Aplikacja mobilna Ucando
Jak przygotować samochód do zimy?

Podstawowa rzecz to wymiana ogumienia z letniego na zimowe. Opony przeznaczone do jazdy w zimie oraz te całoroczne zachowują swoją elastyczność podczas niskich temperatur, zapewniając tym samym lepszą przyczepność niż ma to miejsce w przypadku bieżników letnich, i to również podczas suchej, słonecznej oraz bezśnieżnej, lecz mroźnej pogody.
Przed i w trakcie sezonu zimowego należy kontrolować w samochodzie oświetlenie oraz płyn hamulcowy. Konieczna jest także wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy, jeżeli nie chcemy, aby ten letni zamarza. Warto zaopatrzyć się również w odmrażacze oraz skrobaczkę do szyb z miotełką.

Jak poprawić widoczność w samochodzie, zwłaszcza zimą?

Zaparowane szyby, smugi, oślepiające refleksy to typowe problemy z widocznością w trakcie jazdy samochodem zimą. Z nadmiarem pary można sobie poradzić wietrząc wnętrze kabiny pasażerskiej, pozbywając się elementów zbierających wilgoć oraz ustawiając nawiew na szyby.
Warto, a nawet trzeba korzystać zimą z klimatyzacji, która doskonale osusza powietrze. Można również zainwestować niewielkie pieniądze w specjalne preparaty typu anty-para. W kwestii smug i refleksów zalecamy w pierwszej kolejności dokładne umycie szyb oraz wymianę piór wycieraczek na nowe. Często cuda działa również polerka przedniej szyby, ponieważ refleksy pojawiające się na szybie to zazwyczaj nic innego jak efekt mocnego zarysowania powierzchni szyby.

Co to jest slushplaning i jak go uniknąć?

Slushplaning to, mówiąc najprościej, zimowa wersja aquaplaningu.
Aquaplaning to uślizg opon na tafli wody znajdującej się na asfalcie. Dochodzi do niego wówczas, gdy kanaliki bieżnika opony nie nadążają z odprowadzaniem wody spod toczących się kół. Kluczową kwestią podczas wystąpienia uślizgu jest przede wszystkim zmniejszenie prędkości.
W zimie często mamy do czynienia z podobnym zjawiskiem, jednak nie z udziałem wody, a pośniegowej pluchy, która jest o wiele groźniejsza, ponieważ może zamarznąć, tworząc warstwę lodu.
Jak uniknąć slushplaningu? Przede wszystkim należy zmniejszyć prędkość, zwiększając powierzchnię styku opon z nawierzchnią, a także w miarę możliwości obserwować powierzchnię drogi. Ważne jest także, aby stan techniczny opon nie budził żadnych wątpliwości (ogumienie zimowe powinno mieć przynajmniej 3-4 mm głębokości bieżnika).

Jak skutecznie ruszać na oblodzone, zaśnieżonej drodze?

Podczas intensywnych opadów śniegu, przy zalegających zaspach i lodzie skuwającym nawierzchnię drogi, ruszenie samochodem z miejsca może stanowić nie lada wyzwanie.
Przyczyną trudności z ruszeniem z miejsca w trudnych warunkach zimowych często nie jest sama aura, lecz zbyt duża ilość gazu oraz zbyt wysokie obroty silnika podczas ruszania. Skutkuje to tym, że koła wpadają w poślizg, a samochód pozostaje w miejscu.
Warto więc ograniczyć wciskanie gazu do minimum i spróbować ruszyć na samym sprzęgle. Na mocno oblodzonej nawierzchni pomocne może się okazać ruszanie z drugiego biegu. Jeżeli żadna z tych metod nie przynosi efektu, można spróbować założyć łańcuchy na opony i w ten sposób wydostać się z miejsca lub rozbujać samochód, wrzucając na przemian pierwszy i wsteczny bieg.

Jak jeździć bezpiecznie zimą samochodem z tylnym napędem?

Tylny napęd w samochodzie, zwłaszcza na ośnieżonej i oblodzonej drodze, sprzyja powstawaniu nadsterowności. W takich sytuacjach należy precyzyjnie dawkować gaz, szczególnie podczas pokonywania zakrętów oraz ruszania. Zbyt duża ilość mocy w zakręcie doprowadzi najprawdopodobniej do poślizgu, natomiast zbyt dużo gazu podczas ruszania może spowodować ugrzęźnięcie w kopnym śniegu.
Gdy tylna oś zaczyna „uciekać”, wówczas przede wszystkim należy założyć kontrę (przy uślizgu w prawo skręca się kołami w prawo, a w lewo w lewo). Jeżeli to nie pomoże, warto z wyczuciem zmniejszyć gazu, co zazwyczaj pozwala na ustabilizowanie toru jazdy samochodu. Czasami pomocna jest sytuacja odwrotna, czyli dodanie gazu. Takie rozwiązanie sprawdzi się, gdy poślizg wynika z nagłego zdjęcia nogi z pedału przyspieszenia w zakręcie.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.