Odma olejowa to mniej lub bardziej skomplikowany system odprowadzania gazów ze skrzyni korbowej. Dopóki system ten działa prawidłowo, mało który kierowca w ogóle pamięta o tym, że coś podobnego znajduje się w jego silniku. Jeśli jednak odma olejowa przestaje działać, zaraz zaczynają pojawiać się problemy z całym silnikiem. I nie zawsze są one prawidłowo diagnozowane. Dlaczego?

Skąd biorą się problemy z odmą olejową?

Główną przyczyną problemów z odmą olejową ciągle pozostaje zwykła niedbałość i zapomnienie. Odma olejowa, jak niemal każdy układ samochodowy, wymaga regularnych przeglądów, konserwacji, a jeśli trzeba – również wymian. Każdy samochód ma wyznaczony swój interwał przeglądów odmy, podczas których powinno się również ten układ porządnie przeczyścić. Niestety, nie zawsze jest to łatwe.

W silnikach starszego typu, gdzie odma jest stosunkowo prostym układem, jej sprawdzenie i przeczyszczenie (zwłaszcza przeczyszczenie separatora) nie jest czynnością wymagającą szczególnej wiedzy i powinieneś sobie z tym spokojnie poradzić. W nowszych silnikach jednak odma stała się układem mocno już skomplikowanym, a często wręcz trudnym do zlokalizowania. Nie wszędzie też możliwe jest czyszczenie separatora. Może się zdarzyć tak, że element ten po zapchaniu trzeba będzie po prostu wymienić.

Co należy robić, aby odma olejowa działała prawidłowo?

Na to pytanie częściowo już odpowiedzieliśmy. Jeśli chcesz, aby odma olejowa w Twoim silniku pracowała bezproblemowo, musisz pamiętać o regularnych przeglądach i czyszczeniu poszczególnych elementów tego układu. Ale to nie zawsze wystarczy. Poważnym wrogiem odmy olejowej w każdym silniku – zarówno w starszych, jak i w najnowocześniejszych konstrukcjach – jest olej samochodowy słabej jakości. Co znaczy „olej słabej jakości”? Są to wszystkie środki smarne oferowane po najniższych na rynku cenach, często podrabiane lub pochodzące z niepewnego źródła. Taki olej zawsze wydziela najwięcej oparów i to właśnie z niego wytrąca się najwięcej zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia te przyśpieszają zatkanie separatora i całej odmy, zaś gazy w zatkanym układzie dosłownie rozsadzają silnik od środka.

Słabej jakości olej to również więcej wilgoci zbierającej się w odmie, a jeśli połączysz to z częstą jazdą na krótkich dystansach i wiecznie niedogrzanym silnikiem, zimą możesz spodziewać się, że Twoja odma zwyczajnie zamarznie.

W jaki sposób można rozpoznać, że odma olejowa uległa awarii?

Z diagnostyką odmy olejowej bywa, niestety, różnie. Z jednej strony zatkana odma olejowa daje dość oczywiste objawy w postaci wypychanych uszczelniaczy (efekt wzrastającego ciśnienia gazów w silniku i braku możliwości ich odprowadzenia), z drugiej zaś może prowadzić (zwłaszcza w nowoczesnych jednostkach napędowych) do tego, że cały silnik zaczyna pracować tak, jakby zaraz miał się rozpaść. Skąd takie dziwne objawy w nowych motorach?

Cały problem tkwi w tym, iż nowoczesne silniki są bardzo wrażliwe na ciśnienie panujące w ich wnętrzu. Jeśli więc odma olejowa ulegnie w nich zatkaniu, co spowoduje momentalnie wzrost ciśnienia gazów, cała jednostka zaczyna szwankować i to nieraz naprawdę w bardzo spektakularny sposób.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *