Aplikacja mobilna Ucando

Dzisiejszy rynek motoryzacyjny oferuje nam kilkadziesiąt różnorodnych rodzajów olejów silnikowych przeznaczonych do konkretnych jednostek napędowych. Właściwy wybór oleju z tak dużej oferty może być dla niektórych kierowców dość kłopotliwy, szczególnie że od tego wyboru zależy kondycja jednostki napędowej w ich samochodach. O czym więc mówią nam oznaczenia na etykietach opakowań olejów silnikowych i jak dobrać ten właściwy do silnika?

Kupuj oleje silnikowe w Ucando.pl

Do -40% taniej, z darmową dostawą 24h kurierem. Bezproblemowe wymiany i zwrot części w ciągu 30 dni

Choć na pierwszy rzut oka etykiety na opakowaniach olejów silnikowych mogą wydawać się skomplikowane, ich zrozumienie wcale nie jest takie trudne. Tego typu produkty posiadające w opisie mnóstwo informacji o spełnionych normach oraz specyfikacjach zazwyczaj sporo kosztują, jednak im lepszy olej, tym lepsza ochrona dla naszego silnika. Takie oleje produkuje się najczęściej na bazie syntetycznych olejów bazowych oraz kosztownych dodatków uszlachetniających.

Lepkość oleju według SAE

Najważniejszym parametrem, na który musimy zwrócić uwagę, jest lepkość oleju silnikowego. Określa ona temperaturę, w jakiej olej może optymalnie pracować. Im mniejsza lepkość, tym mniejsze opory oleju w czasie uruchomienia oraz pracy jednostki napędowej. Lepkość oleju jest określana według klasyfikacji lepkościowej SAE, przygotowanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Według tej klasyfikacji wyróżnia się 6 klas olejów letnich oraz 6 klas olejów zimowych. Zazwyczaj dostępne są oleje wielosezonowe, oznaczane dwoma wartościami przedzielonymi myślnikiem, jak np. 5W-40. Co oznaczają te symbole?

Cyfry znajdujące się przed literą „W” (ang. Winter, czyli Zima), oznaczają płynność oleju w niskiej temperaturze. Im mniejsza jest ta cyfra, tym w niższej temperaturze atmosferycznej dany olej może pracować. I tak np. oleje z symbolami 0W, 5W, 10W zapewniają łatwy rozruch jednostki napędowej i szybkie smarowanie newralgicznych jej podzespołów nawet w bardzo niskich temperaturach. Z kolei liczby znajdujące się w oznaczeniu po myślniku, czyli 40, 50 czy 60, oznaczają lepkość oleju w wysokiej temperaturze. Im wyższa liczba oznaczenia, tym w wyższej temperaturze otoczenia olej może optymalnie pracować, nie tracąc przy tym swoich właściwości smarnych.

Dotychczasowe oleje jednosezonowe, a więc 5W, 10W, 15W lub 20, 30, 40, 50, zastąpiły oleje wielosezonowe 5W-40, 10W-40 i 15W-40, które są odpowiednio dostosowane do pracy zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach.

Jakość oleju według ACEA i API

Kolejny aspekt, o którym mówią nam etykiety na opakowaniach olejów silnikowych, to ich klasa jakości. Opisywane są one zgodnie z normami ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) lub API (Amerykański Instytut Naftowy). Pierwsze normy klasyfikują oleje jako te przeznaczone do silników benzynowych (oznaczenie A), do jednostek wysokoprężnych (oznaczenie B) i silników benzynowych z układami katalitycznymi oraz silników Diesla z filtrami DPF (oznaczenie C). Po tych oznaczeniach znajdują się cyfry od 1 do 5 (dla klasy C od 1 do 4), które mówią o zróżnicowanych parametrach ochrony przeciwzużyciowej silnika oraz o oporach wewnętrznych oleju, co ma wpływ na zużycie paliwa.

Według klasyfikacji API, oleje przeznaczone do jednostek benzynowych oznaczono literą S i drugą literą alfabetu, np. SJ. Im dalsza litera w alfabecie, tym wyższa jakość danego oleju. W przypadku silników Diesla, oznaczenie ma postać litery C i kończy się kolejną literą, np. CG. Obecnie najwyższymi klasami jakości według norm API są oleje z oznaczeniami SN (benzyna) i CJ-4 (Diesel).

Mineralny czy syntetyczny?

Jaki olej będzie najodpowiedniejszy dla danego silnika zazwyczaj określa sam producent marki. Ważny jest też stan techniczny jednostki napędowej. W nowych samochodach stosuje się najczęściej oleje syntetyczne (np. o oznaczeniu 5W-30). W przypadku starszych aut z dość dużym przebiegiem dobrym wyborem będzie olej półsyntetyczny (np. 10W-40), natomiast w samochodach już leciwych zaleca się stosowanie olejów mineralnych (np. 15W-40).

Wielu producentów olejów silnikowych ściśle współpracuje z wybranymi markami samochodowymi. Dlatego też na opakowaniu oleju mogą znaleźć się informacje o ich rekomendacjach co do zastosowania danego produktu. Na przykład producent X proponuje stosować swój produkt w silnikach, dajmy na to, BMW, Volkswagena czy Audi.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Martyna Jędruch

2 Komentarze

  1. Dzięki za te wszystkie wyjaśnienia. Przy kolejnych zakupach oleju silnikowego nie będę się już czuła jak totalna blondynka pozbawiona oleju w głowie 😀 Co prawda wybór jest tak przeogromny, że nawet się nie łudzę, że wszystko zapamiętam i zrozumiem, ale dobrze jest mieć przynajmniej ogólne pojęcie.

    Odpowiedz

  2. Olejów silnikowych na rynku jest teraz tyle, że jak ktoś nie jest pasjonatem motoryzacji i „nie siedzi” w temacie, to nie ma możliwości ogarnąć tego wszystkiego. Jeśli nie mamy pewności, warto po prostu kierować się wytycznymi producenta i lać do silnika to, co jest dla danej maszyny rekomendowane – i wszystko powinno być w porządku. 🙂

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *