Aplikacja mobilna Ucando

Drgania pojawiające się podczas hamowania i odczuwalne nie tylko na podwoziu, ale i na kierownicy, to zjawisko najczęściej przypisywane krzywym tarczom hamulcowym. I tak też, jak potwierdzają to eksperci, z reguły jest. Jednak może się też zdarzyć, że przyczyna drgań o naprawdę dużej intensywności może leżeć w czymś innym. W czym dokładnie? Co może wywoływać drgania tak silne, że kierowca nie jest w stanie utrzymać koła kierownicy?

Uszkodzone tarcze hamulcowe, czyli najczęstsza przyczyna drgań na kierownicy podczas hamowania. Jak sprawdzić, która tarcza może być uszkodzona?

Wśród kierowców utarło się przekonanie, że drgania powstające podczas hamowania, a odczuwalne wyraźnie na kole kierownicy (tzw. bicie kierownicy) to zjawisko mające swoją przyczynę w zwichrowanych tarczach hamulcowych. Jak potwierdzają eksperci, faktycznie w ok. 90% przypadków drgania na kierownicy podczas hamowania to wina tarcz hamulcowych, które wywołują drgania na skutek:

  • skrzywienia (zwichrowania) – efekt niewłaściwej eksploatacji, zbyt ostrej jazdy lub słabej jakości tarcz;
  • nieprawidłowego lub niedokładnego montażu – wystarczy, że podczas wymiany tarcz piasta koła nie zostanie dokładnie oczyszczona, a na styku z tarczą powstanie delikatny luz wywołujący drgania;
  • zerwania jednej lub dwóch śrub mocujących – zerwanie śruby mocującej tarczę oznacza, że ta nie jest już utrzymywana sztywno w prawidłowej pozycji i podczas hamowania może wpadać w drgania.

Jeśli podczas hamowania drganie rozchodzi się po zawieszeniu, ale nie dochodzi do kierownicy, sprawcą może być któraś z tarcz na tylnej osi. Jeśli jednak drgania czuć wyraźnie na również kole kierownicy, przyczyną ich powstawania najprawdopodobniej jest jedna (lub obie) z tarcz na osi przedniej. Jeśli przyczyną drgań jest krzywa tarcza, należy ją wymienić lub próbować ją zeszlifować.

Ale tarcze hamulcowe to nie wszystko. Oprócz nich przyczyną drgań na kierownicy mogą być również inne elementy zawieszenia. Które?

Problemy z wahaczem, czyli popularny problem wywołujący drgania kierownicy podczas hamowania. Jak go rozpoznać?

Szukając przyczyn bicia kierownicy podczas hamowani, bardzo często kierowcy zapominają zupełnie o wahaczach, a te potrafią generować drgania o zaskakującej intensywności. Co dokładnie może w tym elemencie wywoływać drgania?

  • Uszkodzona lub zużyta tuleja wahacza – konieczna wymiana tulei,
  • Luz na wahaczu spowodowany uszkodzeniem lub niewłaściwym doborem części – niezbędna wymiana całego wahacza.

I tu parę słów o doborze wahaczy oraz konsekwencji błędów w tym zakresie. Wymieniając wahacze, czy każdą inną część zamienną, wielu kierowców ciągle kieruje się przede wszystkim ceną, zupełnie pomijając kwestię jej spasowania. Tymczasem może się okazać, że nowy wahacz, choć przeznaczony do konkretnego modelu auta, będzie posiadał delikatnie inne wymiary niż część oryginalna – będzie np. 1-2 milimetr węższy. Osadzenie takiego wahacza oznacza, że podczas hamowania na kierownicy powstawać będą drgania o tak dużej sile, że podczas hamowania z dużej prędkości koło kierownicy będzie się dosłownie wyrywać z rąk kierowcy. O tym, jak wielkich spustoszeń tego typu drgania dokonują w obszarze samego zawieszenia, lepiej już nawet nie wspominać.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *