Filtr oleju pełni niezwykle ważną funkcję ostatniej zapory dla zanieczyszczeń przedzierających się do silnika. Filtr powietrza zatrzymuje tylko część z nich, przez co sprawne działanie o wiele szczelniejszego filtra oleju jest niezwykle istotne. Filtruje on przede wszystkim piasek, ale też pozornie nieszkodliwe fragmenty tworzyw sztucznych, a nawet włókien. Chcąc zapewnić silnikowi długą żywotność, należy dokonywać regularnych wymian filtra.

Kiedy wymienić filtr oleju?

Według producentów pojazdów instalacja nowego filtra jest niezbędna zawsze wtedy, gdy dokonuje się wymiany oleju. Rzecz w tym, iż zatkany filtr zneutralizuje pozytywne działanie nowego oleju. Wymiana płynu wskazana jest najpóźniej po przejechaniu 15-20 tys. kilometrów. Warto jednak pamiętać, że zużycia filtra zależy też od jego jakości oraz od rodzaju oleju. Czasami  wymiana filtra na nowy może być konieczna nieco szybciej.

Wymiana filtra oleju krok po kroku

Warto zauważyć, że w samochodach spotyka się dwa rodzaje filtrów. W niektórych pojazdach są one fabrycznie wmontowane w obudowę silnika. W takim przypadku wymiana dotyczy jedynie wkładu filtra. Użytkownik nie ma więc dużego wyboru w kwestii modelu filtra. Jednak dzisiaj większość filtrów to puszki montowane na obudowie. W takim przypadku właściciel pojazdu ma możliwość montażu w zasadzie dowolnego jego rodzaju.

Przeważnie, aby wymienić filtr oleju, należy zejść pod auto, gdyż znajduje się on u dołu silnika. Tylko w niektórych pojazdach, np. w samochodach marki BMW, aby wymienić tę część, wystarczy podnieść maskę. Zatem zwykle wymianę filtra oleju przeprowadza się w następujących krokach:

  1. Wjazd na kanał
  2. Odkręcenie filtra – zwykle poleca się wykonanie tej czynności z pomocą specjalnego klucza do filtra. W niektórych przypadkach skuteczniejsze okazują się jednak alternatywne rozwiązania, jak np. skorzystanie z opaski zaciskowej z uchwytem. Można również przedziurawić filtr długim śrubokrętem lub prętem, a następnie odkręcić przy ich pomocy gwint.
  3. Oczyszczenie powierzchni – przed instalacją nowego filtra powierzchnia powinna zostać oczyszczona papierową lub bawełnianą szmatką
  4. Nasmarowanie uszczelki – pokrycie uszczelki olejem ma na celu zapobiegnięcie przeciekom
  5. Przykręcenie filtra – wykonuje się je ręką. Filtr powinien być przykręcony mocno, jednak kiedy odczuwalny jest już silny opór, należy odpuścić, aby uniknąć pęknięcia gwintu.

Samodzielna wymiana filtra oleju nie jest trudnym zadaniem. Nie trzeba nawet dysponować żadnym zaawansowanym sprzętem, aby przeprowadzić tę czynność. Wymagana jest jedynie odrobina uwagi i dokładności. Najprostsze zadanie czeka natomiast właścicieli pojazdów z filtrami wkładowymi.

Opublikowane przez Daniel Holuk

3 Komentarze

  1. POWERRubber.com 28/12/2018 o 22:33

    Przy serwisowaniu zalecamy sprawdzić stan uszczelki. Najczęściej jest to oring gumowy. Przy niskim nakładzie podnosimy jakośc przeprowadzonej wymiany.

    Odpowiedz

  2. Tego właśnie szukałem. Właśnie przymierzam się do wymiany filtru oleju i chce tym razem zrobić to samodzielnie, jak inne naprawy, które z Waszą pomocą są zdecydowanie prostsze. Wszystko opisane zrozumiale i dokładnie, krok po kroku i jeszcze specjalistyczne porady dodatkowo. Dzięki, pozdrawiam!

    Odpowiedz

  3. Bardzo łatwo popełnić błąd, nie wiem czy warto ryzykować.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *