Znaczenie filtra dla sprawności silnika w nowoczesnym samochodzie jest absolutnie kluczowe. Należy go wymieniać przy każdej wymianie oleju silnikowego, aby filtracja była skuteczna. Jest to jedna z tych czynności, którą nawet średnio wprawiony majsterkowicz przeprowadzi bez większego trudu. Problematyczny może być jedynie brak specjalnego klucza do odkręcenia filtra. Jednak nawet na to znajdzie się zawsze jakieś rozwiązanie.

Czas na wymianę filtra

Instrukcje dotyczące tego, jak często wymieniać filtr oleju, są różne, jednak zaleca się wykonywać to przynajmniej tak często, jak wymianę płynu. Innymi słowy, zwykle okazuje się to konieczne najpóźniej po przejechaniu 20 tys. kilometrów. Należy pamiętać, aby po wymianie oleju nigdy nie montować tego samego filtra. Po pierwsze, zużycie oleju przeważnie oznacza również zużycie filtra. Po drugie, zanieczyszczenia zgromadzone na filtrze przedostają się do oleju, przez co nowy płyn traci swoje właściwości.

Czym zastąpić klucz do filtra?

Większość instrukcji zaleca odkręcenie filtra specjalnym kluczem na łańcuchu rowerowym lub pasku. Można go kupić na większości stacji benzynowych w cenie kilkunastu złotych. Może się jednak tak zdarzyć, że konieczna będzie wymiana filtra, a klucza w warsztacie nie sposób znaleźć. Jak sobie wtedy poradzić? Rozwiązań jest kilka:

  • użycie klucza płaskiego – odkręcenie filtra klasycznym kluczem płaskim jest trudniejsze, przeważnie jednak możliwe
  • przebicie filtra – wykorzystać można do tego śrubokręt z młotkiem, przecinak lub pręt. Ważne, żeby narzędzie było długie i twarde, aby po przebiciu możliwe było przekręcenie go w lewo w celu odkręcenia elementu
  • odkręcenie filtra z podstawą – jest to zadanie bardziej czasochłonne i nieco niebezpieczne, gdyż istnieje ryzyko uszkodzenia obudowy silnika lub okolicznych podzespołów. Jednak w przypadku, gdy filtr jest mocno zgrzany i w inny sposób nie da się go odkręcić, warto zastosować tę metodę. Po wyjęciu filtra z podstawą należy umieścić go na imadle, a tam odkręcić je przy pomocy dowolnego klucza, czy też śrubokręta, przebijając wcześniej puszkę.

Montaż nowego filtra oleju

Najtrudniejszym etapem wymiany filtra oleju jest demontaż zużytego elementu. Instalacja nowego zwykle przebiega już o wiele szybciej i sprawniej. Należy pamiętać, aby wraz z nowym filtrem założyć również nieużywaną uszczelkę. Powinna ona zostać wysmarowana olejem, gdyż pomoże to uniknąć przeciekania. Samo przykręcenie elementu wykonuje się zwykle rękami. Potrzeba do tego dość dużej krzepy, jednak nie należy przykręcać filtra do samego końca, gdyż mogłoby to spowodować pęknięcie gwintu w czasie jazdy.

Opublikowane przez Katarzyna Piotrowska

Jeden komentarz

  1. Świetny wpis! Nie miałem wcześniej pojęcia, że można zastąpić czymś klucz do filtra i zazwyczaj udawałem się do serwisu. Mimo, że spokojnie sam poradziłbym sobie z wymianą.

    Odpowiedz

  2. Genialny poradnik. Kilkanaście minut i filtr wymieniony 🙂 Jak widać śmiało można to zrobić bez specjalnego klucza.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *