Aplikacja mobilna Ucando

W samochodach zasilanych energią elektryczną nie mamy do czynienia wyłącznie z pojedynczym akumulatorem. Jest to najczęściej cały układ zasilania zbudowany z modułów, a te z kolei są wypadkową całych łańcuchów ogniw, które są najmniejszą jednostką w układzie magazynowania energii elektrycznej. Niestety, baterie zasilające ulegają z czasem zużyciu. Można jednak wydłużyć ich żywotność stosując się do pewnych żelaznych zasad.

Ogniwa, moduły, akumulatory

Standardowy system zasilania samochodu elektrycznego to najczęściej kompletny układ akumulatorów złożony z 12 modułów litowo-jonowych, w pewnym sensie podobnych do tych, jakie znajdują się w dzisiejszych telefonach komórkowych. System akumulatorów odpowiada za napęd, zasilanie klimatyzacji, elektronikę oraz inne niezbędne do prawidłowej pracy pojazdu układy.

Według zapewnień większości współczesnych producentów aut elektrycznych, dostarczane przez nich akumulatory powinny bezproblemowo służyć użytkownikom przez 8 lat lub pozwalać na bezawaryjne przejechanie 160 tysięcy kilometrów. Koncerny gwarantują nam również wymianę baterii, jeśli ta naładowana do pełna będzie oferowała zaledwie 60-70 procent pierwotnej pojemności. Gwarancja gwarancją, jednak warto dołożyć wszelkich starań, aby żywotność i wydajność akumulatorów były na jak najwyższym poziomie przez maksymalny możliwy czas ich eksploatacji. Jak to zrobić? Stosuj się do poniższych reguł…

Zasada nr 1 – od 20 do 80

Poziom naładowania akumulatora podczas postoju powinien mieścić się w granicach 20-80 proc. Bateria pod żadnym pozorem nie może ulec całkowitemu rozładowaniu.  Z drugiej strony, na żywotność akumulatorów negatywnie wpływa długi postój na pełnym naładowaniu w granicach 100 proc. Zasada „od 20 do 80” powinna być bezwzględnie przestrzegana.

Zasada nr 2 – całkowite rozładowanie

Całkowite rozładowanie akumulatorów może doprowadzić do zniszczenia ogniw, a to już kolosalny wydatek, nie zawsze opłacalny. Podczas postoju elektryk stopniowo, lecz systematycznie zużywa energię z baterii potrzebną do zasilania urządzeń pokładowych. Marka Tesla podaje, że 1 dzień postoju zabiera 1 proc. stopnia naładowania baterii. Zaleca się, aby samochód pozostawał podłączony do gniazda możliwie przez cały czas parkowania w domu, a nawet w pracy. Dobrze mieć te 20 proc. naładowania dla świętego spokoju.

Całkowite rozładowanie

Zasada nr 3 – nigdy na sto procent

Aby elektryk mógł ruszyć z miejsca, każde z ogniw baterii musi wygenerować odpowiednie napięcie. Do poziomu 80 proc. naładowania akumulatory ładują się bardzo szybko. Po osiągnięciu tej granicy proces ładowania zwalnia. Ładowarka zmniejsza natężenie prądu, który pobiera samochód. Jest to standardowe zabezpieczenie zastosowane przez producentów aut elektrycznych, które ma przeciwdziałać zniszczeniu cennych ogniw.

„W naładowanym na sto procent akumulatorze nie ma miejsca na energię pozyskaną w czasie rekuperacji.”

Najrozsądniej jest zaprogramować w systemie operacyjnym samochodu, aby jego baterie mogły być ładowane wyłącznie do poziomu 80 proc. Wyjątkiem mogą być jedynie dłuższe podróże, wymagające maksymalnego zasięgu auta.

Zasada nr 4 – mniej znaczy lepiej

Ogniwa baterii samochodowych nie lubią zbyt dużych mocy. Częste korzystanie z szybkiego ładowania na stacjach oferujących ponad 22 kW skutecznie skraca żywotność akumulatora, a w dłuższej perspektywie może doprowadzić do znaczącego spadku maksymalnej dostępnej mocy ładowania.

Oczywiście stacje DC nie zniszczą akumulatorów od razu, po kilku wizytach, jednak lepiej i bezpieczniej jest korzystać z nich tylko wówczas, gdy jest to naprawdę konieczne.

Zasada nr 5 – równowaga termiczna

Baterie aut elektrycznych nie przepadają zarówno za zbyt niskimi, jak i zbyt wysokimi temperaturami. Dlatego też optymalne warunki do parkowania samochodu elektrycznego mieszczą się w granicach termicznych od 0 do 20°C.

„Postój samochodu w temperaturze poniżej ok. -25°C dłużej niż 7 dni spowoduje, że naładowanie akumulatora trakcyjnego może okazać się niemożliwe.”

Zalecamy więc:

  • utrzymywanie stopnia naładowania baterii na poziomie od 20 do 80 proc.
  • unikanie dłuższego postoju samochodu na całkowicie rozładowanym lub w pełni naładowanym akumulatorze
  • ograniczenie szybkiego ładowania
  • parkowanie samochodu elektrycznego w niskiej temperaturze (ale nie poniżej 0°C)
Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Norbert Zawadzki

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.