Obecnie filtry kabinowe, zwane również przeciwpyłkowymi, są fabrycznie instalowane niemal we wszystkich nowych samochodach. Większości kierowcom trudno sobie wyobrazić prowadzenie pojazdu wypełnionego zanieczyszczonym powietrzem. Przed czym konkretnie chronią filtry kabinowy? Jakie są rodzaje tego typu filtrów i który z nich najlepiej wybrać?

Zadanie filtra przeciwpyłkowego

Celem działania filtra kabinowego jest powstrzymanie zanieczyszczeń zewnętrznych przed wtargnięciem do wnętrza pojazdu. Dzięki niemu w samochodzie nie pojawiają się przykre zapachy, a powietrze nie jest szkodliwe dla zdrowia. Warto podkreślić, że filtr kabinowy nie ma żadnego wpływu na pracę silnika, w przeciwieństwie do filtrów powietrza czy oleju. Ma on jednak ogromne znaczenie dla komfortu jazdy oraz zdrowia kierowcy, jak i pasażerów.

Dwa typy filtrów kabinowych

Na rynku są dziś dostępne dziesiątki rodzajów filtrów kabinowych, które jednak można zaklasyfikować do jednej z dwóch grup:

  • filtry standardowe – nieskomplikowane konstrukcyjnie, zatrzymują jedynie największe cząsteczki zanieczyszczeń
  • filtry węglowe – posiadają złoża węgla aktywnego, co zwiększa ich funkcjonalność i skuteczność

Oba rodzaje filtrów zatrzymują wszystkie najczęściej pojawiające się w czasie jazdy zanieczyszczenia makrocząsteczkowe, takie jak sadza, pył drogowy, czy kurz. Mimo to różnice w działaniu filtrów standardowych i węglowych są znaczące. Te drugie bowiem nie pozwalają wtargnąć do wnętrza pojazdu również wielu szkodliwym gazom, takim jak spaliny benzynowe, siarka, węglowodory i wiele innych. Ponadto, złoża węglowe filtrują także pyłki kwiatowe, co wiosną jest niezwykle istotne dla alergików.

Ceny filtrów kabinowych

Koszty związane z zakupem filtra ze złożem węglowym zdają się jego jedyną wadą. Ze względu na większą skuteczność tego filtra, jego cena jest oczywiście nieco wyższa. Może się to okazać problemem dla posiadaczy nowszych pojazdów, w których klimatyzacja wymaga często instalacji kilku filtrów kabinowych. W takim przypadku wielu sięga po filtry tradycyjne, które bez trudu można kupić za 30 złotych. Natomiast dobrej jakości filtry kabinowy ze złożem węglowym można znaleźć w cenie 70-80 złotych.

Ostateczny wybór filtra kabinowego

Ostateczna decyzja w kwestii wyboru filtra kabinowego należy oczywiście do kierowcy. Wielu wystarcza standardowy filtr, dzięki któremu nie czują nieprzyjemnego zapachu. Jeżeli jednak samochodem przewozi się dzieci lub alergików, zakup filtra z węglem aktywnym wydaje się koniecznością. Ponadto, bardziej zaawansowany filtr kabinowy przydaje się również mieszkańcom dużych miast, w których poziom zanieczyszczenia powietrza jest wyjątkowo wysoki.

Opublikowane przez Katarzyna Piotrowska

2 Komentarze

  1. Właśnie zastanawiam się jaki filtr wybrać, ale z racji tego, że moja córka jest dość podatna na różnego rodzaju alergię, to chyba jednak zdecyduje się na zakup zakup filtra z węglem aktywnym. Poza tym, nie będę dodatkowo zanieczyszczać miasta. 🙂 Bardzo przydany artykuł, dzięki!

    Odpowiedz

  2. Ja zawsze kupuję filtr z aktywnym węglem. Jest skuteczniejszy, a zwłaszcza w sezonie zimowym gdzie każdemu dokucza smog jest bardzo przydatny. Dodatkowo mam w swoim samochodzie climatronic, a w takim wypadku filtr węglowy jest rekomendowany jeszcze bardziej.

    Odpowiedz

  3. Również wybieram filtr z aktywnym węglem. Jest niewiele droższy ale znacznie skuteczniejszy. Mieszkam w dużym mieście gdzie smog niestety nie jest żadną nowością dlatego wszystko co pozwala zredukować wdychanie spalin jest dla mnie na wagę złota.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *