O geometrii kół często się słyszy, czasem się ją sprawdza, ale najczęściej się o niej zwyczajnie zapomina. Przypominamy sobie o niej dopiero wówczas, gdy pojawiają się problemy z prowadzeniem pojazdu, wzrost zużycia paliwa lub pierwsze efekty nierównomiernego zużywania się opon. A przecież wystarczy krótka wizyta w warsztacie, żeby uniknąć tego typu perypetii.

Czym jest ta tzw. geometria kół?

Geometria kół, a właściwie geometria zawieszenia samochodowego, to ułożenie kół względem ich dwóch osi – osi pionowej oraz osi poziomej. Prawidłowo ustawiona geometria kół oznacza, że każde z kół samochodu ustawione jest tak, aby każda z tych dwóch wirtualnych osi przebiegała na obu końcach dokładnie przez środek opony.

Wszelkie odchylenia od opisanego wzorca oznaczają niewłaściwą geometrię zawieszenia. Powszechnie odchylenia te dzieli się na cztery kategorie, którymi są:

  • zbieżność kół – zbliżanie się do siebie przednich części kół na tej samej osi, określane inaczej jako tzw. „zjeżdżanie się” kół;
  • rozbieżność kół – zbliżanie się do siebie tylnych części kół na tej samej osi, zwane również „rozjeżdżaniem się” kół;
  • dodatni kąt pochylenia kół – górna część kół na tej samej osi wychyla się na zewnętrza względem ich osi pionowej;
  • ujemny kąt pochylenia – górna część kół na tej samej osi wychyla się do wewnątrz względem ich osi pionowej.

Kiedy warto sprawdzać geometrię kół?

O prawidłową geometrię kół powinniśmy dbać cały czas, jest jednak kilka typowych i dość często zdarzających się sytuacji, przy których sprawdzenie geometrii zawieszenia powinno być obowiązkowe. Co to za sytuacje?

Przede wszystkim chodzi tu o zakup samochodu używanego. Samo obejrzenie auta – nie ważne, jak dokładne – może nie wystarczyć, zwłaszcza jeśli jego właściciel zadbał wcześniej o wymianę opon na nowe, a do tego nie mamy możliwości przeprowadzenia odpowiedniej pod względem technicznym jazdy próbnej. W takich przypadkach sprawdzenie geometrii kół powinno być jedną z obowiązkowych czynności wykonanych na pierwszej wizycie u mechanika.

Zdecydowanie warto sprawdzić geometrię kół również po założeniu nowego kompletu opon. Dlaczego? Niewłaściwa geometria zawieszenia odbija się mocno na stanie opon i stopniu ich zużywania się. Nowe opony założone w aucie o niewłaściwej geometrii będą służyć znacznie krócej, niż moglibyśmy się tego spodziewać i samo ich przekładanie nic nie pomoże.

Sprawdzenie geometrii kół powinno również odbywać się za każdym razem, gdy wymieniamy dowolny element układu zawieszenia lub układu kierowniczego. Geometrię sprawdzajmy również wówczas, gdy zdarzy nam się wjechać w szczególnie głęboką dziurę lub wyjątkowo mocno uderzyć w krawężnik.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Jeden komentarz

  1. Wiem coś na ten temat. Niestety po zakupie nowych opon nie zrobiłem geometrii kół i nie cieszyłem się długo ich użytkowaniem. Najważniejsze by uczyć się na błędach! Teraz jadę na geometrię za każdym razem gdy zmieniam opony i naprawiam przednie zawieszenie. Kosztuje to niedrogo, a przynajmniej mam gwarancję, że wszystko jest w porządku

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *