To, że w nowoczesnych silnikach dolewki oleju są na porządku dziennym, nikogo chyba nie dziwi. Jednak, gdy w jednostce napędowej oleju zaczyna samoczynnie PRZYBYWAĆ, wówczas, niestety, mamy problem, i to dość poważny. Dlaczego tak się dzieje i z czym to się wiąże?

Kupuj uszczelki pod głowicę w Ucando.pl

Do -40% taniej, z darmową dostawą 24h kurierem. Bezproblemowe wymiany i zwrot części w ciągu 30 dni

Główna przyczyna – zaniedbanie

Sprawna jednostka napędowa powinna utrzymywać poziom oleju na stałym poziomie oraz ma prawo tworzyć jego nieznaczne ubytki. Dla niektórych kierowców może to być duża niespodzianka, ale poziom oleju silnikowego powinno się kontrolować jak najczęściej, przynajmniej raz w tygodniu, bez względu na rok produkcji czy przebieg jednostki napędowej. Ale kto ma na to czas…

Olej o zapachu paliwa

O ile nieznaczne ubytki oleju w układzie nie stanowią powodu do obaw, o tyle jego samoczynne przybywanie świadczy już o poważnej usterce. Najprawdopodobniej do oleju przedostają się inne płyny, które go rozrzedzają, i w efekcie pogarszają jego właściwości smarne. Może to być płyn chłodniczy lub paliwo, które trafiają do miski olejowej. Można to łatwo sprawdzić po kolorze oleju. Jeżeli barwa środka smarnego jest bez zmian, ma ciemno brązową barwę lub jest prawie czarny, wówczas przyczyną przybywania oleju jest paliwa dostające się poprzez uszkodzone wtryskiwacze. Problem ten dotyka zarówno silników benzynowych, jak i jednostek wysokoprężnych. Nieodpowiednio wyregulowany lub nieszczelny wtryskiwacz dostarcza za dużo paliwa, które w całości nie spalone ścieka po cylindrze do miski olejowej. Wówczas biorąc na palce odrobinę oleju z pewnością wyczujemy woń paliwa.

Barwa oleju jaśniejsza niż zwykle

W przypadku płynu chłodniczego, to ten problem dotyka najczęściej starsze auta, ale i nowsze nie są pozbawione takiej przypadłości, szczególnie gdy doszło w nich do awarii układu chłodniczego. Tutaj winowajcą jest nieszczelna uszczelka pod głowicą. To również można sprawdzić po kolorze oleju. Jeżeli jego barwa jest dużo jaśniejsza niż zazwyczaj, to za przybywanie oleju odpowiada właśnie płyn chłodniczy. Aby się upewnić, wystarczy sprawdzić, czy widoczny jest znaczny ubytek płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli tak, to mamy winowajcę.

Niedokończona regeneracja

Kolejną przyczyną samoczynnego podnoszenia się poziomu oleju silnikowego może być filtr cząstek stałych, czyli DPF. W ten system wyposażane są przede wszystkim nowoczesne samochody z jednostkami wysokoprężnymi. Filtr cząstek stałych musi co jakiś czas zostać wypalony, a tym procesem steruje komputer pokładowy. W momencie, gdy niezbędna jest regeneracja DPF, komputer zwiększa dostarczaną dawkę paliwa, które teoretycznie powinno zostać w całości spalone. Jednak bardzo często zdarza się, że nie ma ku temu odpowiednich warunków (np. gdy jeździmy głównie po mieście). Niestety, komputer będzie próbował wykonać ten proces aż do skutku, przez co niespalone paliwo będzie cały czas przedostawać się w dużych ilościach do oleju i wraz z nim trafiać do silnika. Filtr cząstek stałych ma to do siebie, że potrafi podnieść poziom oleju nawet o litr, co znacznie zwiększa ciśnienie w silniku i może spowodować jego rozszczelnienie.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Holuk

2 Komentarze

  1. Ciekawe, nie słyszałem wcześniej o tym, żeby po barwie oleju można było ocenić gdzie leży przyczyna jego nadmiaru w silniku, ale w sumie jak miesza się z płynem chłodniczym to jest to całkiem logiczne. Dzięki za wskazówkę. To już nie pierwszy raz, kiedy trafiam tu na praktyczną poradę.

    Odpowiedz

  2. Nawet nie wiedziałem, że do oleju przedostać może się paliwo czy płyn chłodniczy, dzięki za wskazówkę. Chyba faktycznie czas zacząć regularniej kontrolować olej w silniku – człowiek zawsze zasłania się brakiem czasu i polega tylko na corocznej wymianie, a to jednak czynność, która zajmie góra kilka minut.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *