Aplikacja mobilna Ucando

Przekonanie niektórych kierowców o tym, iż doskonale byliby sobie w stanie poradzić bez pomocy takich systemów, jak ASR, jest nie tylko bezpodstawne, ale wręcz niebezpieczne. System kontroli trakcji, choć prosty, spełnia niezwykle ważną rolę, wykonując zadania niemożliwe do realizacji z pozycji kierowcy. Co to za zadania?

Kupuj części samochodowe w Ucando.pl

Do -40% taniej, z darmową dostawą 24h kurierem. Bezproblemowe wymiany i zwrot części w ciągu 30 dni

Jak i dlaczego powstał system kontroli trakcji ASR?

ASR, czyli system kontroli trakcji (z ang. Acceleration Slip Regulation), to system, którego początki sięgają lat 80-tych ubiegłego wieku. Przez kolejne lata był on coraz bardziej udoskonalany i wprowadzany w poszczególnych modelach samochodów produkowanych na całym świecie. Obecnie ASR znaleźć można w niemal wszystkich autach poruszających się po naszych drogach.

Historia systemu ASR zaczęła się dzięki jego „starszemu bratu”, czyli systemowi ABS. ABS chroni koła przed zablokowaniem podczas hamowania, wyraźnie wpływając na bezpieczeństwo wykonywania tego manewru. Na podstawie systemu ABS (poprzez kolejną rozbudowę tego rozwiązania) powstał system ASR, który stanowi układ zabezpieczający przed poślizgiem kół. Dzięki ASR koła na osi napędowej samochodu są zabezpieczone przed nadmiernym poślizgiem zarówno podczas ruszania, pokonywania wzniesień, jak i przyspieszania na zakręcie. Układ ASR – w zależności od rodzaju napędu – zabezpieczać może koła na osi tylnej, przedniej, a także wszystkie cztery (przy napędzie na cztery koła).

W jaki sposób system ASR wspomaga kierowców?

System kontroli trakcji ASR działa w sposób zbieżny z układem ABS. Zbieżność ta jest tak duża, iż obecnie oba te systemy stanowią praktycznie nierozerwalną całość. Taka integracja ABS i ASR przejawia się między innymi w tym, iż oba układy posiadają wspólną centralkę elektroniczną, w której zapisane są programy pracy jednego i drugiego systemu.

Zasada działania systemu ASR jest bardzo prosta – układ ten śledzi w czasie rzeczywistym zmieniające się prędkości obrotowe kół i w przypadku wystąpienia granicznej wartości różnicy pomiędzy prędkością kół napędzanych oraz nienapędzanych, następuje uruchomienie działania systemu. Mówiąc wprost – gdy system wykryje, że jedno z kół napędowych wpadło w nadmierny poślizg, zaczyna reagować poprzez zmniejszenie momentu napędowego dostarczanego na to właśnie koło. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się zarówno w przypadku, gdy samochód znajdzie się na rozległej nawierzchni wywołującej ślizganie się kół (np. oblodzona jezdnia), jak i w sytuacjach, gdy ze śliską nawierzchnią styka się tylko jedno koło na osi napędowej (np. oblodzone pobocze lub jedna strona jezdni). Bez względu na sytuację, system w ułamku sekundy dokonuje obliczeń i wprowadza wymaganą korektę. Dzięki temu auto ma szansę wyjść gładko z poślizgu, a kierowca z niebezpiecznej sytuacji.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Holuk

4 Komentarze

  1. Rafał Sikora 08/09/2019 o 8:33

    Mając dość mgliste pojęcie o technologiach wykorzystywanych w nowych autach, szukałem wyjaśnienia systemu ASR – i w tym wpisie znalazłem odpowiedzi na swoje pytania. Dobrze jest wiedzieć, że w przypadku poślizgu istnieją systemy, które mogą nam pomóc zapanować nad pojazdem. Dzięki!

    Odpowiedz

    1. Dobrze jest czasem popróbować te właśnie systemy w jakimś bezpiecznym miejscu. Ja zabrałem żonę na pas startowy lotniska w Rudnikach żeby pokazać jej jak zachowuje się opel Frontera (napęd tył i terenowe opony) i dla porównania BMW E39 3.0d podkręcony do 220km w automacie i ze wszystkimi systemami które można jednak wyłączyć na żądanie. Myślę że każdy powinien chodź kilka razy wprowadzić swój samochód w kontrolowany poślizg. Pozdrawiam

      Odpowiedz

  2. Człowiek nie zdaje sobie sprawy, ile różnorakich systemów w jego samochodzie ciągle czuwa nad tym, by jeździło mu się lepiej, lżej czy po prostu bezpieczniej. Jednym z nich bez wątpienia jest właśnie ASR.

    Odpowiedz

  3. To prawda, że systemy w samochodzie znacznie pomagają kierowcy, by jego jazda była bezpieczna. ASR redukuje poślizg na śliskiej nawierzchni przy ruszaniu lub przy nadmiarze mocy oraz podczas przyspieszania. System ASR już zapobiegł pewnie niejednej niebezpiecznej sytuacji na drodze. Dobrze, ze w nowoczesnych samochodach stosowane są takie udogodnienia. Bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *