Każdy właściciel samochodu – osobowego i nie tylko – musi zdawać sobie sprawę ze znaczenia, jakie ma utrzymywanie pojazdu we właściwym stanie. Ta sama zasada dotyczy również układu chłodzenia, który chroni silnik przed przegrzaniem i uszkodzeniem. Podstawą działania układu chłodzenia jest płyn chłodniczy, który stanowi medium odbierające ciepło od jednostki napędowej. Płynu tego musi być w układzie zawsze odpowiednia ilość, a co, jeśli jego poziom zaczyna spadać? Kiedy utrata płynu chłodniczego jest naturalnym efektem, a kiedy jego znikanie powinno Cię zaniepokoić?
Rola płynu chłodniczego i jego domyślny poziom w układzie chłodzenia. Ile płynu chłodniczego powinno być w Twoim aucie?
Tak jak olej samochodowy stanowi podstawę pracy układu smarowania, tak płyn chłodniczy jest najważniejszym elementem układu chłodzącego. Bez chłodziwa nie byłoby żadnego efektu, nie byłoby go również w momencie, w którym poziom tego chłodziwa spada poniżej zakładanej przez producenta auta wartości. W przeciętnym samochodzie osobowym układ chłodzenia mieści ok. 5-6 litrów płynu chłodniczego. Musisz jednak pamiętać, że dokładna ilość płynu zależy od:
- modelu auta;
- zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych układu chłodzenia (m.in. od pojemności zbiornika chłodnicy);
- rozmiaru silnika oraz od liczby cylindrów.
Jeśli chcesz się upewnić co do prawidłowej ilości płynu chłodniczego w swoim aucie, najlepiej sprawdź książkę serwisową, stronę producenta lub odpowiednie fora internetowe skupiające posiadaczy tego samego modelu.
Oczywiście, faktyczna ilość płynu chłodniczego w układzie chłodzenia zależeć będzie również od jego szczelności. A od czego zależy ta szczelność?
Co jest naturalną przyczyną utraty płynu chłodniczego? Przy jakiej wartości spadek poziomu chłodziwa można uznać za normalne zjawisko?
Jeśli wiesz już cokolwiek o oleju silnikowym, zapewne też słyszałeś o zjawisku spalania tego oleju. Zjawisko to sprawia, że oleju silnikowego w układzie smarowania regularnie ubywa, czy to na skutek wspomnianego spalania, czy najróżniejszych wycieków – wycieków, które są niejako przewidywane przez samego producenta i jeśli spadek poziomu oleju nie przekracza zakładanej normy, nie powinieneś się nimi martwić. Podobnie jest w przypadku chłodziwa.
Jeśli z tych zakładanych 5-6 litrów płynu chłodzącego tracisz rocznie 1/4, góra 1/3 tej ilości, nie masz żadnych powodów do niepokoju. Ubytki na tym poziomie to naturalne zjawisko wynikające z:
- drobnych nieszczelności na łączeniach przewodów;
- mikroskopijnych porów w powłoce przewodów gumowych;
- parowania chłodziwa.
Niektórzy podają nawet, że bezpieczną jest utrata do 0,5 l płynu chłodniczego miesięcznie, jednak ta ilość wydaje się być już nieco przesadzona. Jeśli w swoim aucie zauważysz ubytki płynu na poziomie powyżej wspomnianego 0,5 litra na miesiąc, zdecydowanie powinieneś poszukać nieszczelności i pomyśleć nad ich szybkim usunięciem. Do zlokalizowania przecieku użyj specjalnego markera barwiącego płyn chłodniczy oraz lampy UV. W przypadku niewielkiego przecieku możesz również użyć preparatu uszczelniającego układ chłodniczy razem z samą chłodnicą.