W systemie sprzęgła wykorzystuje się płyn hydrauliczny, bez którego sprawne funkcjonowanie podzespołu nie byłoby możliwe. Najczęściej sprzęgło nie wymaga korzystania ze specjalnego preparatu, gdyż zupełnie wystarczający okazuje się płyn hamulcowy. Najczęstszym problemem z płynem hamulcowym jest jego napowietrzenie, które upośledza działanie całego układu. Zjawisko to wymaga interwencji, polegającej na ręcznym odpowietrzaniu sprzęgła. Jak wykonać tę czynność? W jaki sposób rozpoznać problem napowietrzenia sprzęgła?

Uwaga na płyn hamulcowy

Należy pamiętać, aby zawsze bardzo ostrożnie obchodzić się z płynem hamulcowym. Jest to bowiem szkodliwa substancja, mogąca wyrządzić poważne szkody, przedostając się do ust lub dowolnych śluzówek. Ponadto, żrący płyn hamulcowy może także zniszczyć poszczególne elementy samochodu, jak karoseria, czy tapicerka.

Objawy obecności powietrza w płynie hamulcowym

Zwykle obecność pęcherzyków powietrza w  zbiorniku z płynem hamulcowym daje pewne objawy, do których należą:

  • nieprawidłowa praca pedału hamulca – po wciśnięciu pedał hamulca nie odskakuje lub robi to bardzo wolno. Może to oznaczać również inne problemy ze sprzęgłem, jednak najczęściej chodzi właśnie o napowietrzenie. Niesprawność pedału hamulca to nie tylko niewygoda w czasie jazdy, ale przede wszystkim olbrzymie niebezpieczeństwo.
  • nieprawidłowe rozłączanie sprzęgła – pojawiają się poważne problemy ze zmianą biegów. Objaw ten jest bardzo niebezpieczny, jak również dosyć niespecyficzny. Problem może być bowiem oznaką wielu różnych awarii. Nigdy nie należy go jednak lekceważyć.

Jak przeprowadzić odpowietrzanie sprzęgła?

Odpowietrzanie sprzęgła to dość prosta czynność, niewymagająca wizyty w warsztacie. Wykonuje się je w następujących krokach:

  1. Uniesienie samochodu za pomocą lewarku, a następnie zdjęcie dolnej osłony silnika.
  2. Wyrównanie poziomu płynu hamulcowego, jeżeli jest go zbyt mało.
  3. Ściągnięcie osłon przeciwpyłowych z odpowietrzników znajdujących się na siłowniku sterującym oraz zacisku hamulcowym.
  4. Sprawdzenie, czy odpowietrzniki wykonują ruch obrotowy bez oporów.
  5. Podłączenie przewodu do odpowietrznika na zacisku i napełnienie go płynem hamulcowym przez wciśnięcie pedału hamulca. Przyda się tutaj pomoc drugiej osoby, która będzie obserwowała odpowietrznik podczas napełniania go płynem hamulcowym.
  6. Podłączenie przewodu do odpowietrznika na siłowniku, a następnie odkręcenie obu odpowietrzników. Ponownie należy powtórzyć naciskanie hamulca. Trzeba także obserwować, czy w zbiorniczku wyrównawczym płynu hamulcowego nadal są obecne pęcherzyki powietrza.
  7. Zakręcenie odpowietrzników, wyjęcie przewodu, sprawdzenie sprawności hamulców, zamontowanie osłony silnika i ruszenie w drogę.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Jeden komentarz

  1. Właśnie dzisiaj w drodze do pracy zauważyłem, że z moim hamulcem jest coś nie tak i szukałem rozwiązania. Przy starcie samochodu hamulec jakby się napompowywał, jednak po kilkukrotnym hamowaniu wrócił do normalnego poziomu. W drodze z domu do pracy znowu taka sama sytuacja. Chyba skorzystam z Waszych wskazówek i spróbuje odpowietrzyć sprzęgło. Dzięki za porady!

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *