Współczesne silniki otoczone zostały przez swoich konstruktorów prawdziwą siecią czujników nadzorujących pracę każdego z podzespołów. Wystarczy drobna awaria jednego z tych czujników, aby silnik zwyczajnie przestał działać. Tak może stać się m. in. w przypadku czujnika położenia wału korbowego. Dlaczego tak się dzieje?

Kupuj wały korbowe w Ucando.pl

Do -40% taniej, z darmową dostawą 24h kurierem. Bezproblemowe wymiany i zwrot części w ciągu 30 dni

Jak działa czujnik położenia wału korbowego?

Rozwój technologiczny w motoryzacji sprawił, że od ok. 20 lat wszystkie jednostki napędowe są już bez wyjątku sterowane przez komputery pokładowe. Oczami i uszami tych komputerów są czujniki, które zbierają informację z poszczególnych podzespołów i przesyłają do jednostki sterującej. Jednostka ta, na podstawie otrzymanych danych, wybiera najlepszą „ścieżkę pracy” i rozsyła komendy o dokonanym wyborze.

Czujnik położenia wału korbowego jest jednym z całej sieci czujników oplatającej silnik. Jego zadaniem jest zbieranie informacji o aktualnym, chwilowym położeniu wału korbowego i o jego prędkości obrotowej. Zebrane informacje – wraz z danymi zgromadzonymi m. in. przez czujnik wałka rozrządu – trafiają do komputera, który na ich podstawie ustala najlepszy moment na wtrysk kolejnej porcji paliwa oraz kąt wyprzedzenia zapłonu.

Pomiar, jakiego dokonuje czujnik położenia wału korbowego, musi być i jest niezwykle dokładny. Dokładność tę zapewnia nie tylko sam czujnik, ale też specjalna tarcza pomiarowa montowana na kole zamachowym silnika lub na kole pasowym wału korbowego. W zależności od zastosowanego rozwiązania, będzie to tarcza z wyciętymi szczelinami, tarcza zębata lub tarcza z magnesami trwałymi.

Jakie są objawy awarii czujnika położenia wału korbowego?

Pozornie mogłoby się wydawać, że awaria jednego czujnika nie powinna nieść ze sobą większych konsekwencji. Jednak w przypadku czujnika położenia wału korbowego może skończyć się to nawet całkowitym unieruchomieniem samochodu. Wszystko przez komputer, który steruje pracą jednostki napędowej wyłącznie na podstawie danych zbieranych przez czujniki. Jeśli więc nagle pozbawimy go informacji o położeniu wału korbowego, komputer zacznie reagować zgodnie z zapisanym w pamięci planem.

[ictabs alias=”czujniki-polozenia-walu-korbowego”]

Awaria czujnika położenia wału korbowego objawia się najczęściej nierównomierną pracą silnika, nagłym gaśnięciem rozgrzanej już jednostki napędowej oraz problemami z uruchomieniem samochodu. Bywa i tak, że nagle podczas jazdy zapala się kontrolka check engin i silnik momentalnie przechodzi w stan awaryjny (drastycznie spada moc i zwiększa się zużycie paliwa). Dlaczego tak się dzieje? Silnik pozbawiony informacji od uszkodzonego czujnika położenia wału korbowego lub też otrzymujący od niego informacje sprzeczne z danymi od czujnika wałka rozrządu, odczytuje to jako niezidentyfikowany błąd, na który najlepszym rozwiązaniem jest niedopuszczenie do uruchomienia silnika lub co najmniej poważne ograniczenie ryzyka uszkodzenia.

Uwaga! Niektórzy mogą mylić awarię czujnika położenia wału korbowego z uszkodzeniem pompy paliwa, gdyż w obu przypadkach odcięty zostaje dopływ paliwa do silnika. Dlatego po zaistnieniu opisanych wyżej objawów, przed podjęciem jakichkolwiek prób naprawy, warto przeprowadzić dokładną diagnostykę komputera pokładowego.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Holuk

  1. Miałem podobny problem. Wszystko zaczęło się od tego, że na panelu wyskoczył mi błąd silnika. Po podpięciu pod komputer okazało się, że chodzi o awarię wału korbowego. W zasadzie nie wpływało to w żaden sposób na jazdę i mechanik stwierdził, że to częsty błąd w moim samochodzie, mało szkodliwy i mogę z tym jeździć. Jednak po usunięciu błędu, check engin pojawiał się znowu i przy najbliższej wizycie w zakładzie przy okazji naprawiłem ten błąd. Teraz przynajmniej mam spokój z błędami na panelu bo jeździłem z tym pół roku

    Odpowiedz

  2. Ja mam problem przy każdorazowym rozruchu ciepły czy zimny ,za pierwszym podejściem zapali i zaraz gaśnie a za drugim muszę nim pokręcić zanim zaskoczy potem pracuje równo ma moc nie szarpie może ktoś coś na ten temat?

    Odpowiedz

  3. Niestety wiem co to znaczy uszkodzenie czujnika wału korbowego. Miałem bardzo podobny przypadek jak Michał. Przez długi czas jeździłem na zapalonej kontrolce „check engine”, która diagnozowała właśnie ten problem. Po wizycie u mechanika okazało sie, że jest to uszkodzony czujnik wału korbowego. W moim Audi A6 niby nie było to szkodliwe, ale chciałem go naprawić, a to z kolei kosztowało mnie aż 400 zł.. Teraz przynajmniej wiem, że wszystko z autem okej, a na desce nie mam już żadnych błędów

    Odpowiedz

  4. Mam mały problem szukałem na forach gdzie znajduje się czujnik położenia wału korbowego w chevrolecie evanda 2004 r i nie znalazłem mogę prosić o odpowiedz Pozdrawiam

    Odpowiedz

  5. Mi ostatnio w nissanie almera się uszkodził i dupa auta już nie szło odpalić i trzeba było holować niestety.

    Odpowiedz

  6. a u mnie w starym 19-letnim citroenie nadal działa

    Odpowiedz

  7. Witam! Mam problem z pompa paliwa, mianowicie nie dostaje ona pradu. Nie wiem co jest grane, wymieniłem pompe, wymieniłem przekaznik i nic. Pompa podłączona na krótko działa i auto odpala. Po podłączeniu do kostki znowu brak reakcji. Moze byc uszkodzony komputer sterujący? Jeśli ktoś miał taki problem prosze o odpowiedź! Pozdrawiam. auto bmw 735i e38.

    Odpowiedz

    1. Znajdź opis sterownika w twoim aucie i sprawdź czy podaje napięcie na przekaźnik pompy.

      Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *