Współczesne silniki otoczone zostały przez swoich konstruktorów prawdziwą siecią czujników nadzorujących pracę każdego z podzespołów. Wystarczy drobna awaria jednego z tych czujników, aby silnik zwyczajnie przestał działać. Tak może stać się m. in. w przypadku czujnika położenia wału korbowego. Dlaczego tak się dzieje?
Kupuj wały korbowe w Ucando.pl
Do -40% taniej, z darmową dostawą 24h kurierem. Bezproblemowe wymiany i zwrot części w ciągu 30 dni
Jak działa czujnik położenia wału korbowego?
Rozwój technologiczny w motoryzacji sprawił, że od ok. 20 lat wszystkie jednostki napędowe są już bez wyjątku sterowane przez komputery pokładowe. Oczami i uszami tych komputerów są czujniki, które zbierają informację z poszczególnych podzespołów i przesyłają do jednostki sterującej. Jednostka ta, na podstawie otrzymanych danych, wybiera najlepszą „ścieżkę pracy” i rozsyła komendy o dokonanym wyborze.
Czujnik położenia wału korbowego jest jednym z całej sieci czujników oplatającej silnik. Jego zadaniem jest zbieranie informacji o aktualnym, chwilowym położeniu wału korbowego i o jego prędkości obrotowej. Zebrane informacje – wraz z danymi zgromadzonymi m. in. przez czujnik wałka rozrządu – trafiają do komputera, który na ich podstawie ustala najlepszy moment na wtrysk kolejnej porcji paliwa oraz kąt wyprzedzenia zapłonu.
Pomiar, jakiego dokonuje czujnik położenia wału korbowego, musi być i jest niezwykle dokładny. Dokładność tę zapewnia nie tylko sam czujnik, ale też specjalna tarcza pomiarowa montowana na kole zamachowym silnika lub na kole pasowym wału korbowego. W zależności od zastosowanego rozwiązania, będzie to tarcza z wyciętymi szczelinami, tarcza zębata lub tarcza z magnesami trwałymi.
Jakie są objawy awarii czujnika położenia wału korbowego?
Pozornie mogłoby się wydawać, że awaria jednego czujnika nie powinna nieść ze sobą większych konsekwencji. Jednak w przypadku czujnika położenia wału korbowego może skończyć się to nawet całkowitym unieruchomieniem samochodu. Wszystko przez komputer, który steruje pracą jednostki napędowej wyłącznie na podstawie danych zbieranych przez czujniki. Jeśli więc nagle pozbawimy go informacji o położeniu wału korbowego, komputer zacznie reagować zgodnie z zapisanym w pamięci planem.
Awaria czujnika położenia wału korbowego objawia się najczęściej nierównomierną pracą silnika, nagłym gaśnięciem rozgrzanej już jednostki napędowej oraz problemami z uruchomieniem samochodu. Bywa i tak, że nagle podczas jazdy zapala się kontrolka check engin i silnik momentalnie przechodzi w stan awaryjny (drastycznie spada moc i zwiększa się zużycie paliwa). Dlaczego tak się dzieje? Silnik pozbawiony informacji od uszkodzonego czujnika położenia wału korbowego lub też otrzymujący od niego informacje sprzeczne z danymi od czujnika wałka rozrządu, odczytuje to jako niezidentyfikowany błąd, na który najlepszym rozwiązaniem jest niedopuszczenie do uruchomienia silnika lub co najmniej poważne ograniczenie ryzyka uszkodzenia.
Uwaga! Niektórzy mogą mylić awarię czujnika położenia wału korbowego z uszkodzeniem pompy paliwa, gdyż w obu przypadkach odcięty zostaje dopływ paliwa do silnika. Dlatego po zaistnieniu opisanych wyżej objawów, przed podjęciem jakichkolwiek prób naprawy, warto przeprowadzić dokładną diagnostykę komputera pokładowego.
Miałem podobny problem. Wszystko zaczęło się od tego, że na panelu wyskoczył mi błąd silnika. Po podpięciu pod komputer okazało się, że chodzi o awarię wału korbowego. W zasadzie nie wpływało to w żaden sposób na jazdę i mechanik stwierdził, że to częsty błąd w moim samochodzie, mało szkodliwy i mogę z tym jeździć. Jednak po usunięciu błędu, check engin pojawiał się znowu i przy najbliższej wizycie w zakładzie przy okazji naprawiłem ten błąd. Teraz przynajmniej mam spokój z błędami na panelu bo jeździłem z tym pół roku
Ja mam problem przy każdorazowym rozruchu ciepły czy zimny ,za pierwszym podejściem zapali i zaraz gaśnie a za drugim muszę nim pokręcić zanim zaskoczy potem pracuje równo ma moc nie szarpie może ktoś coś na ten temat?
Mój Sharan benzyna 2.0 miał podobnie . Odpalał na 3 razy . Za pierwszym dusił się jakby na jednym cylindrze. Po chwili drugie odpalenie i chodzi normalnie ale tylko kilka sekund i gaśnie jakby odcięcie paliwa. Trzeci rozruch i znów normalnie gada ale już nie gaśnie , pracuje równo itd. A wszystko to na zimnym silniku . Po rozgrzaniu też były niewielkie problemy z rozruchem , tylko lekkie szarpanie ale w sumie odpalał normalnie . Wymieniłem czujnik położenia wału i auto zdrowe . Komputer wyświetlał błąd P0322 czyli własnie ten czujnik .
Niestety wiem co to znaczy uszkodzenie czujnika wału korbowego. Miałem bardzo podobny przypadek jak Michał. Przez długi czas jeździłem na zapalonej kontrolce „check engine”, która diagnozowała właśnie ten problem. Po wizycie u mechanika okazało sie, że jest to uszkodzony czujnik wału korbowego. W moim Audi A6 niby nie było to szkodliwe, ale chciałem go naprawić, a to z kolei kosztowało mnie aż 400 zł.. Teraz przynajmniej wiem, że wszystko z autem okej, a na desce nie mam już żadnych błędów
Mam mały problem szukałem na forach gdzie znajduje się czujnik położenia wału korbowego w chevrolecie evanda 2004 r i nie znalazłem mogę prosić o odpowiedz Pozdrawiam
W większości przypadków czujnik położenia wału jest w okolicy położenia wału . A tak poważnie to zwykle montowany jest gdzieś w okolicy połączenia bloku silnika ze skrzynią biegów .
Mi ostatnio w nissanie almera się uszkodził i dupa auta już nie szło odpalić i trzeba było holować niestety.
Witam mam problem z vw Golf 4 1.9 tdi 2003 rok. Silnik odpala ale zarówno na zimnym czy na ciepłym trzeba chwile pokręcić. Wyświetla się błąd migająca spiralka oraz czek silnika. Po podłączeniu pod Vag parametry pompowtrysków bardzo dobre, świece żarowe dobre . Wyświetliło w komputerze że jest uszkodzony czujnik G28 to czujnik położenia wału korbowego oraz zawór EGR wymieniłem wymieniłem także czujnik światła stop i żarówki z tyłu pojazdu bo mają też orawdopodobny wpływ na wyświetlanie czujnika spiralka. Po zamontowaniu nowych części zielnik odpalił bez problemu , zostały usunięte błędy przez diagnostę i silnik odpalał normalnie przez ok 2 godziny po czym został zgaszony i za godzinę już nie odpalił tylko kręcił i kręcił i nie odpala???
a u mnie w starym 19-letnim citroenie nadal działa
Witam! Mam problem z pompa paliwa, mianowicie nie dostaje ona pradu. Nie wiem co jest grane, wymieniłem pompe, wymieniłem przekaznik i nic. Pompa podłączona na krótko działa i auto odpala. Po podłączeniu do kostki znowu brak reakcji. Moze byc uszkodzony komputer sterujący? Jeśli ktoś miał taki problem prosze o odpowiedź! Pozdrawiam. auto bmw 735i e38.
Znajdź opis sterownika w twoim aucie i sprawdź czy podaje napięcie na przekaźnik pompy.
Sterowniki silnika
Mam problem z Santa fe 2007 rano zapale zrobie 10 km jest ok,potem nagle spadają obroty,chodzi tylko na wolnych obrotach ,gaz nie reaguje pusty 3 minuty i wchodzi na obroty chwile dobrze . Wymieniłem pompę paliwową dalej to samo.zapala na dotyk
Miałem taki sam objaw, przyczyną był chwilowy brak kontaktu w kostce przy potencjometrze pedału gazu. Rozłączenie kostki, pryśnięcie elektrosolem i po sprawie. Przy okazji znikł błąd „check”.
witam umnie wystapił problem po wymianie sprzegła i dwumasy firma wymieniła wszystko wraz z uszczelniaczem wału wraz czujnikiem po odebraniu auta sprzegło ok ale wyskoczył check podpinamy komputer wyskakuje bład czujnik cisnienia drugi cylinder wraz z swieca zarowa swieca wymieniona i co dalej bład wyskakuje zabieram auto odstawiam do bosch service auto tydzien diagnozowane i dalej bład wyskakuje co sie okazuje ze firma poprzednia przy montazu uszczelniacza z czujniekiem zrobili to na oko i niezablokowali rozrzadu itp jak powiedzeli kreska narysowali firma bosch wzieła to w swoje rece zablokowała rozrzad i wszystkie procedury jak powinno byc i okazuje sie ze czujnik był zamontowany o 2 mm zle auto juz normalnie pracuje ale stresy pieniadze i miesiac czasu juz nikt nieodda a jest to skoda fabia 1.4 tdi 2015 rok
Witam . Mam problem z moją Toyotą Avensis t25 1.8 benzyna 2004 r. Auto nie odpala . Pompa ok , prąd dochodzi . Cewki zapłonowe wymienione i również prąd chodzi do cewek ale brak iskry … Gdzie szukać usterki ?
Witam mam problem ze swoim focusem 1.4 benzyna 2009r obroty dochodzą do 4 tys i nic dalej może ktoś pomoże
Proszę odpowiedzieć, jaka była przyczyna awarii? Wielka szkoda, że nie wymieniamy się wiedzą…
Pozdrawiam.
Witam mam właśnie coś podobnego do Was w sensie że auto mi faluje na postojach podczas jazdy potrafi mi zgasnac na postoju jak odpale to nią rzuca i to tak dosyć na komputerze pokazywało mi wtrysk 1 wymieniłem oraz firtr paliwa Ale nic to mnie nie dało
Jeśli jesteście wstanie pomożecie co to jest bmw e39 3.0d
Witam. Po wymianie rozrządu w Ford Fokus II 1.6/16V Duratec Ti-VCT pojawia się błąd KOD 0017 – Położenie wału rozrządczego, położenie wału korbowego Pas-1 Czujnik-B. Co jakiś czas pojawia się również żółta lamka SILNIK – Check Engine. Dwa zawory zmiennych faz rozrządu są sprawne, podobnie dwa czujniki Halla położenia wałków rozrządu. I podobnie czujnik wału korbowego. W Duratec Ti-VCT 1.6/16V jest montowany z tyłu bloku silnika, naprzeciwko koła zamachowego. Wszystkie wtyczki zostały oczyszczone, a przewody elektryczne sprawdzone. Zużycie paliwa gwałtownie wzrosło, moc jakby nieco spadła. Nadszedł czas na reklamację u mechanika, który wymieniał komplet rozrządu. Zastanawiam się, co wymyśli i ile tym razem zapłacę? Pozdrawiam.