Aplikacja mobilna Ucando

Mówiąc wprost – jeżeli silnik zaczyna wariować i wydawać dźwięki, które dotychczas były mu obce, miej pewność, że nadciąga awaryjny Armagedon. Czego masz się spodziewać? Trudno powiedzieć. Możliwości jest wiele. Opowiemy o tych najczęstszych i podpowiemy, jak wstępnie możesz zdiagnozować uszkodzenie.

Dziwne odgłosy z silnika mogą mieć różną charakterystykę, moc oraz częstotliwość. Pamiętajmy również, że jednostka benzynowa ma całkiem inną kulturę pracy niż silnik Diesla. Inaczej pracuje nadwyrężony motor z dużym przebiegiem niż nowoczesne jednostki napędowe. Jednak istnieją charakterystyczne dźwięki, które zwiastują nadciągającą awarię bez względu na rodzaj oraz stan techniczny silnika.

Kupuj części silnika w Ucando.pl

Do -40% taniej, z darmową dostawą 24h kurierem. Bezproblemowe wymiany i zwrot części w ciągu 30 dni

Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej

Gdy po uruchomieniu jednostki napędowej i podczas jej pracy na biegu jałowym usłyszysz narastający metaliczny pisk lub skrzypienie, prawdopodobnie pompa płynu chłodzącego dokonuje swojego żywota. Charakterystyczne metaliczne piski i skrzypienie najczęściej po ruszeniu samochodem zmieniają się w mocny, słyszalny szum. Usterka pompy płynu chłodzącego jest bardzo niebezpieczna, ponieważ to ona, jako jeden z najważniejszych urządzeń systemu chłodzenia, odpowiada za utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy silnika i zapobiega jego przegrzaniu. Jeżeli pompa uległa uszkodzeniu, należy jak najszybciej wymienić ją na nową wraz z napędem rozrządu.

Panewki do wymiany

Gdy jadąc samochodem i przyspieszając usłyszysz głuche stuki lub dudnienie, możliwe że przyczyną tych odgłosów są uszkodzone lub zużyte panewki. O ile same nowe elementy nie są drogie, o tyle ich wymiana będzie już trochę kosztować. Duży koszt z tym związany wiąże się przede wszystkim z usługą wymiany panewek, ponieważ, aby to zrobić, konieczne jest rozebranie, a następnie złożenie połowy silnika.

Natychmiastowa wymiana rozrządu

Gdy podczas gwałtownego przyspieszania lub zwalniania dobiega spod maski odgłos metalicznego uderzania o osłonę lub grzechotania, wówczas można być prawie pewnym, że pasek lub łańcuch rozrządu jest zbyt rozciągnięty. Zerwanie paska rozrządu lub przeskoczenie łańcucha rozrządu grozi uszkodzeniem całego systemu napędu i rozsynchronizowaniem pracy jednostki napędowej. W efekcie dojdzie do nieodwracalnych uszkodzeń w jednostce napędowej. W ekstremalnych sytuacjach można się spodziewać nawet całkowitego zniszczenia silnika. Tak więc, natychmiastowa wymiana napędu rozrządu nie jest zalecana, lecz konieczna!

Winne popychacze zaworów

Jeżeli pojawi się charakterystyczny metaliczny dźwięk, dobiegający spod pokrywy zaworów, prawdopodobnie uszkodzeniu uległy hydrauliczne popychacze zaworów. W pierwszym stadium nadciągającej usterki popychacze słychać wyłącznie chwilę po uruchomieniu silnika. Z czasem, gdy ich zużycie jest coraz większe, hałas zaczyna być słyszalny nie tylko po odpaleniu silnika, ale również przez cały okres jego pracy, przybierając stopniowo na sile. Jedynym wyjściem w tej sytuacji jest wymiana popychaczy na nowe.

Nieodpowiednie smarowanie

Dziwne odgłosy i hałasy z silnika mogą również zanikać przy wyższych prędkościach obrotowych silnika. Jest to oznaka tego, że w jednostce napędowej panuje zbyt niskie ciśnienie w układzie smarowania. Może to również świadczyć o tym, że właściciel auta zaniedbał systematyczną wymianę oleju lub pojawiły się luzy zaworowe (szczególnie w samochodach nie posiadających hydraulicznej regulacji zaworów).

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Holuk

2 Komentarze

  1. Agnieszka 12/03/2020 o 11:09

    „Awaryjny Armagedon” – nie brzmi to zbyt optymistycznie, podobnie zresztą jak „nieodwracalnych uszkodzeń” czy „całkowitego zniszczenia”. Tak czy inaczej warto wiedzieć co robić jak pojawią się takowe odgłosy. A co do panewek to cała prawda, same niedrogie, ale już ich wymiana to kosmos. Dlatego zawsze dobrze mieć zaprzyjaźnionego, albo najlepiej krewnego mechanika, który ogarnie nam to po godzinach 😀

    Odpowiedz

  2. Odgłosy dochodzące z silnika to zdecydowanie to, czego każdy kierowca nie chce usłyszeć, choć nie wiedziałem, że mogą zwiastować aż tyle problemów. Z każdą tego typu usterką najlepiej od razu jechać do mechanika – przy silniku i tak sami nic nie zrobimy, a zwlekanie tylko zwiększa szansę na poważne uszkodzenie. I oczywiście lejmy odpowiedni olej do silnika – niska jakość smarowania może nie doprowadzi do zniszczenia jednostki napędowej, na pewno jednak skróci jej żywotność.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *