Mniej więcej od początku lat 2000 w samochodach poniżej klasy premium zaczęły pojawiać się elektryczne hamulce postojowe. Do dzisiaj modeli aut z tym rozwiązaniem jest już naprawdę sporo, tak jak i spora jest popularność takiego właśnie hamulca. Czy wyprze on zupełnie klasyczny hamulec ręczny? Który z nich jest konstrukcją dającą kierowcom więcej możliwości i sprawiającą mniej problemów pod każdym względem?

Elektryczny hamulec postojowy vs hamulec ręczny – obsługa

Nasze porównanie hamulca ręcznego z elektrycznym hamulcem postojowym zacznijmy od tego, co rzuca się w oczy w pierwszej kolejności, czyli od obsługi. To właśnie obsługa i wszystko, co z nią związane, przyczyniła się do szybkiego wzrostu popularności hamulców elektrycznych, choć niektórzy eksperci wskazują, że i tu nie obyło się bez pewnych zgrzytów. Ale po kolei.

Komfort w kabinie kierowcy

O obecności standardowego hamulca ręcznego w samochodzie informuje nas klasyczna dźwignia znajdująca się najczęściej pomiędzy fotelem kierowcy, a fotelem pasażera. Mniejsza lub większa, zawsze zajmuje nieco miejsca, a czasem zwyczajnie przeszkadza. Hamulec elektryczny zamiast dźwigni, posiada jeden lub dwa niewielkie przyciski. I to wszystko. Koniec z zawadzaniem o dźwignię, zwłaszcza ustawionej w pozycji „hamulce zaciągnięty”. Elektryczny hamulec postojowy to sama wygoda.

Obsługa hamulca postojowego

W przypadku standardowego hamulca ręcznego, aby hamulec ten zadziałał, kierowca musi zareagować, musi prawidłowo zaciągnąć dźwignię i musi o tym przede wszystkim pamiętać. Elektryczny hamulce postojowy to rozwiązanie automatyczne, w większości przypadków pomyślane tak, aby wyręczać kierowców, zwalniać ich z obowiązku pamiętania o wszystkim. Za wszystko odpowiada komputer i zaprogramowane w nim funkcje.

Kontrola nad hamulcem awaryjnym

Elektryczny hamulec postojowy to rozwiązanie automatyczne, a więc zwalniające kierowcę z potrzeby pełnej kontroli nad hamowaniem awaryjnym. Niestety, oznacza to również, że kierowca nie będzie miał tej kontroli w chwili, w której bardzo by się taka kontrola przydała. Przypadki takie nie zdarzają się często, jednak warto o tym pamiętać. Standardowy hamulec ręczny pozwala zachować kontrolę nad siłą hamowania awaryjnego, a także nad momentem, w którym do niego dojdzie. Klasyczny ręczny pozwala np. na wyjście z poślizgu bocznego, czego nie umie zrobić elektryczny hamulec postojowy.

Elektryczny hamulec postojowy vs hamulec ręczny – eksploatacja

Po jakimś czasie użytkowania samochodu, każdy kierowca zauważa pewne kwestie związane ze zwykłą eksploatacją poszczególnych układów. Jak w tym względzie wygląda porównanie elektrycznego hamulca postojowego z hamulcem ręcznym?

Podatność na awarie

Zasada jest tu niezmiennie ta sama – im większy stopień skomplikowania jakiegoś układu, tym większa szansa na to, że coś w nim pójdzie nie tak. Elektryczny hamulec postojowy to konstrukcja solidna, ale ciągle nowa i zdecydowanie bardziej skomplikowana, niż klasyczny hamulec ręczny. Ma po prostu więcej elementów, które mogą się zepsuć i jeśli nie będzie prawidłowo obsługiwany, zapewne się zepsują.

Koszty eksploatacji

Nie będzie chyba żadnym zaskoczeniem, że rozwiązaniem droższym jest elektryczny hamulec postojowy. To cena nowoczesności i zaawansowania technologicznego. Klasyczne hamulce ręczne są znacznie tańsze w eksploatacji i dużo prostsze w naprawie.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *