Sprzęgło wiskotyczne wentylatora chłodnicy to dość oryginalna część o niecodziennej, rzadko spotykanej zasadzie działania. Sprzęgło to pełni istotną rolę w układzie chłodzenia i bardzo często można spotkać je w jakże popularnych u nas Mercedesach, BMW czy modelach aut z grupy VAG. Na czym polega zadanie sprzęgła wiskotycznego? Co się stanie, kiedy przestanie je realizować i co należy zrobić w przypadku jego awarii?

Czym jest i jaką rolę pełni sprzęgło wiskotyczne wentylatora chłodnicy?

Sprzęgło wiskotyczne wentylatora chłodnicy – powszechnie nazywane „wiskozą”, choć jego prawidłowym określeniem jest „sprzęgło lepkościowe” – odpowiada za załączanie oraz rozłączanie wentylatora chłodnicy w zależności od panujących pod maską warunków. Jako element układu chłodzenia silnika, współdecyduje o tym, czy silnik jest odpowiednio chłodzony i chroniony przed przegrzaniem.

Działanie sprzęgła wiskotycznego każdy z posiadaczy auta wyposażonego w to rozwiązanie może tak naprawdę zauważyć dopiero w momencie, kiedy temperatura płynu w chłodnicy osiągnie bardzo wysoki poziom. Dopiero wówczas sprzęgło wiskotyczne pod wpływem ciepła zakleszcza się i do procesu chłodzenia dołącza także wentylator. Ten po uruchomieniu wywołuje falę powietrza skierowaną na chłodnicę, które to powietrze przyśpiesza proces chłodzenia znajdującego się w chłodnicy płynu. Proces ten praktycznie nigdy nie zachodzi w czasie jazdy, może natomiast uruchamiać się podczas postoju w korku czy na światłach, zwłaszcza podczas upalnego lata.

Jak można rozpoznać awarię sprzęgła wiskotycznego i czemu do niej dochodzi?

Przyczyn awarii sprzęgła wiskotycznego może być kilka, przy czym niemal wszystkie są skutkiem wyeksploatowania części (znajdujący się w nim płyn kinetyczny stracił swoje właściwości) lub nieprawidłowego użytkowania. Jeśli zaś dojdzie do awarii, sprzęgło może zachowywać się w dwojaki sposób:

  • może zakleszczyć się na stałe, zmuszając wiatrak chłodnicy do nieprzerwanej pracy,
  • może nie załączać wiatraka w ogóle, bez względu na okoliczności.

Obie ewentualności są złe i nie ma tu miejsca na rozważania, czy działający ciągle wiatrak chłodnicy to na pewno takie złe rozwiązanie. Pamiętaj, że wiatrak ten obraca się zwykle na wałku napędzanym przez pompę wody, a ta działa na określonych układzie. Jeśli wiatrak będzie działał bez przerwy, wszystkie te podzespoły narażone są na liczne przeciążenia i szybkie zużycie.

Czy sprzęgło wiskotyczne należy wymienić, czy można je również zregenerować?

Tu warto zacząć od postawienia sprawy jasno – sprzęgła wiskotyczne nie podlegają regeneracji. A nie podlegają jej z dwóch powodów:

  1. Są to części niezwykle delikatne i niezwykle łatwo jest je uszkodzić podczas ich rozbierania.
  2. Jeśli przyczyną awarii jest utrata właściwości przez płyn kinetyczny, jakakolwiek wymiana tego płynu w warunkach warsztatowych jest zwyczajnie niemożliwa.

Na szczęście sprzęgła wiskotyczne nie są drogie. W naszym sklepie Ucando.pl znajdziesz dobrej jakości markowe sprzęgła wiskotyczne w naprawdę dobrej cenie, a być może nawet trafisz na jakiś rabat czy promocję. Pamiętaj przy tym, że kluczem do poprawnego działania „wiskozy” jest jej prawidłowe przechowywanie, dlatego zawsze kupuj sprzęgła wiskotyczne jedynie od tych dostawców, którzy mają tego świadomość.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Dominik Kakietek

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *