Współczesne silniki otoczone zostały przez swoich konstruktorów prawdziwą siecią czujników nadzorujących pracę każdego z podzespołów. Wystarczy drobna awaria jednego z tych czujników, aby silnik zwyczajnie przestał działać. Tak może stać się m. in. w przypadku czujnika położenia wału korbowego. Dlaczego tak się dzieje?

Jak działa czujnik położenia wału korbowego?

Rozwój technologiczny w motoryzacji sprawił, że od ok. 20 lat wszystkie jednostki napędowe są już bez wyjątku sterowane przez komputery pokładowe. Oczami i uszami tych komputerów są czujniki, które zbierają informację z poszczególnych podzespołów i przesyłają do jednostki sterującej. Jednostka ta, na podstawie otrzymanych danych, wybiera najlepszą „ścieżkę pracy” i rozsyła komendy o dokonanym wyborze.

Czujnik położenia wału korbowego jest jednym z całej sieci czujników oplatającej silnik. Jego zadaniem jest zbieranie informacji o aktualnym, chwilowym położeniu wału korbowego i o jego prędkości obrotowej. Zebrane informacje – wraz z danymi zgromadzonymi m. in. przez czujnik wałka rozrządu – trafiają do komputera, który na ich podstawie ustala najlepszy moment na wtrysk kolejnej porcji paliwa oraz kąt wyprzedzenia zapłonu.

Pomiar, jakiego dokonuje czujnik położenia wału korbowego, musi być i jest niezwykle dokładny. Dokładność tę zapewnia nie tylko sam czujnik, ale też specjalna tarcza pomiarowa montowana na kole zamachowym silnika lub na kole pasowym wału korbowego. W zależności od zastosowanego rozwiązania, będzie to tarcza z wyciętymi szczelinami, tarcza zębata lub tarcza z magnesami trwałymi.

Jakie są objawy awarii czujnika położenia wału korbowego?

Pozornie mogłoby się wydawać, że awaria jednego czujnika nie powinna nieść ze sobą większych konsekwencji. Jednak w przypadku czujnika położenia wału korbowego może skończyć się to nawet całkowitym unieruchomieniem samochodu. Wszystko przez komputer, który steruje pracą jednostki napędowej wyłącznie na podstawie danych zbieranych przez czujniki. Jeśli więc nagle pozbawimy go informacji o położeniu wału korbowego, komputer zacznie reagować zgodnie z zapisanym w pamięci planem.

Awaria czujnika położenia wału korbowego objawia się najczęściej nierównomierną pracą silnika, nagłym gaśnięciem rozgrzanej już jednostki napędowej oraz problemami z uruchomieniem samochodu. Bywa i tak, że nagle podczas jazdy zapala się kontrolka check engin i silnik momentalnie przechodzi w stan awaryjny (drastycznie spada moc i zwiększa się zużycie paliwa). Dlaczego tak się dzieje? Silnik pozbawiony informacji od uszkodzonego czujnika położenia wału korbowego lub też otrzymujący od niego informacje sprzeczne z danymi od czujnika wałka rozrządu, odczytuje to jako niezidentyfikowany błąd, na który najlepszym rozwiązaniem jest niedopuszczenie do uruchomienia silnika lub co najmniej poważne ograniczenie ryzyka uszkodzenia.

Uwaga! Niektórzy mogą mylić awarię czujnika położenia wału korbowego z uszkodzeniem pompy paliwa, gdyż w obu przypadkach odcięty zostaje dopływ paliwa do silnika. Dlatego po zaistnieniu opisanych wyżej objawów, przed podjęciem jakichkolwiek prób naprawy, warto przeprowadzić dokładną diagnostykę komputera pokładowego.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *