mikroogniwa (każde ogniwo zbudowane jest z anody i katody). Anoda to elektroda powstająca z substancji o niższym potencjale, a katoda posiada wyższy potencjał w układzie. Proces utleniania zachodzi na anodzie, a redukcja na katodzie. W ten sposób tworzy się mikroogniwo złożone z żelaza i węgla, w którym żelazo jest zawsze biegunem ujemnym – anodą. Grafit oraz węglik żelaza mają wyższe potencjały od żelaza, a zatem są w tym układzie katodą. Korozja rozpoczyna się samoczynnie, jako efekt reakcji elektrochemicznej.

Korozja elektromechaniczna

Czynniki ryzyka

Z uwagi na dużą różnorodność czynników powodujących korozję, przyjmuje się, że jest to proces nieuchronny, choć, wbrew pozorom, nie tak trudny do wyeliminowania oraz skutecznego zapobiegania.

Główną przyczyną pojawiania się rdzy w samochodzie są przede wszystkim ubytki powstające w powłokach ochronnych, a także nieprofesjonalnie wykonane naprawy lub słabe fabryczne zabezpieczenia powierzchni karoserii. Oprócz uszkodzeń mechanicznych niebezpieczna jest również sól oraz wilgoć.

„Korozja najczęściej atakuje podwozie oraz dolne części nadwozia, które zazwyczaj są najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne, a także na oddziaływanie soli, wody oraz zanieczyszczeń pochodzących z jezdni.”

Jak usunąć rdzawy nalot z metalowej powierzchni?

Pierwszą objawem korozji jest rdzawy nalot pojawiający się na powierzchni metalu. Tego typu anomalie można szybko naprawić. Należy przede wszystkim pozbyć się warstwy rdzy, stosując papier ścierny o niskiej granulacji. Następnie konieczne jest oczyszczenie i odtłuszczenie zaatakowanego przez rdzę miejsca, stosując np. benzyną ekstrakcyjną. Kolejny krok to nałożenie podkładu antykorozyjnego, np. w postaci neutralizatora rdzy, który oferuje UCANDO. Należy nanieść 2–3 warstwy podkładu i odczekać ok. 24 godzin do całkowitego wyschnięcia całej powłoki. Tak zabezpieczoną powierzchnię można następnie pokryć lakierem pod kolor nadwozia, a na końcu położyć lakier bezbarwny.

Jak zabezpieczyć samochód przed korozją?

Obecnie w sprzedaży jest wiele różnego rodzaju preparatów m.in. na bazie wosku i oleju, którymi można zabezpieczyć newralgiczne miejsca auta, spryskując nimi drzwi, błotniki, nadkola oraz inne wrażliwe elementy.

Najskuteczniejszą metodę podsuwa nam jednak sam producent samochodu. Mowa o otworach technologicznych lub specjalnych otworach, które producent umieścił w karoserii auta, zabezpieczając je dodatkowo plastikowymi zaślepkami. To w te otwory powinien zostać zaaplikowany preparat przeciwkorozyjny. Niestety, im samochód starszy i bardziej wyeksploatowany, tym takie rozwiązanie nie spełni swojej funkcji. Jeżeli rdza pojawi się w profilu zamkniętym takiego samochodu, wówczas zaatakowany element nadaje się jedynie do wymiany.

Co zrobić, gdy pojawią się pierwsze oznaki rdzy?

Oczywiście najprościej i najbezpieczniej jest udać się do wyspecjalizowanego zakładu naprawczego. Jednak tymi mniejszymi ogniskami można zająć się samodzielnie.

Co zrobić, gdy pojawią się pierwsze oznaki rdzy?

Pierwszym krokiem jest dokładne zeszlifowanie blachy i pozbycie się wszelkich pęcherzyków oraz wżer rdzy. Warto również okleić taśmą okolice naprawianego elementu, aby uniknąć uszkodzeń zdrowego lakieru. Niektóre ogniska korozji są na tyle głębokie, że ich usunięcie wymaga ogromnego nakładu pracy. Tutaj ręczne usuwanie papierem ściernym może nie wystarczyć. Ewentualne ubytki w naprawianym materiale uzupełniamy gładzią szpachlową i wyrównujemy szlifując.

Po wykonaniu najtrudniejszej operacji konieczne jest odtłuszczenie i odkurzenie naprawianego miejsca z powstałych podczas szlifowania opiłków. Następnie malujemy je podkładem lakierniczym, najlepiej w kolorze najbardziej zbliżonym do oryginalnego lakieru (np. czarny podkład w przypadku białego lakieru utrudni późniejszą pracę). Najprostsze podkłady dostępne są w formie spreju oraz puszek do malowania pędzelkiem.

Końcowy etap naprawczy to malowanie naprawionego miejsca lakierem dobranym na podstawie numeru koloru seryjnego lakieru. Farby w puszce zazwyczaj są już wymieszane z utwardzaczem i wystarczy nimi dobrze wstrząsnąć, aby były gotowe do użytku.

„Lakier należy nakładać kilkukrotnie cienkimi warstwami, każdorazowo odczekując na zaschnięcie poprzedniej warstwy.”

pierwsze oznaki rdzy

Jak zapobiegać korozji?

Odpowiedzią na to pytanie są gotowe, specjalistyczne środki dostępne w UCANDO – spraye, pianki lub gęste pasty. Kluczowe jest także systematyczne mycie oraz woskowanie samochodu. Istotną kwestię profilaktyki stanowi również regularne obserwowanie stanu powłoki lakierniczej oraz stanu technicznego najbardziej narażonych na rdzę elementów. Dzięki szybkiej reakcji można skutecznie przeciwdziałać rozwojowi korozji, unikając tym samym kosztownych zabiegów naprawczych.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Grzegorz Kinczewski

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.