Downsizing silnika u jednych podnosi ciśnienie, u innych nie wzbudza żadnych emocji. Bez względu na wywoływane reakcje, jest to zjawisko, z którym należy się zwyczajnie pogodzić, gdyż z dowsizingu producenci aut korzystają i będą korzystać coraz chętniej. I właśnie choćby z tego względu warto dowiedzieć się jak najwięcej o downsizingu silnika. Poznać jego wady, zalety i powody, dla których jest stosowany.

Czym jest downsizing silnika?

Downsizing jest rozwiązaniem konstrukcyjnym stosowanym przez różnych producentów aut, mającym celu zastąpienie dużych silników mniejszymi, wydajniejszymi i sprawniejszymi (bardziej wysiolonymi), osiągającymi jednocześnie podobne lub nawet lepsze parametry mocy i momentu obrotowego, a przy tym odznaczającymi się niższym zużyciem paliwa i korzystniejszym składem spalin. Mówiąc wprost – silnik po downsizingu powinien być mniejszy, sprawniejszy, ekonomiczniejszy i bardziej ekologiczny.

Czy silnik po downsizingu musi być mały?

Należy pamiętać, że mniejsze rozmiary silnika po downsizingu są pojęciem względnym, bowiem głównym odniesieniem jest tu jego pierwotna wielkość. Downsizing należy traktować (gdyż tym właśnie jest) jako formę tuningu mechanicznego silników i nie powinno się go utożsamiać wyłącznie z jednostkami najmniejszymi, o pojemności np. 1,2 l. Równie dobrze mogą to być naprawdę potężne silniki, które stanowią mniejszą wersję jeszcze potężniejszych pierwowzorów. Doskonałym przykładem takiego potężnego silnika po downsizingu jest 4-litrowy motor AMG V8 biturbo, który jest zmniejszoną wersją silnika o pojemności 6,2 litra.

W jakim celu stosuje się downsizig silnika?

Podstawowym celem downsizingu silników jest ekonomia. Gdyby nie ekonomia, prawdopodobnie wszyscy bez wyjątku woleliby postawić na silniki znane nam doskonale z amerykańskiej motoryzacji. Te ogromne jednostki były wprawdzie bardzo paliwożerne, ale jednocześnie niezwykle wprost wytrzymałe. Przy obecnych tendencjach na rynku paliw oraz podejściu klientów do zakupu nowych aut, kluczowym jest ograniczenie spalania, nawet kosztem trwałości silnika. Oczywiście, ważne jest również utrzymanie odpowiednich parametrów i komfortu pracy, jednak to ekonomia pchnęła konstruktorów do downsizingu.

Jakie są najważniejsze wady i zalety downsizingu?

Zaczynając od zalet, warto powtórzyć, że silnik po downsizigu jest przede wszystkim silnikiem bardziej ekonomicznym. Spala mniej paliwa nie tylko ze względu na zmniejszoną pojemność, ale też poprzez dostrojenie go do częstej jazdy na niższych obrotach lecz z wyższym momentem obrotowym. Niższe spalanie osiąga się również dzięki niższej masie całej konstrukcji. Niestety, wspomniana ekonomiczność silnika ogranicza się wyłącznie do bieżącej eksploatacji samochodu, a i to wyłącznie do momentu pierwszej poważnej awarii. Silnik po downsizingu ma bowiem mniejszą trwałość i bezawaryjność, a przy tym wyższy stopień skomplikowania budowy, co wpływa też na koszty usunięcia każdej usterki.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Jeden komentarz

  1. Stanisław 05/07/2019 o 11:33

    Aż z ciekawości wszedłem w ten artykuł bo nie wiedziałem o czym mowa. Sądząc po nazwie skojarzyłem, że chodzi o coś mniejszych rozmiarów, ale nie wiedziałem że chodzi o silnik. Moim zdaniem to normalne, że stosuje się mniejsze silniki, które mają takie same, a nawet lepsze parametry, są podobnie wydajne, a jednocześnie zajmują mniej miejsca. Jestem za takimi rozwiązaniami, trzeba iść z duchem czasu i pracować nad poprawą funkcjonalności

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *