System SRS, czyli dodatkowy system bezpieczeństwa, to jeden z tych systemów samochodowych, którego obecności na co dzień w ogóle nie zauważamy, a często też nie jesteśmy nawet świadomi jego obecności. I bardzo dobrze, gdyż uruchomienie systemu SRS oznacza, że kierowcy i jego pasażerom grozi naprawdę poważne niebezpieczeństwo.

Czym jest dodatkowy system bezpieczeństwa SRS?

System SRS (z ang. Supplementary Restrain System) to tzw. dodatkowy system bezpieczeństwa pasażerów stanowiący element całościowego, biernego systemu bezpieczeństwa stosowanego w każdym współczesnym samochodzie. SRS stanowi obecnie standardowe wyposażenie każdego niemal auta osobowego produkowanego seryjnie, przy czym należy pamiętać, że stopień zaawansowania i rozbudowania systemu SRS może się różnić w zależności od modelu i klasy samochodu.

Zadaniem systemu SRS jest ochrona kierowcy i pasażerów w sytuacji zagrożenia. Chodzi tu przede wszystkim o wszelkiego typu wypadki samochodowe i kolizje na tyle silne, że stanowią one realne niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia osób znajdujących się w kabinie auta.

Bez względu na stopień zaawansowania i poziom rozbudowania, każdy współczesny system SRS składa się z trzech podstawowych segmentów – ze sterownika, sieci czujników zderzenia oraz z elementów wykonawczych.

Jak działa dodatkowy system bezpieczeństwa SRS?

Sercem systemu SRS zawsze jest sterownik. Ten centralnie położny element odpowiada za zbieranie informacji nadsyłanych przez oplatającą auto sieć czujników i rozsyłanie informacji inicjujących działanie poszczególnych elementów wykonawczych, w tym przede wszystkim poduszek powietrznych, napinaczy pasów bezpieczeństwa i odłącznika akumulatora. Każdy z tych elementów ma do odegrania niezwykle istotną rolę, jednak o skuteczności systemy SRS decyduje przede wszystkim ich zgranie oraz właściwe zastosowanie. Sterownik odpowiada również za autodiagnostykę systemu SRS i aktywację lampki kontrolnej informującej o powstaniu ewentualnej awarii.

Jednak najciekawszą rolą sterownika systemu SRS jest przechowywanie informacji o stopniu wypadku i identyfikacji tego stopnia na podstawie gromadzonych przez czujniki danych. Informacje o stopniu wypadku wgrywane w pamięć sterownika pochodzą z licznych testów zderzeniowych przeprowadzanych na danym modelu auta. Sterownik, po zgromadzeniu danych z czujników informujących o zderzeniu, dopasowuj je do posiadanych w pamięci wzorców i rozsyła komendy do elementów wykonawczych zgodnie z przewidzianymi procedurami.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Jeden komentarz

  1. Czytając ten artykuł zastanawiałem się czym jest ten system SRS. Okazało się, że sam mam go w swoim samochodzie 😉 Faktycznie na co dzień się o tym nie myśli i pewnie większość kierowców nie jest świadomych jego obecności

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *