Każdy silnik spalinowy, do prawidłowego działania, wymaga zastosowania oleju silnikowego. Ten z kolei, aby mógł spełniać swoje podstawowe zadania, musi być odpowiednio filtrowany z wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń. Jak nietrudno się domyślić, służą do tego różnej maści filtry, będące istotnym elementem całego układu smarowania. Dziś krótko o przegrodowym i energetycznym filtrze oleju.

Filtracja w różnej postaci

Podczas pracy jednostki napędowe powstają zanieczyszczenia organiczne w postaci pozostałości po niespalonym paliwie, produkty utleniania, termiczny rozkład oraz spalanie samego oleju, a także zanieczyszczenia nieorganiczne, jak pył w powietrzu czy cząsteczki metali. Filtr oleju jest odpowiedzialny za filtrację oleju silnikowego oraz wyłapywanie toksyn i zanieczyszczeń dostarczanych z powietrzem lub paliwem nawet o wielkości 1/50 milimetra, czyli, de facto, chroni najważniejsze elementy jednostki napędowej przed uszkodzeniem i przedwczesnym zużyciem.

Współczesne filtry oleju różnią się między sobą konstrukcją, zasadą działania, materiałem filtrującym, a także sposobem włączenia filtra do układu smarowania. Ze względu na zasadę działania filtry olejowe można podzielić na przegrodowe, energetyczne oraz złożone.

Filtr przegrodowy

Filtry przegrodowe to elementy objętościowe (włókniowe, ze spieków porowatych, z porowatych tworzyw sztucznych, absorpcyjne) oraz powierzchniowe (siatkowe, szczelinowe, papierowe). Filtry o konstrukcji przegrodowej to obecnie najpowszechniej stosowane w silnikach spalinowych urządzenia filtrujące. Tego typu filtry są wyposażone w porowatą przegrodę dla przepływu oleju, która jest zbudowana z papierów filtracyjnych, spełniających określone normy i wymagania. Filtry przegrodowe od lat uważa się za urządzenia zapewniające dużą dokładność filtracji oleju silnikowego. Do niedawna produkowano najczęściej filtry z wkładami papierowymi, które mogły być wymieniane. Dziś stosuje się przede wszystkim urządzenia puszkowe jednorazowego użytku.

Filtr puszkowy składa się w głównej mierze z wkładu filtracyjnego, umieszczonego w obudowie z cienkościennej blachy, połączonej z podstawą przez zawalcowanie. W podstawie urządzenia znajduje się centralny otwór wylotowy z gwintem, za pomocą którego filtr zostaje nakręcony na specjalną głowicę lub króciec przy jednostce napędowej. Filtry puszkowe wykonuje się jako urządzenia jedno- (pełno przepływowe) lub dwusekcyjne (włączane bocznikowo).

Filtr odśrodkowy, magnetyczny i grawitacyjny

Filtry energetyczne to przede wszystkim urządzenia odśrodkowe, magnetyczne oraz grawitacyjne. Urządzenia magnetyczne wykorzystują w swoim działaniu magnes lub elektromagnes do wychwytywania ferromagnetycznych cząstek zanieczyszczeń. Pierwsze takie filtry pojawiły się w połowie lat 30. XX wieku i wykorzystywano je zarówno w samochodach osobowych, jak i motocyklach. W filtrach odśrodkowych czyszczenie oleju odbywa się z wykorzystaniem siły odśrodkowej, czyli mechanizmów działających na zasadzie wirówki. Olej pod ciśnieniem dostaje się do środka filtra i przechodzi przez wirnik bębnowy wyposażony w dwie dysze strumieniowe. To one kierują strumień oleju na wewnętrzną obudowę w celu obracania się bębna. Następnie olej trafia na dolne ścianki obudowy, pozostawiając cząsteczki zanieczyszczeń przyklejone do nich. W takich rozwiązaniach konieczne jest systematyczne czyszczenie filtra ze zgromadzonych w jego wnętrzu cząsteczek zanieczyszczeń. Filtry grawitacyjne to urządzenia wykorzystujące włókniny filtrujące lub separatory magnetyczne. O poziomie filtracji w tym przypadku decyduje przede wszystkim rodzaj zastosowanej włókniny filtrującej. Skoro filtr oleju to jeden z najważniejszych elementu układu smarowania, należy bezwzględnie pamiętać o jego regularnej wymianie.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Dominik Kakietek

2 Komentarze

  1. Świetne streszczenie głównego podziału filtrów. O filtrach przegrodowych trochę już czytałem, ale na temat energetycznych to nie wiedziałem za dużo. Dobrze, że na ucando nie brakuje takich treściwych wpisów, w których zawsze podkreślacie o czym należy pamiętać, jak chociażby tutaj, o regularnej wymianie wspomnianych filtrów.

    Odpowiedz

  2. Ja też od czasu do czasu wchodzę na blog Ucando, by poczytać ciekawe i praktyczne artykuły. Od zeszłego roku mam pierwszy samochód i tak czasami czytam tutaj porady dotyczące eksploatacji samochodu. Powiem szczerze, że do tej pory nie znałem nazw tych filtrów. Z reguły to dawałem samochód do mechanika na wymianę filtrów paliwa, powietrza i oleju nie zwracając większej uwagi na takie szczegóły. Z tego co pamiętam to ostatnio kupiłem zestaw polskiej firmy Filtron, która produkuje wysokiej jakości części. Warto wymieniać wszystkie filtry na raz, dzięki czemu nie będziemy zapominać o regularnej wymianie każdego z nich.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *