Aplikacja mobilna Ucando

Współczesne samochodowe silniki spalinowe budowane są pod kątem rygorystycznych norm emisji spalin oraz tendencji downsizingu. To one przesądzają o wprowadzeniu kluczowych zmian w obszarze komory spalania jednostki napędowej, zarówno silników o zapłonie iskrowym, jak i samoczynnym. W większości dostępnych obecnie na rynku samochodów stasowane są standardowe świece zapłonowe. Są jednak auta wymagające świec platynowych lub irydowych. Szczególnie te drugie wypadają korzystnie pod kątem właściwości i specyfikacji w porównaniu ze świecami standardowymi oraz platynowymi.  

Wymagające środowisko pracy

Świece zapłonowe odpowiadają za prawidłowy zapłon silnika, a właściwie mieszanki paliwowo-powietrznej. Chodzi przede wszystkim o jednostki z zapłonem iskrowym (silniki zasilane benzyną lub/i gazem). W jednostkach wysokoprężnych wykorzystywane są świece żarowe, które odpowiadają za podgrzanie komory spalania przed rozpoczęciem pracy silnika.

Świece zapłonowe zapewniają rozruch silnika, pozwalając mu pracować w pełnym zakresie prędkości obrotowych bez względu na warunki panujące zarówno wewnątrz (ekstremalnie wysokie temperatury oraz ciśnienie w komorze spalania), jak i na zewnątrz (bardzo wysokie lub wyjątkowo niskie temperatury spadają znacznie poniżej zera).

Komora spalania to bardzo trudne środowisko pracy, w którym dochodzi do:

  • ekstremalnych skoków ciśnienia (nawet do 100 barów)
  • napięcia wynoszącego nawet 40 tys. V
  • bardzo wysokich temperatur (na świecę zapłonową mogą oddziaływać temperatury dochodzące nawet do 1000℃)

Aby sprostać tak trudnym warunkom pracy, świece zapłonowe muszą być wykonane z odpowiednio wytrzymałych materiałów, w tym przede wszystkim metali szlachetnych, jak np. platyna czy iryd.

Świece zapłonowe w standardzie, z irydem czy z platyną?

Obecnie dostępne na rynku świece zapłonowe są w zasadzie bezobsługowe (z wyjątkiem ich wymiany co kilka lat). Czyszczenie oraz ustawianie odstępu elektrod skończyło się wraz z zakończeniem produkcji silników gaźnikowych. Z kolei dostępne obecnie zaawansowane układy wtryskowe, innowacyjne systemy oczyszczania spalin czy montowane na szeroką skalę instalacje gazowe wymagają prawidłowo działających świec o nienagannym stanie technicznym. Należy pamiętać, że wypadanie zapłonów nie tylko wpływa na większe zużycie paliwa, ale również niszczy katalizator.

Kupując świece zapłonowe do wyboru mamy świece standardowe, platynowe oraz irydowe.

Świece standardowe posiadają elektrody wykonane ze stopu niklowo-litowego, które zapewniają stosunkowo efektywną pracę jednostki napędowej oraz niskie zużycie paliwa. Zastosowanie stopu niklowo-litowego pozwala świecom uzyskać dość wysoką żywotnością, a użyty w nich miedziany rdzeń elektrody środkowej dobrze odprowadza ciepło, chroniąc jednocześnie świecę przed przeciążeniem termicznym. Standardowe świece zapłonowe to bez wątpienia najtańsza i jednocześnie najmniej trwała z dostępnych obecnie opcji. Odradzamy ich zakup, zwłaszcza do jednostek z napędem LPG lub CNG.

Świece zapłonowe platynowe posiadają w elektrodzie środkowej płytki platynowe zapewniające im stałą moc, bez względu na panujące warunki zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Świece platynowe charakteryzują się bardzo długą żywotnością, nawet 4-krotnie wyższą niż świece standardowe. Ponadto są od nich znacznie wytrzymalsze i odporniejsze, zwłaszcza na działanie wysokich temperatur oraz agresywnych związków chemicznych. Świece platynowe doskonale sprawdzają się w samochodach zasilanych gazem LPG i CNG.

„Świece irydowe i platynowe obniżają ryzyko uszkodzenia cewki zapłonowej i katalizatora.”

Świece zapłonowe irydowe stanowią obecnie najbardziej zaawansowany pod względem technologicznym typ świec zapłonowych. Posiadają one końcówki elektrody środkowej wykonane z irydu, wysoce wytrzymałego metalu szlachetnego z grupy platynowców. Zastosowanie metalu szlachetnego dało możliwość zastosowania cieńszej elektrody środkowej – nawet 0,4 mm, co z kolei pozwala na zmniejszenie zapotrzebowania na napięcie zapłonu, a także znacząco poprawia rozchodzenie się frontu płomienia zapłonu w komorze spalania. Świece zapłonowe irydowe charakteryzują się dużą odporność na działanie ekstremalnie wysokich temperatur (iryd topi się dopiero w temperaturze ok. 2500℃), a także na szkodliwe oddziaływanie czynników zewnętrznych oraz mechanicznych.

„Iryd to jeden z najtwardszych i najbardziej wytrzymałych metali – nie rozpuszcza go nawet woda królewska, czyli mieszanina kwasu azotowego i solnego.”

Irydowe czy platynowe?

W konfrontacji świece irydowe kontra platynowe, wygrywają bezapelacyjnie te pierwsze, choć świece platynowe to również bardzo dobre produkty, posiadające wiele zalet, których na pewno brak świecom standardowym. Ponadto za irydem przemawia fakt, że w świecach tego typu udało się zredukować grubość elektrody, dzięki czemu mają one przez to zauważalnie mniejsze zapotrzebowanie na prąd, a także ułatwiają rozprzestrzenianie się płomienia zapłonu w komorze spalania. W praktyce świece irydowe, choć droższe od platynowych i standardowych, są rozwiązaniem o wiele bardziej ekonomicznym. Ze względu na swoją niezwykłą wytrzymałość oraz odporność na ekstremalne warunki, spośród wszystkich dostępnych opcji zapewniają najdłuższy okres użytkowania, a konieczność ich wymiany zdarza się niezwykle rzadko.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.