Aplikacja mobilna Ucando

Układ spryskiwania szyb ściśle współpracuje z wycieraczkami, zapewniając kierowcy odpowiednią widoczność w każdych warunkach pogodowych. Uszkodzone spryskiwacze szyb mogą być przyczyną wielu problemów podczas jazdy, a nawet mogą stwarzać pewne niebezpieczeństwo na drodze. Zazwyczaj głównym winowajcą awarii spryskiwaczy jest silniczek elektryczny czy też pompka silniczka elektrycznego. Na szczęście układ spryskiwania szyb jest dość prostą konstrukcją, a jego naprawa jest łatwa i stosunkowo niedroga.

Ze spryskiwaczy szyb powinno się korzystać przez cały rok, a nie tylko jesienią czy zimą. Prawidłowo działający układ spryskiwania szyb umożliwia nie tylko na skuteczne czyszczenie powierzchni szyby, ale również pozwala na oszczędzanie wycieraczek oraz samej szyby. Sam układ spryskiwania szyb nie należy do systemów awaryjnych, a w razie usterki części zamienne do niego nie należą do drogich. Również ich wymiana w większości przypadków jest szybka oraz prosta.

Elektryczny układ spryskiwania szyb

Od wielu lat standardem układu spryskiwania szyb jest elektryczna pompka. To ona stanowi centralny element całego układu, a w niektórych modelach, także reflektorów ksenonowych. Awaria pompki wiąże się zazwyczaj z poważnymi problemami w zakresie działania spryskiwaczy lub całkowitą niemożnością ich uruchomienia.

Układ spryskiwania szyb jest zazwyczaj zbudowany ze zbiorniczka z płynem czyszczącym, pompki oraz silnika elektrycznego, który ją napędza, przewodów gumowych dostarczających płyn oraz dysz spryskujących szyby lub przednie reflektory ksenonowe. System podłączony do przekaźnika uruchamia się po przekręceniu lub naciśnięciu odpowiedniej dźwigni w kolumnie kierownicy. Jest on zasilany przez samochodowy układ elektryczny, poprzez wtyczkę podłączoną do pompki. Najnowsze układy posiadają dodatkowe elementy, jak np. elektryczny podgrzewacz płynu czy czujniki deszczu, automatycznie włączające wycieraczki oraz spryskiwacze.

Najważniejsze elementy układu spryskiwania szyb, to:

  • silniczek elektryczny na prąd stały, podłączony za pomocą dedykowanej wtyczki do układu elektrycznego samochodu
  • pompka z tworzywa sztucznego, zamontowana w dolnej części zbiornika z płynem
  • zbiornik z tworzywa sztucznego z zamykanym wlewem (najczęściej znajduje się przy nadkolu przedniego koła)
  • przewody z gumy albo z tworzywa sztucznego
  • dwie dysze spryskiwaczy przedniej szyby
  • mocowania dyszy i przewodów
  • filtr płynu do spryskiwaczy (w niektórych modelach)

Wymiana silniczka i pompki spryskiwaczy

W przypadku uszkodzenia pompki lub jej silniczka, nie warto podejmować się ich naprawy. Lepiej wymienić cały element, zważywszy, że do większości samochodów kompletna pompka (zamiennik) z silniczkiem kosztuje w granicach od 10 do 30 PLN. Należy jednak pamiętać, aby dobrać ją do konkretnego modelu auta oraz jego standardu wyposażenia (np. pompa w samochodzie z żarówkami ksenonowymi będzie inna niż w aucie z oświetleniem halogenowym).

Silniczek spryskiwaczy znajduje się w podszybiu, od strony kierowcy.  Składa się on z głównej pompki oraz rozdzielacza. Zasada jego działania jest bardzo prosta. Uruchamiając spryskiwacz przedni, silniczek dostaje prąd ” + „, strumień płynu przesuwa gumkę z cylinderkiem w lewo, kierując płyn na przód. Prąd ” – „, na tył, powoduje takie samo działanie, z tym że gumka wraz z cylinderkiem przesuwa się w prawo, kierując płyn na tył. Po latach eksploatacji rozdzielacz może zostać nadmiernie zanieczyszczony, natomiast gumka może nadmiernie „spuchnąć”, co spowoduje, że element ruchomy pozostanie w jednej pozycji.

Aby dostać się do pompy spryskiwaczy, należy zdemontować zbiornik na płyn. Pompa znajduje się pod spodem zbiornika. Demontaż jest prosty. W pierwszej kolejności demontujemy osłony podszybia (jeżeli są na wyposażeniu). Trzyma je zazwyczaj pojedyncza spinka. Następnie odkręcamy wycieraczki. Aby zeszły z mocowań, podnosimy ramię i ciągniemy do siebie.

Po zdjęciu wycieraczek, wyciągamy plastikowe podszybie, ciągnąc do góry i w stronę przodu auta. Należy uważać na gumowe osłony podstaw wycieraczki, żeby ich nie uszkodzić lub nie zgubić. Teraz wystarczy wypiąć wszystkie węże i wymontować pompkę. Montaż nowego elementu polega na wykonaniu tych samych czynności, tylko w odwróconej kolejności. Należy pamiętać o dokładnym i szczelnym ponownym podpięciu węży oraz przewodów.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *