Jakie klocki hamulcowe wybrać?

Wszystkie dostępne na rynku klocki hamulcowe muszą spełniać ustalone normy. Są jednak rozwiązania tańsze, są też droższe. Co wybrać, by nie narazić się na niepotrzebne wydatki, ale jednocześnie zadbać o bezpieczeństwo?

Jakość najważniejsza

„Nie oszczędzamy na bezpieczeństwie” – przypomina Tomasz Ostrowski, ekspert Ucando.pl. – „Kilkadziesiąt złotych różnicy może przełożyć się na konieczność wykonania znacznie bardziej kosztownej naprawy lub na straty, których nie da się wycenić – od skuteczności hamowania zależy zdrowie i życie”.

Dostępne na rynku klocki hamulcowe muszą spełniać ściśle określone normy unijne, potwierdzone certyfikatem ECE R90. Nie należy stosować produktów, które nie mają takiego oznakowania. Warto jednak pamiętać, że wymagania tej homologacji są znacznie mniejsze niż w przypadku klocków, które są instalowane jako wyposażenie fabryczne w nowym samochodzie. Najtańsze produkty spełniające homologacyjne normy mogą być mniej skuteczne niż inne modele, zwłaszcza z segmentu premium.

Dlatego jeśli zależy nam na najwyższej jakości, to powinniśmy wybierać klocki producentów, którzy zaopatrują producentów samochodów w produkty na pierwszy montaż. W ten sposób mamy gwarancję, że wybrane klocki spełniają znacznie wyższe wymagania dotyczące skuteczności.

Z drugiej strony produkty dostępne na wolnym rynku nie muszą być tak uniwersalne jak wyposażenie oryginalne. Stąd miłośnicy jazdy sportowej mogą dobrać klocki lepiej odpowiadające ich wymaganiom, a stateczni kierowcy nie muszą sięgać po produkty z najwyższej półki.

Tańsze nie zawsze znaczy gorsze

Z drugiej strony należy podkreślić, że nie zawsze tańsze klocki są gorsze. Oczywiście nie wszystkie są równie skuteczne czy odporne na przegrzewanie, ale przy łagodnym i spokojnym stylu jazdy tańsze rozwiązania w zupełności wystarczają. W przypadku małych, lekkich samochodów, użytkowanych na płaskim terenie i jeżdżących z niewielkimi prędkościami, naprawdę nie warto przepłacać i przesadnie inwestować w klocki.

Ekstremalne wymagania

Droższe rozwiązania są zalecane do mocniejszych samochodów, zwłaszcza prowadzonych dynamicznie. W przypadku hamowania z wyższych prędkości, kiedy sam proces trwa też dłużej, ważna jest odporność na pracę przy dużym obciążeniu. Ostre, długie lub powtarzające się hamowania nie powinny „męczyć” klocków.

„Tańsze rozwiązania grzeją się i momentalnie tracą właściwości” – zauważa Tomasz Ostrowski. – „Klocek jest elementem, który w trakcie hamowania ma zmienić tarcie w temperaturę i tę temperaturę odprowadzić. Skuteczność i odporność ma decydujące znaczenie dla długości drogi hamowania”.

Estetyczne rozwiązanie

Najpopularniejsze klocki są wyposażone w okładziny z mieszanek mineralnych, wykorzystujące m.in. gumę, węgiel i sproszkowany metal, spojone żywicą węglową. W segmencie premium znajdziemy z kolei klocki ceramiczne, które poza sportową charakterystyką są bardziej estetyczne.

„Posiadaczom felg aluminiowych, którzy chcą zachować je w czystości, polecamy klocki ceramiczne” – radzi Tomasz Ostrowski. – „Takie produkty mają w swojej ofercie np. firmy ATE czy JURID, a w gamie TRW klocki o niższym poziomie pylenia noszą oznaczenie DTE. Jest to efekt czysto estetyczny”.

Wymiana zawsze parami

Nowe klocki muszą oczywiście pasować do naszego samochodu. Odpowiednie informacje znajdziemy w instrukcji, na opakowaniu klocków czy po prostu u sprzedawcy.

„Warto też pamiętać, że klocki zawsze wymieniamy parami, w komplecie: cały przód i/lub cały tył” – przypomina Tomasz Ostrowski. – „Do tego przy wymianie klocków lub klocków i tarcz – które z reguły wymieniamy co drugą wymianę klocków – należy wymieniać także płyn hamulcowy. Nie jest to drogi zabieg, a poprawia skuteczność hamowania”.

Podsumowując: jeśli chcemy oszczędzać na klockach hamulcowych, to róbmy to z głową. Tańsze produkty spełniające wszystkie normy sprawdzą się przy spokojnej jeździe lekkim samochodem. Jednak nigdy nie będą tak skuteczne i odporne na pracę w trudnych warunkach (mocne i/lub powtarzające się hamowania) jak produkty renomowanych producentów, przechodzące bardziej wymagające testy.

Opublikowane przez Daniel Bień

Jeden komentarz

  1. Świetny artykuł, z którego bardzo dużo się dowiedziałem. Teraz już wiem, na co zwrócić uwagę podczas zakupów klocków hamulcowych. Wszystkie porady na tym blogu są świetne i na pewno będę częściej tutaj do was trafiał.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *