Aplikacja mobilna Ucando

Felgi aluminiowe prezentują się doskonale i zapewniają lepsze chłodzenie elementów układu hamulcowego. Z kolei felgi stalowe są tańszym, trwalszym i łatwiejszym w regeneracji rozwiązaniem. Odwieczne pytanie, co wybrać? Niestety, nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ w zależności od potrzeb oraz określonych sytuacji oba rodzaje felg mogą być zarówno lepszym, jak i gorszym rozwiązaniem.

Felgi stalowe

Po raz pierwszy pojawiły się na początku XX w., zastępując obręcze drewniane. Stal to produkt wytrzymały, a wytwarzane z niej felgi są tanie w produkcji. Cena to podstawowa zaleta tych produktów. Montowane są one najczęściej w starszych oraz tańszych modelach samochodów. Komplet oryginalnych „stalówek” można kupić nawet kilka razy taniej niż zestaw felg aluminiowych. O wiele mniej zapłacimy również za regenerację uszkodzonych obręczy stalowych. Warto także pamiętać, że felgi stalowe można oczywiście łatwo naprawić, lecz jednocześnie bardzo łatwo je uszkodzić. W teorii wyższy profil opony powinien zapewniać lepszą ochronę. Jednak w praktyce stal jest wysoce podatna na odkształcenia oraz pęknięcia.

Podstawowe wady felg stalowych, to:

  • słabsze chłodzenie elementów układu hamulcowego (klocków, tarcz, zacisków)
  • większa waga mogąca mieć duży wpływ na szybsze zużywanie się elementów zawieszenia
  • wysoka podatność na korozję
  • mniej atrakcyjne walory estetyczne
  • miękkość materiału powodująca często poważne uszkodzenia

Felgi aluminiowe

Pierwszym samochodem wyposażonym w obręcze ze stopu aluminium było Bugatti 35 z 1924 roku. Swoją ogromną popularność felgi aluminiowe zyskały dopiero w latach 80. XX wieku, kiedy to pojawiły się jednoczęściowe konstrukcje odlewane.

Tego typu elementy są wykonane ze stopów metali lekkich, które zapewniają większą plastyczność materiału oraz dają możliwość tworzenia atrakcyjnych wizualnie wzorów. Podstawową zaletą felg aluminiowych jest przede wszystkim szeroki dostęp wzorów i kształtów, które zdecydowanie poprawiają wygląd zewnętrzny auta, a także niższa masa przy tej samej średnicy elementu.

Sama budowa alufelg zapewnia swobodny przepływ powietrza przez układ hamulcowy, co w efekcie daje lepsze chłodzenie tarcz i bębnów hamulcowych, a tym samym lepszą ich skuteczność. Aluminium charakteryzuje się także wysoką zdolnością do przewodzenia ciepła, co umożliwia znaczne obniżanie temperatury układu hamulcowego, a to z kolei ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Wady felg aluminiowych

Podstawowe wady felg aluminiowych

Felgi aluminiowe to najczęściej elementy o niższym niż felgi stalowe profilu. W niektórych sytuacjach jest to, oczywiście, atut (np. podczas pokonywania zakrętów), jednak nisko profilowane felgi wpływają negatywnie na ogólny komfort jazdy. Tego typu obręcze zapewniają mniejszą zdolność do tłumienia nierówności, co w długich trasach, zwłaszcza w przypadku polskiej infrastruktury drogowej, może być bardzo niedogodne i męczące.

Może się wydawać, że niższy profil felgi aluminiowej to potencjalnie słabsza ochrona obręczy przed uszkodzeniami mechanicznymi. Niekoniecznie. Wielu ekspertów i producentów obręczy aluminiowych przekonuje, że są one tak samo, a może nawet bardziej wytrzymałe od felg stalowych. Argumentują to tym, że produkuje się je ze stopów aluminium z dodatkami uszlachetniającymi, co dobrze wpływa na ich elastyczność oraz sprężystość. Jako jednorodny odlew, felga aluminiowa skutecznie i bezpiecznie przenosi obciążenia na zawieszenie samochodu, którego zadaniem jest ich wyłapywanie, tłumienie oraz neutralizowanie.

Na minus felg aluminiowych można zapisać również możliwość ich ewentualnej renowacji. Cały proces takiej odbudowy jest stosunkowo drogi, a wszelkie błędy, niedociągnięcia i nieumiejętne przeprowadzenie renowacji może mieć poważne konsekwencje. Decyzja o renowacji powinna zostać poprzedzona wyceną, co da nam odpowiedź, czy taki proces jest w ogóle opłacalny. Na pewno obręcze aluminiowe nie mogą być zbyt długo poddawane działaniu substancji żrących. Czyszczenie obręczy z ich udziałem może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego i trwale uszkodzić powłokę felg.

Felgi aluminiowane są również mniej odporne na warunki atmosferyczne niż ich stalowi konkurenci. Są szczególnie narażone na negatywne oddziaływanie takich czynników, jak sól, błoto pośniegowe czy kamyczki.

Reasumując:

  • niski profil obręczy aluminiowej przekłada się na mniejszy komfort jazdy
  • mała zdolność do tłumienia nierówności
  • trudna do przeprowadzenia, kosztowna i wymagająca odpowiednich umiejętności oraz narzędzi renowacja
  • aluminium mało odporne na substancje żrące, głęboko penetrujące
  • słaba odporność na warunki atmosferyczne.
Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *