Aplikacja mobilna Ucando

Według statystyk organizacji Dekra, ok. 40 proc. kierowców podróżuje na co dzień samochodem, mającym nieodpowiednie ciśnienie w oponach. Niedopompowane koła generują nie tylko straty wynikające z nadmiernego zużycia paliwa, elementów zawieszenia oraz samego ogumienia, ale również prowadzą do niewłaściwego, a czasem nawet nieobliczalnego zachowania samochodu na drodze. Dla poprawy tego stanu rzeczy i ułatwienia życia kierowcom, najnowsze modele aut wyposażane są w czujniki ciśnienia w oponach. Sprawdzamy, jak działają tego typu sensory oraz jak wygląda ich wymiana w samochodzie.

Czym jest czujnik ciśnienia TPMS?

Czujniki ciśnienia w oponach TPMS stały się w 2014 r. obowiązkowym wyposażeniem samochodów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Dziś to już standardem dla każdego nowo wyprodukowanego auta. Skrót TPMS to akronim angielskiego zwrotu: Tire Pressure Monitoring System. Jest to system umożliwiający stały monitoring poziomu ciśnienia w oponach samochodowym, jednocześnie oceniający na podstawie przeprowadzonych analiz bezpieczeństwo prowadzenia auta, efektywność zużycia paliwa oraz aktualny stanu ogumienia.

Należy pamiętać, że nieprawidłowe ciśnienie w oponach dotyczy zarówno jego zbyt wysokiej wartości, jak i zbyt niskiego poziomu ciśnienia. W pierwszym przypadku powstawać będzie ogólne poczucie dyskomfortu jazdy, pojawi się wrażenie twardości oraz niewystarczającej amortyzacji nierówności na drodze. Z kolei w drugim przypadku spalanie zdecydowanie wzrośnie, zużycie opon będzie szybsze (systematyczne ścieranie wierzchniej warstwy bieżnika), a w skrajnych przypadkach może dojść nawet do zsunięcia się opony z felgi.

Czym jest czujnik ciśnienia TPMS?

Jak działa czujnik ciśnienia w oponach?

System TPMS alarmuje kierowcę o wszelkich nieprawidłowościach czy znaczącej różnicy poziomów ciśnień w oponach. System ten działa w dwóch podstawowych wariantach: pasywnym (pośredni) oraz aktywnym (bezpośredni).

System pasywny

Układ pasywny działają w oparciu o typowe obręcze bez czujników ciśnienia. Informacje nie są analizowane bezpośrednio, lecz ogólnie, z uwzględnieniem danych przekazywanych przez czujniki układów ABS/ ESP. Pomiar odbywa się poprzez np. optyczne mierzenie prędkości konkretnego koła (im niższe ciśnienie w oponie, tym mniejsza jej średnica, a im mniejsza średnica, tym do utrzymania określonej prędkości jazdy koło potrzebuje ono wykonać więcej obrotów niż inne). Mimo tego wykorzystana w układach pasywnych technologia zapewnia dość precyzyjne pomiary, pozwalając na wychwycenie wszelkich aberracji i odejść od normy (np. dotyczące obwodu opony czy szybkości jej obrotu), a także wychwycić pojawiające się mankamenty ogumienia samochodowego. System pasywny nie jest jednak pozbawiony wad. Najważniejsze z nich, to:

  • mniejsza precyzja pomiarowa w stosunku do systemu bezpośredniego
  • możliwe opóźnienia w transferze informacji
  • zakłócenia informacji na skutek np. złych warunków atmosferycznych (niska temperatura, opady atmosferyczne, itp.)

System aktywny

Układ aktywny TPMS to bardziej zaawansowana technologia, opierająca się na bezpośrednim kontakcie pomiędzy czujnikiem ciśnienia powietrza a sterownikiem. Czujniki ciśnienia znajdują się w każdym kole, zaraz obok zaworu opony lub na feldze. Poprzez drogę radiową, czujniki przekazują dane do sterownika samochodowego, który informuje kierowcę o wszelkich nieprawidłowościach w ogumieniu auta. W przypadku aktywnego systemu TPMS mamy do czynienia z dokładnym pomiarem w czasie rzeczywistym, nie zaś z danymi szacunkowymi.

Pamiętajmy jednak, że aktywny układ TPMS jest kosztowny, co przekłada się na cenę końcową samochodu oraz ewentualne wysokie koszty jego naprawy. Uwzględnić trzeba również określony czas żywotności czujników montowanych fabrycznie, który wynosi około 5-6 lat.

Wymiana koła z czujnikiem ciśnienia powietrza

Wymiana opon z czujnikami ciśnienia w zasadzie nie różni się niczym od wymiany kół bez sensorów. Wymaga jednak większej uwagi ze strony serwisanta czy wulkanizatora. Główny zagrożeniem podczas takiej operacji jest ryzyko uszkodzenia samego czujnika, co pociągnie za sobą dodatkowe koszty.

Sam proces wymiany koła przebiega tak, jak zazwyczaj. Najpierw konieczne jest uniesienie samochodu, zdjęcie koła, dokonanie wymiany opony i założenia koła z powrotem na oś. Kluczowym momentem całego procesu jest zdejmowanie opon z felg. To wtedy pojawia się największe ryzyko uszkodzenia czujnika.

​Wymiana opon z czujnikami ciśnienia jest zazwyczaj droższa niż w przypadku tradycyjnych opon o ok. 60-70 proc. Warto pamiętać, że podczas samej wymiany opon, z pozostawieniem felg, konieczny jest ​reset czujnika ciśnienia w oponach​. Natomiast w przypadku wymiany całego koła z czujnikiem ciśnienia, konieczne jest wprowadzenie na nowo numerów ID czujnika.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Grzegorz Kinczewski

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *