Aplikacja mobilna Ucando

Jeśli zastanawiałeś się kiedyś nad tym, jak jeździłoby się samochodem pozbawionym efektu szarpnięcia podczas zmiany biegów, to każde auto ze skrzynią DSG jest w stanie dostarczyć Ci na to odpowiedzi. Dzięki przekładni dwusprzęgłowej DSG auto jeździ niewiarygodnie wprost płynnie. Jednak nie ma nic za darmo. Jakie są koszty posiadania skrzyni biegów DSG? Jak często przyjdzie Ci je płacić?

Czym jest skrzynia biegów DSG i co stoi za jej projektem?

Skrzynia biegów DSG (ang. Direct Shift Gearbox) to konstrukcja Volkswagena. Ta zautomatyzowana przekładnia dwusprzęgłowa (posiada dwa sprzęgła), jest bodajże najbardziej skomplikowanym mechanizmem tego typu, a spotkać go można w kilku różnych modelach z grupy VAG. Jeśli w Twoim aucie na drążku zmiany biegów widnieje napis „S tronic”, to możesz być niemal pewien, że pod maską również kryje się skrzynia konstrukcji DSG. Czy to źle? To zależy.

Jeśli cenisz sobie komfort jazdy, to auta z przekładniami DSG powinny być Twoim pierwszym wyborem. Wprawdzie mamy już na rynku skrzynie biegów zapewniające nawet wyższy komfort jazdy, ale tylko teoretycznie. Dlaczego? Podstawową przyczyną do stworzenia konstrukcji DSG była chęć uniknięcia wszelkich efektów towarzyszących zmianie biegów w skrzyni manualnej. Wyczuwalne szarpnięcia, tzw. „efekt przejścia” oraz zwiększone spalanie to coś, czego dzięki DSG nie uświadczysz. Tutaj czas zmiany biegów mierzony jest w milisekundach. W nowocześniejszych konstrukcjach jest jeszcze bardziej skrócony, jednak sam kierowca i tak nie ma szans wyczuć różnicy.

Jak wygląda sprawa z trwałością i niezawodnością skrzyni DSG?

Na spór o to, czy skrzynia biegów DSG jest konstrukcją trwałą i wytrzymałą na uszkodzenia, należy patrzeć dwojako. Wszystko bowiem zależy od tego, w jaki sposób będziesz się z nią obchodził. I tak:

  • Prawidłowo serwisowana i konserwowana skrzynia DSG jest w stanie spokojnie wytrzymać kilkaset tysięcy kilometrów bez potrzeby jakichkolwiek większych napraw. Dotyczy to zwłaszcza przekładni z tzw. mokrym sprzęgłem, czyli sprzęgłem będącym w ciągłym zanurzeniu w wypełniającym skrzynię oleju. Przekładnie z suchym sprzęgłem – montowane w autach o mniejszej mocy – z reguły są mniej odporne na zużycie.
  • Niewłaściwa konserwacja i brak odpowiedniego serwisowania to najczęstsze przyczyny szybko zużywających się skrzyń biegów. Na pierwsze miejsce wysuwa się tu brak wymiany oleju przekładniowego, a ten należy zmieniać przynajmniej co 60 tys. km. I musi to być olej dobrej jakości. Odpowiedni rodzaj znajdziecie w naszym sklepie na Ucando.pl.

A jak wygląda sprawa z ewentualnymi naprawami skrzyni DSG?

Ile kosztuje eksploatacja i konserwacja skrzynie biegów DSG?

Nie są to, z całą pewnością, tanie rzeczy. Do wymiany zestawu sprzęgieł za 1-2 tys. zł, musisz doliczyć również wymianę koło masowe, które zawsze z tego typu przekładnią współpracuje, co zwiększa koszty naprawy o 100%. Oczywiście, jeśli wymiany nie dokonujesz samodzielnie, do całości powinieneś doliczyć również koszt robocizny, czyli kolejne 1000 zł. Uzbierała się z tego ładna sumka, prawda? A przecież wystarczyło wymieniać olej w skrzyni biegów co te zalecane 60 tys. km.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *