Jednym z filarów samochodowych układów hamulcowych są obecnie tarcze hamulcowe. Ze względy na ich powszechność, a także na ogromne znaczenie, jakie maja dla manewru hamowania, producenci części samochodowych nieustannie udoskonalają ten właśnie element układu, tworząc tarcze hamulcowe o coraz większym zaawansowaniu technologicznym. Właśnie tak doszło do stworzenia dwuczęściowych tarcz hamulcowych. Co warto o nich wiedzieć?

Co jest największym problemem wszystkich tarcz hamulcowych?

Oczywiście jest nim temperatura. Producenci tarcz hamulcowych muszą zmagać się z wieloma zjawiskami, do jakich dochodzi podczas hamowania w układzie hamulcowym, i różne konsekwencje muszą brać pod uwagę. Liczy się więc:

  • trwałość i odporność tarczy na ścieranie,
  • ciężar tarczy hamulcowej,
  • skłonność do odkształceń,

jednak największym problemem była i jest temperatura. Podczas zwykłej pracy, czyli wielokrotnie powtarzanego hamowania przy umiarkowanie spokojnej jeździe, tarcze hamulcowe rozgrzewają się do temperatury 300-400. Ostre hamowanie przy dynamicznej jeździe oznacza temperaturę tarczy wynoszącą nawet 500℃. Jeszcze goręcej robi się w przypadku jazdy sportowej. Tutaj tarcze hamulcowe potrafią osiągnąć temperaturę od 500 do 700℃.

Wysokie temperatury sprawiają, że tarcza hamulcowa obniża efektywność układu hamulcowego (powierzchnia cierna klocków hamulcowych pokrywa się szkliwem, a sama tarcz robi się „śliska”), a dodatkowo grożą uszkodzeniem samej tarczy. Właśnie dlatego producenci tarcz hamulcowych poszukują coraz to nowszych rozwiązań mających na celu obniżenie temperatury roboczej tych właśnie części. A jednym z efektów tych prac są dwuczęściowe tarcze hamulcowe.

Jak z wysoką temperaturą radzą sobie dwuczęściowe tarcze hamulcowe?

Dwuczęściowe tarcze hamulcowe nazywane są również tarczami wentylowanymi, co nieźle oddaje sposób, w jaki konstrukcja ta radzi sobie z wysoką temperaturą. Klasyczne tarcze dwuczęściowe są tak naprawdę tarczami jednolitymi, jednak zbudowanymi tak, iż przypominają dwie oddzielne, połączone ze sobą tarcze, pomiędzy którymi znajduje się wolna przestrzeń. Ta wolna przestrzeń ma odpowiadać za ową „wentylację”, do której dochodzi podczas ruchu obrotowego tarczy. Jaki to przynosi efekt?

Z całą pewnością w przypadku dwuczęściowych tarcz hamulcowych możemy powiedzieć, że dochodzi do zjawiska wentylacji zimnym powietrzem trafiającym w wolną przestrzeń pomiędzy tarczami. Powietrze to pomaga chłodzić tarcze, chroniąc ją tym samym przed nagrzewaniem się do wysokich temperatur. Jednak w rozwiązaniu tym bardziej chodzi o zwiększone rozpraszanie ciepła, niż o samą wentylację. To właśnie to rozpraszanie po dwóch cienkich, połączonych ze sobą dyskach, sprawia, że tarcze dwuczęściowe lepiej znoszą nawet ostre hamowanie, nie nagrzewając się tak bardzo, jak dzieje się to w przypadku tarcz jednoczęściowych.

Jaki typ dwuczęściowych tarcz hamulcowych uważany jest za najlepszy?

Bodajże najbardziej obecnie zaawansowana technologicznie odmiana tarcz dwuczęściowych to dwuczęściowe tarcze hamulcowe pływające. Jest to rozwiązanie stosowane jedynie w przypadku aut przeznaczonych do sportów motorowych oraz najmocniejszych samochodów usportowionych. Stosowanie ich w autach standardowych nie ma większego sensu, gdyż ten rodzaj tarcz dwuczęściowych pokazuje swoją wartość jedynie przy ekstremalnych obciążeniach.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Dominik Kakietek

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *