Wibracje odczuwane na kierownicy oznaczają, że problem tkwi w przedniej części samochodu. Drgania wytwarzane przed przednią część podwozia przechodzą na układ kierowniczy i czasem osiągają na tyle dużą intensywność, że kierowca odczuwa je jako wyraźne wibracje na kole kierownicy. Przyczyn powstawania tego typu drgań może być niestety naprawdę sporo. Dlatego do ich wykrycia należy podejść cierpliwie i systematycznie.

Wibracje spowodowane problemami z kołem

Praktyka pokazuje, że najczęściej przyczyna wibracji odczuwanych na kierownicy tkwi w stanie kół. Chodzi tu oczywiście o koła przednie. W przypadku problemu z kołami na osi tylnej, wibracje mogą być odczuwalne w całym samochodzie.

  1. Sprawdź wyważenie kół – źle wyważone koła to prawdziwa plaga. Do błędów w tym obszarze dochodzi zwykle u wulkanizatora, ale nie tylko. Wystarczy, że koła przed wyważeniem nie zostaną dokładnie oczyszczone, a już może dojść do błędu skutkującego w efekcie wibracjami na kierownicy i całym nadwoziu.
  2. Skontroluj stan opon – zły stan opon to również częsta przyczyna wibracji odczuwanych na kierownicy. Wystarczy uszkodzenie struktury wewnętrznej ogumienia lub wyraźne wybrzuszenie na bieżniku, by wywołać wyraźnie odczuwalne drgania.
  3. Obejrzyj dokładnie felgi – krzywa felga, zwłaszcza jeśli uległa ugięciu, to kolejna z częstych przyczyn drgań odczuwanych na kole kierownicy.
  4. Upewnij się, że koło zostało dobrze zamontowane – im prostszy błąd, tym łatwiej go popełnić. Dlatego często zdarza się, że przyczyną drgań na kierownicy jest nieprawidłowo zamontowane koło. Błąd może polegać na niedopasowaniu koła do felgi lub zwykłe niedokręcenie śrub mocujących.

Wibracje wynikające ze zużycia zawieszenia

Jeśli okaże się, że z kołem i oponą wszystko w porządku, przyczyny drgań docierających aż na kierownicę należy szukać w elementach zawieszenia i układu kierowniczego.

  1. Poszukaj wszelkich luzów w zawieszeniu i w układzie kierowniczym – głównymi podejrzanymi będą tu: przekładnia kierownicy oraz przeguby półosi. W przypadku przekładni, jeśli luz okaże się wyczuwalny w czasie postoju, to mamy winowajcę, bowiem podczas jazdy będzie to skutkowało wyraźnymi wibracjami na kierownicy, które raczej nie przejdą na resztę nadwozia. Jeśli zaś chodzi o przegub (wewnętrzny) półosi, to luz w tym miejscu wywoła wibracje (czasem i dudnienie) przy dużych prędkościach nie tylko na kierownicy, ale i na całym aucie.
  2. Zbadaj stan amortyzatorów – duże zużycie tych elementów może wywoływać wibracje na kierownicy, zwłaszcza jeśli jest ono połączone z luzami w zawieszeniu i układzie kierowniczym, co jest charakterystyczne dla aut mocno eksploatowanych i zaniedbanych.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Jeden komentarz

  1. Właśnie teraz mam podobny problem i szukam informacji. U mnie polega on na tym, że jeżdżąc po powierzchniach równych wszystko jest okej, a gdy jadę po kamienistej drodze, wtedy czuję wibracje na kierownicy. Znajomy powiedział mi właśnie, że mogą to być luzy w zawieszeniu. No i czeka mnie kolejna wizyta u mechanika 😉

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *