Głównie ze względu na niewielkie rozmiary, filtr paliwa często bywa niedocenianą częścią samochodową. Jego funkcja jest niezwykle istotna, gdyż element ten wpływa na żywotność silnika. Brak lub korzystanie z mocno zużytego filtra stopniowo pogarsza pracę silnika, mogąc ostatecznie doprowadzić nawet do jego zatrzymania. Niezbędne są zatem odpowiednio częste wymiany filtra paliwa. Okazuje się, że z powodzeniem można je przeprowadzać zupełnie samodzielnie.

Wymiana filtra paliwa krok po kroku

Samodzielna wymiana filtra paliwa nie jest zbyt trudnym zadaniem, dlatego powinien jej podołać każdy majsterkowicz. Niezbędne jest jednak przygotowanie odpowiednich narzędzi, takich jak śrubokręt krzyżak oraz szczypce lub kombinerki. Ponadto, warto przygotować pojemnik na cieknące paliwo.

Przed przystąpieniem do pracy należy również zadbać o bezpieczeństwo. Przede wszystkim trzeba wyłączyć silnik i upewnić się, iż nie jest gorący. Ponadto, w pobliżu pojazdu nie może się znajdować żadne źródło ognia, ponieważ podczas wymiany filtra z pewnością z przewodów wycieknie pewna ilość paliwa.

Wymianę filtra paliwa należy wykonać w następujących krokach:

  1. Wjazd na kanał – filtr paliwa znajduje się u dołu silnika, dlatego w celu jego wymiany najlepiej wjechać samochodem na kanał. Można również zejść pod samochód, jednak z pewnością jest to mniej komfortowe rozwiązanie.
  2. Odkręcenie blokady – pierwszym z zabezpieczeń filtra jest metalowe mocowanie, które należy odkręcić przy pomocy śrubokręta krzyżaka.
  3. Demontaż przewodów – przed wyjęciem filtra należy odłączyć przewody doprowadzające, jak i odprowadzające paliwo. W tym celu wystarczy odczepić zatrzaski, a następnie powoli wyciągnąć przewody. Wskazana jest tu szczególna ostrożność, gdyż z przewodów na pewno wyleje się nieco paliwa. Warto zatem wykorzystać wcześniej przygotowany pojemnik.
  4. Wyjęcie filtra – kolejnym etapem jest wyjęcie filtra, które również należy przeprowadzić ostrożnie, aby nie uszkodzić pobliskich podzespołów.
  5. Montaż nowego filtra paliwa – w celu zamontowania nowej części należy wykonać wymienione czynności w odwrotnej kolejności. Najpierw trzeba włożyć filtr, a później podłączyć przewody. Należy zwrócić uwagę na oznaczenia na filtrze, aby przewody odprowadzający i doprowadzający znalazły się w odpowiednich otworach. W tym momencie zostaje już tylko zapiąć zatrzaski i przykręcić metalowe mocowanie.

Pierwsze odpalenie silnika

Należy pamiętać, że za pierwszym razem silnik może nie odpalić. Kiedy już natomiast odpali, jego obroty będą prawdopodobnie nieregularne. Zjawiska te są całkowicie normalne i nie należy się nimi przejmować, gdyż kiedy tylko układ się odpowietrzy, wszystko powinno wrócić do normy. Sytuacja jest bardziej problematyczna w przypadku pojazdów z silnikiem Diesla, gdyż wymagają one ręcznego odpowietrzania.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *