Układ hamulcowy jest z pewnością jednym z najważniejszych układów samochodowych ze względu na olbrzymi wpływ sprawności tarczy i klocków hamulcowych na bezpieczeństwo jazdy. Szczególnie klocki, ze względu na specyfikę działania oraz znaczną eksploatację, ulegają szybkiemu zużyciu, co generuje konieczność dokonania wymiany podzespołu. Czy można zrobić to samodzielnie? Jak poprawnie dokonać wymiany?

Kiedy warto dokonać wymiany samodzielnie?

Z pewnością samodzielna wymiana klocków hamulcowych to oszczędność pieniędzy. Niemniej jednak niezbędna jest pewna doza odwagi, aby podjąć się tego zadania. Warto zdecydować się na takie rozwiązanie kiedy:

  • potrafi się wybrać właściwe części – troska o bezpieczeństwo wymaga zakupu podzespołów od najlepszych producentów. Jednak nie będąc obeznanym na rynku, trudno odróżnić wysokiej jakości klocki hamulcowe od niewiele wartych zamienników. Nie zawsze cena jest wystarczającym wskaźnikiem jakości.
  • posiada się wiedzę i doświadczenie – nie sposób dokonać poprawnej wymiany, nie posiadając wiedzy dotyczącej kolejności wykonywania poszczególnych czynności. O ile jednak można rozwiązać tę kwestię poprzez wykorzystanie instrukcji przygotowanej przez fachowców, o tyle niezbędne jest już samodzielne, trafne rozpoznawanie poszczególnych elementów konstrukcji układu hamulcowego i nie tylko.
  • dysponuje się odpowiednimi narzędziami – podstawowe narzędzia niezbędne do wymiany klocków hamulcowych to oczywiście zestaw śrubokrętów, ale też ściągacz gwintowany, który niewielu majsterkowiczów posiada w swoich amatorskich warsztatach.
  • samochód nie wymaga podłączenia do komputera – w niektórych nowoczesnych samochodach wymiana klocków hamulcowych zwyczajnie nie jest możliwa bez podłączenia pojazdu do komputera, którym dysponują jedynie wyspecjalizowane serwisy.

Poprawna wymiana klocków hamulcowych

Wymiana klocków hamulcowych wymaga przejścia przez kilka etapów pracy. Poniżej lista  czynności, które należy wykonać po kolei, aby poprawnie wymienić klocki hamulcowe:

  1. Unieruchomienie pojazdu z wykorzystaniem klinów, a następnie odkręcenie śrub i demontaż koła.
  2. Wykręcenie kolejnych śrub i demontaż mniejszych elementów, w tym zacisku.
  3. Cofnięcie tłoczka zaciskowego. Jest to jedno z najtrudniejszych zadań, które wymaga dużej siły. Dlatego właśnie do wymiany klocków hamulcowych niezbędny jest ściągacz gwintowy, bez którego odsunięcie tłoczka zaciskowego jest zwykle niemożliwe.
  4. Zdjęcie klocków hamulcowych poprzez pozbycie się zawleczki.
  5. Dokładne oczyszczenie powierzchni, gdyż czystość jest niezbędna w celu zapewnienia nowym klockom optymalnych warunków pracy.
  6. Założenie nowych zacisków i przytwierdzenie ich za pomocą zawleczek.
  7. Montaż zacisków i pozostałych mniejszych elementów.
  8. Przykręcenie koła i odstawienie lewarku – wymiana klocków hamulcowych została zakończona.

Przed wyruszeniem w drogę należy kilkukrotnie docisnąć hamulec, aby tłoczek dosunął się do klocków hamulcowych. Podczas pierwszej jazdy należy również kilkukrotnie wykonać delikatne hamowanie, unikając gwałtowności, aby nowe klocki dotarły się z tarczą hamulcową.

Opublikowane przez Martyna Jędruch

3 Komentarze

  1. Do tej pory zawsze korzystałem z usług mechanika, ale z takim poradnikiem chyba tym razem spróbuje sam. Dzięki!

    Odpowiedz

    1. Francik7a 04/02/2019 o 8:12

      I słuszna racja.To nic trudnego.Mechanik za taką usługę skasuje około 200 zł za wymianę na czterech kołach.Do odważnych świat należy

      Odpowiedz

  2. Nie ma co się bać, to naprawdę nie jest trudne. Za pierwszym razem miałem trochę obaw ale teraz robię to niemal z zamkniętymi oczami. Wystarczy trochę chęci.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *