Wielu kierowców słyszało zapewne o samochodach, które bez problemów przejeżdżały kilkaset tysięcy kilometrów, a ich silniki były w nienagannym stanie. W dużej mierze było to zasługą prostych, wytrzymałych konstrukcji, ale nie mniejszy wpływ miał też sposób użytkowania. Dzisiejsze jednostki napędowe są z jednej strony bardziej ekonomiczne i mocniejsze, a z drugiej wymagają odpowiedniej obsługi. Ale i nimi można przejechać sporo kilometrów, pod warunkiem, że się właściwie o nie zadba.

Regularna wymiana oleju

Podstawą dbania o silnik jest regularna wymiana oleju – to powinien wiedzieć każdy właściciel samochodu i obowiązkowo się do tego stosować. Olej, zależnie od zaleceń producenta, powinien być zmieniany po przejechaniu określonej liczby kilometrów ( od 10 do 30 tyś), lub raz w roku. Razem z olejem koniecznie należy też założyć nowy filtr, jego koszt to kilkanaście do kilkudziesięciu złotych, więc nie warto tu robić pozornych oszczędności. Nowoczesne silniki są wrażliwe na jakość oleju, więc należy stosować produkty markowe, o odpowiednich parametrach.

Uruchamianie zimnego silnika

Silnik najbardziej się zużywa, gdy jest uruchamiany po dłuższym postoju. Gęsty olej dopiero po chwili dociera do wszystkich zakamarków, a dopóki to nie nastąpi, to trące o siebie elementy dużo bardziej się zużywają. Dlatego też bezpośrednio po zapaleniu nie należy zbyt mocno dodawać gazu, trzeba z tym poczekać, aż olej rozgrzeje się do odpowiedniej temperatury. Silnikowi mocno też szkodzi częste uruchamianie i jazda na krótkich dystansach – jeśli więc do przejechania będzie niewielka odległość, to lepiej nie jechać wtedy samochodem.

Jazda na odpowiednich obrotach

Nowoczesne silniki są przystosowane do jazdy na niskich obrotach, ale praca w takich warunkach nie specjalnie im służy. Powstają wtedy duże przeciążenia, szczególnie zaraz po uruchomieniu, które powodują szybsze zużywanie się wewnętrznych elementów. Zbyt wysokie obroty także nie są wskazane, szczególnie ich nie lubią silniki diesla. Jeśli ktoś się będzie decydował na taką jazdę, to powinien co kilkaset kilometrów sprawdzać poziom oleju i ewentualnie go uzupełniać.

Dobre jakościowo paliwo

Zatankowanie zanieczyszczonego, kiepskiego paliwa może się zakończyć nie tylko obniżonymi osiągami, ale też niejednokrotnie kosztownymi awariami i szybszym zużyciem jednostki napędowej. Paliwo należy tankować wyłącznie na sprawdzonych stacjach, można dzięki temu uniknąć wielu problemów. Tankując zimą dobrze jest też wybierać dedykowane na tę porę roku odmiany, które zawierają specjalne dodatki poprawiające pracę silnika.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Jeden komentarz

  1. Wg mnie na żywotność silnika wpływa przede wszystkim regularna wymiana oleju i odpowiednia jakość paliwa. Olej wymieniam przynajmniej raz w roku po przejechaniu 15 tys. km, natomiast benzynę tankuję na sprawdzonych stacjach. Nieraz przejeżdżam obok takich, których nazwę pierwszy raz widzę. Nie wiem kto tam tankuje, chyba tylko tacy, którym nie szkoda samochodu

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *