Nieprawidłowy dobór opon do felg sprawi, że bieżnik nie będzie w stanie spełnić swoich podstawowych funkcji, a to z kolei odbije się negatywnie na właściwościach trakcyjnych ogumienia. Powierzchnia styku bieżnika z asfaltem będzie w takiej sytuacji albo zbyt duża, lub zbyt mała, co nigdy nie wróży nic dobrego. W skrajnych przypadkach istnieje duże ryzyko, że źle dobrana opona zsunie się z felgi podczas jazdy. Jak zatem prawidłowo dobrać ogumienie do konkretnej felgi?
Wyjątki od normy
Obecnie najbardziej popularnym rozmiarem opony samochodowej w Europie jest 205/55 R 16. Rozszyfrujmy to oznaczenie. Pierwsza wartość (205) określa szerokość bieżnika i jest wyrażona w milimetrach. Druga liczba (55) to stosunek w jakim szerokość ogumienia pozostaje do jego profilu, czyli wysokość ściany opony to 112,75 mm (55 proc. z 205 mm). Symbol „R” określa wielkość obręczy, na którą ogumienie może zostać założone. Wartość ta jest standardowo wyrażana w calach.
Przede wszystkim wymiary opon do felg powinny być dobrane zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Aby uniknąć wszelkich komplikacji, warto zawsze zakładać ogumienie w takim rozmiarze, jakie auto miało w oryginalne, czyli po opuszczeniu fabryki czy salonu.
Istnieją jednak pewne dopuszczalne rozbieżności w zakresie dopasowania opon do felg samochodowych, czyli możliwe jest użycie takich modeli ogumienia, które nieco różnią się rozmiarami od tych zakładanych fabrycznie. W przypadku stosowania obręczy o szerokości 6 cali i średnicy 15 cali, zamiast opony w rozmiarze 185/60 R15 można np. założyć model 195/55 R15 lub 205/55 R15. Dzięki temu możliwe jest założenie zamienników opon bez konieczności kupowania nowych felg. Warto jednak taką „zamiankę” wcześniej skonsultować ze specjalistą i mieć na uwadze, że zastosowanie innego ogumienia od oryginalnego w pewnym stopniu zmienia właściwości jezdne auta.
Jakie felgi do jakiej opony?
Oto dopuszczalne oraz zalecane szerokości felg do szerokości opony wyrażonej w milimetrach.
Szerokość opony | Dopuszczalna szerokość felgi | Zalecana szerokość felgi |
125 mm | 3,0 – 4,0 | 3,5 |
135 mm | 3,5 – 4,5 | 4,0 |
145 mm | 4,0 – 5,0 | 4,5 |
155 mm | 4,0 – 5,0 | 4,5 |
165 mm | 4,0 – 5,5 | 5,0 |
175 mm | 4,5 – 6,0 | 5,0 |
185 mm | 5,0 – 6,5 | 5,5 |
195 mm | 5,5 – 7,0 | 6,0 |
205 mm | 5,5 – 7,5 | 6,5 |
215 mm | 6,0 – 8,0 | 7,0 |
225 mm | 6,0 – 8,5 | 7,5 |
235 mm | 7,0 – 9,0 | 8,0 |
245 mm | 8,5 – 10,0 | 9,0 |
255 mm | 8,5 – 10,0 | 9,0 |
265 mm | 9,0 – 10,5 | 9,5 |
275 mm | 9,0 – 11,0 | 10,0 |
285 mm | 9,5 – 11,5 | 10,5 |
295 mm | 10,0 – 11,0 | 10,5 |
Szerokość felgi ma znaczenie
Użycie zbyt szerokiej lub zbyt wąskiej felgi doprowadzi do tego, że bieżnik opony nie będzie spełniał swoich funkcji, ponieważ jego powierzchnia styku z asfaltem zmniejszy się lub przekroczy wartość maksymalną. W efekcie znacznie pogorszą się właściwości trakcyjne ogumienia.
Za duża szerokość opony do felgi spowoduje, że rowki boczne ogumienia, odpowiadające za odprowadzanie wody spod kół, nie będą mogły właściwie pracować podczas jazdy. Można wówczas zapomnieć o skutecznym wyeliminowaniu efektu aqaplaningu, a należy przygotować się na duże prawdopodobieństwo wystąpienia poślizgu na mokrej nawierzchni.
Nie będzie również lepiej w przypadku, gdy obręcz będzie zbyt szeroka. W takim przypadku powierzchnia styku ogumienia z asfaltem straci półokrągły kształt, co z technologicznego punktu widzenia jest sytuacją skrajnie negatywną.
W związku z tym nie będzie mowy o prawidłowej pracy poszczególnych klocków bieżnika na asfalcie, a co za tym idzie – zewnętrzna część powierzchni czoła może być mocniej ścierana w czasie jazdy. Skutek? Ogumienie pozwoli Ci na pokonanie mniejszych przebiegów i dużo szybciej będzie wymagało wymiany.
Kiedy wymieniać felgi?
Felgi nadają się do wymiany zawsze w sytuacji, gdy są w jakimkolwiek stopniu naruszone (np. nie trzymają powietrza, powodują problemy z hamowaniem i prowadzeniem, mają widoczne gołym okiem uszkodzenia mechaniczne). Zużyta lub uszkodzona felga może ulec nagłemu pęknięciu, nawet jeżeli ucieczka powietrza z opony jest minimalna, a samo pęknięcie wydaje się niegroźne. Przy jakichkolwiek wątpliwościach warto poprosić profesjonalnego mechanika o diagnozę.