Aplikacja mobilna Ucando

16 listopada – w tym dniu na polskich stacjach benzynowych oficjalnie rozpoczyna się zima. Zgodnie z polskim ustawodawstwem w zakresie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, to właśnie od tej daty wszystkie stacje paliw muszą umieścić w swojej ofercie zimowy olej napędowy, benzynę oraz gaz. Czym jest zimowe paliwo i czym różni się od tego letniego?

Niskie temperatury nie sprzyjają ani benzynie, ani olejowi napędowemu, ani też LPG. Jednak zimą najmniej kłopotów kierowcy przysparza benzyna, ponieważ jest paliwem najmniej wrażliwym na zmiany temperatur. Zimowa aura wpływa wyłącznie na prężność pary, dlatego w zimowym paliwie wartość tę nieco podwyższono, poprawiając tym samym jego właściwości rozruchowe. Jeśli zastosujemy dobrej jakości paliwa zimowe, jednostka napędowa samochodu nie powinna stwarzać w tym trudnym okresie żadnych problemów.

Od kiedy zatankujemy zimowe paliwo?

Rok pod względem motoryzacyjnym można podzielić na 3 podstawowe okresy (wg normy PN-EN 228:2005 dotyczącej paliw płynnych). Od 1 maja do 30 września mamy okres letni, od 1 marca do 30 kwietnia oraz od 1 do 31 października – okres przejściowy, natomiast od 1 listopada do ostatniego dnia lutego – okres zimowy.

W polskich rozporządzeniach dotyczących wymagań jakościowych dla paliw ciekłych jasno określono, jakie paliwo ma być dostępne w danym okresie roku. Paliwo w wariancie zimowym sprzedawane jest od 16 listopada do końca lutego. Przejściowe można kupić od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada. Z kolei paliwo przystosowane do letnich temperatur oferowane jest od 16 kwietnia do 30 września.

Od kiedy zatankujemy zimowe paliwo?

Problematyczny olej napędowy specjalnej troski

Najbardziej problematycznym paliwem w okresie zimowym jest olej napędowy. Sprzedawany zimą ma on obniżoną temperaturę zablokowania zimnego filtra (CFPP) do –20 stopni Celsjusza, a także temperaturę mętnienia (CP) do -7 stopni Celsjusza. Parametr CFPP to graniczną wartość określająca wielkość i liczbę kryształków parafin wytrącających się pod wpływem niskiej temperatury z oleju napędowego, które mogą zablokować przepływ paliwa przez filtr. Efektem zakłócenia przepływu jest najczęściej brak możliwości prawidłowej pracy jednostki napędowej. Z kolei wskaźnik CP informuje, kiedy zaczynają wytrącać się z paliwa kryształki parafiny.

Oleje napędowe to paliwa specjalnej troski, zwłaszcza w zimie, głównie ze względu na ich specyficzne właściwości fizyczne. Oleje napędowe to substancje niejednorodne złożone mieszanki różnych węglowodorów. Minusowe temperatury powodują u nich wytrącanie się n-alkanów, czyli wspominanych już kryształków parafiny, co nie wpływa pozytywnie na pracę silnika wysokoprężnego.

Stabilna benzyna

Benzyna przeznaczona do stosowania w okresie zimowym również się zmienia. W jej przypadku inna jest prężność par, która w zimowym paliwie wynosi od 60 kPa do 90 kPa. Benzyna o wyższej prężności par staje się bardziej lotna, co sprawia, że rozruch jednostki napędowej w niskiej temperaturze jest o wiele łatwiejszy. Jednak dla benzyny nie jest to aż tak ważne, ponieważ benzyna letnia w okresie zimowym nie zamarznie, a sprawny silnik nie powinien mieć żadnych problemów z rozruchem.

W przypadku benzyny (Pb95 lub Pb98) Podstawową różnicą między paliwem zimowym a letnim jest inna zawartość spirytusu. Do paliwa zimowego dodawane są również dodatki pochłaniające wilgoć.

Stabilna benzyna

Bogatszy LPG

Również skład gazu w okresie zimowym ulega zmianie. Zimowe LPG zawiera w swym składzie więcej droższego propanu, a mniej butanu. Niestety, sprawia to, że ceny zimowego gazu są wyższe, ponieważ jest on po prostu droższy w produkcji. Jednak taka zmiana składu gazu jest konieczna. Letni gaz zimą może skutecznie utrudniać rozruch jednostki napędowej i jej pracę w niskich temperaturach.

Arctic fuel

Bardzo często na stacjach benzynowych można spotkać ofertę paliw arktycznych. Nie jest to żadna bujda czy chwyt reklamowy. Tego typu paliwa posiadają jeszcze niższy próg CFPP oraz CP niż standardowe paliwa zimowe. W praktyce oznacza to, że temperatura zablokowania zimnego filtra wynosi dla paliw arktycznych około -32 stopnie Celsjusza, a często nawet mniej. Próg mętnienia natomiast jest na poziomie -20 stopni Celsjusza lub niższym.

Paliwowe wspomagacze

Dla poprawienia płynności paliw w okresie zimowym rafinerie wzbogacają je o MDFI (Middle Distillate Flow Improvers) – środki poprawiające przepływ średnich destylatów. O samochód w zimie można odpowiednio zadbać również samodzielnie, zachowując zdrowy rozsądek i korzystając wyłącznie ze sprawdzonych i bezpiecznych metod.

Można zdecydować się np. na stosowanie depresatorów. Dolewka takich preparatów do paliwa ma taki sam cel i zadanie, co dodawanie substancji wzbogacających, jakich używają rafinerie naftowe. Depresatory powinny być dolewane do paliwa o dodatniej temperaturze. Dzięki temu możliwe jest obniżenie CFPP o około 10 stopni Celsjusza. Stosowanie depresatorów to dobre rozwiązanie, szczególnie, gdy w baku znajduje się nadal letnie paliwo, a według wszelkich prognoz temperatura w nocy ma znacznie spaść.

Uwaga! Nie wolno pod żadnym pozorem stosować dodatków do ON w postaci benzyny czy denaturatu!

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Grzegorz Kinczewski

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.