Od czasu gdy genialny wynalazca Rudolf Diesel stworzył swój pierwszy silnik na olej napędowy, technologia motoryzacyjna wykonała nie krok, ale prawdziwy sprint do przodu. Obecne silniki Diesla nie tylko są o wiele bardziej nowoczesne, ale i korzystają z rozwiązań o bardzo wysokim poziomie technicznego zaawansowania. Jednym z takich właśnie rozwiązań jest układ common rail, który mocno usprawnił pracę silników wysokoprężnych.

Czym jest common rail? W jaki sposób zasłużył sobie na powszechne uznanie?

Common rail to handlowa nazwa układu zasilania silnika stworzonego przez inżynierów włoskiego Fiata, a po raz pierwszy zastosowana w modelu Alfa Romeo 156 w roku 1997. Ten dość skomplikowany, a jednocześnie niezwykle skuteczny układ udowodnił całemu światu, że włoska motoryzacja nie powiedziała jeszcze swojego ostatniego słowa i nie należy czasów jej świetności uważać za minione. Inżynierowie Fiata zaprojektowali i zbudowali układ, który do dzisiaj zadziwia swoją innowacyjnością oraz efektywnością, wyznaczając standard przyjęty natychmiast wszystkie największe koncerny motoryzacyjne.

Układ common rail, dzięki swojemu zaawansowaniu technologicznemu, daje zarówno konstruktorom aut, jak i ich użytkownikom dostęp do czegoś, co od zawsze było marzeniem wszystkich fanów motoryzacji – do połączenia wysokich osiągów silnika z niskim poziomem spalania paliwa. Dodatkowo, w połączeniu z rozwiązaniami o typowo proekologicznym przeznaczeniu, jak choćby zawór EGR, common rail stał się dość niespodziewanie układem bardzo mocno ograniczającym zanieczyszczenie środowiska naturalnego.

Jak zbudowany jest układ common rail? Jak wygląda jego praca?

Z pozoru układ common rail może wydawać się wyjątkowo mało skomplikowany. Przemawia za tym choćby jego budowa, w której skład wchodzą:

Mózgiem całego układu jest tu, oczywiście, sterownik, który zarządza jego pracą zgodnie z zapisanymi w jego pamięci wzorcami. Jednak praca ta, kiedy się jej lepiej przyjrzeć, odznacza się tak ogromną precyzją i tak doskonałą synchronizacją poszczególnych elementów, iż robi wrażenie nawet na największych sceptykach. Cały proces dostarczania paliwa do komory spalania jest tu dopracowany i obliczony co do milisekundy. Czas jednego wtrysku to dokładnie 1 ms, przy czym w jednym cyklu pracy tłoka układ wykonuje aż 7 takich wtrysków. Do tego dochodzą ogromne obciążenia spowodowane ciśnieniem wtrysku sięgającym 250 MPa. Widać więc wyraźnie, że układ common rail musi działać niczym przysłowiowy szwajcarski zegarek.

Jakim usterkom podlega najczęściej common rail? Co o tym układzie mówią sami kierowcy?

Układ common rail do prawidłowej pracy wymaga doskonałego zsynchronizowania oraz najwyższej precyzji i właśnie ta precyzja jest jego najsłabszą stroną. Wszystko, co może tę precyzję zaburzyć w którymkolwiek jego elemencie, jest dla niego zgubne. To samo tyczy się też synchronizacji. Wystarczy zanieczyszczenie układu złej jakości paliwem lub nawet naturalnymi parafinami i całość zaczyna się sypać. Z tego też powodu właściciele aut z common rail starają się szczególnie dbać o jakoś paliwa oraz o stan filtrów. Wymiana filtra paliwa jest dla nich obowiązkową rutyną, która chroni auto przed niezwykle kosztownymi awariami.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *