Aplikacja mobilna Ucando

Nadejście wiosny to powinien być dla kierowców czas nie tylko na wymianę opon na letnie, ale również na zadbanie w samochodzie o kilka innych istotnych rzeczy. Warto zadbać więc zarówno o sferę wizualną oraz ergonomiczną pojazdu, jak i o bezpieczeństwo swoje oraz pasażerów, nawet jeżeli w naszym odczuciu samochód wydaje się w stu procentach sprawny. Oto lista serwisowa na wiosnę dla każdego odpowiedzialnego uczestnika samochodowego ruchu drogowego w Polsce.

Karoseria i wnętrze

Przede wszystkim samochód po zimie należy z zewnątrz dokładnie umyć i nawoskować. Warto zająć się również wnętrzem, a zwłaszcza przeprowadzić czyszczenie foteli oraz wykładziny z wnoszonych podczas okresu zimowego zanieczyszczeń oraz sporej dawki wilgoci. Cały ten brud wnika w tapicerkę samochodową i tylko dokładne odkurzanie i/lub pranie jest w stanie sobie z tym poradzić w stu procentach.

Wiosna to również najlepsza pora do zajęcia się klimatyzacją przed sezonem, w którym będzie ona naprawdę potrzebna. W razie konieczności można pokusić się o wymianę czynnika chłodzącego. Bezwzględnie jednak należy poddać nawiewy odgrzybianiu oraz dokonać wymiany filtra kabinowego. To absolutne minimum podczas wiosennego serwisowania kabiny pasażerskiej auta.

Olej silnikowy

Są dwie szkoły wymiany oleju. Jedna mówi, że olej należy wymienić przed sezonem zimowym, co zapewnia jednostce napędowej lepsze smarowanie w trudnych warunkach atmosferycznych, przy temperaturach dochodzących nawet do -25 stopni Celsjusza. Druga preferuje wymianę oleju na wiosnę, dzięki czemu usuwamy olej wyeksploatowany, ciężko przepracowany w niskich temperaturach, który może zawierać sporo zanieczyszczeń pochodzących z tego trudnego okresu.

Wielu producentów samochodowych twierdzi, że olej można wymieniać nawet co dwa lata. Warto jednak zawsze sprawdzić w instrukcji pojazdu, co mamy zrobić w sytuacji, gdy auto było systematycznie i z dużą częstotliwością użytkowane w ciężkich warunkach pogodowych.

Należy pamiętać, że jazda na odcinkach krótszych niż 10 km czy długa jazda w korkach ma również znaczący wpływ na stan smarowania silnika, a tym samym na konieczność częstszej wymiany oleju.

Filtry

Chodzi tu przede wszystkim o filtr powietrza oraz wspominany już filtr kabinowy. Filtr powietrza z reguły nie wymaga częstszej wymiany niż jest to przewidziane przez producenta pojazdu. Nie zaszkodzi jednak zajrzeć do niego i organoleptycznie sprawdzić jego stan techniczny.

Zazwyczaj filtr powietrza wymaga najbardziej naszej interwencji po sezonie wakacyjnym.

Z kolei filtr kabinowy powinno się wymieniać standardowo dwa razy do roku. Filtr ten musi być drożny, a jego tendencją jest, w związku z wykonywaną funkcją, przyciąganie nowych form życia. Niejednokrotnie staje się on dogodnym środowiskiem rozwoju wielu niepożądanych dla zdrowia człowieka mikroorganizmów, dlatego też jego częsta wymiana jest tym bardziej wskazana, zwłaszcza gdy kierowca lub stali pasażerowie samochodu cierpią z powodu alergii.

Wycieraczki

Intensywna praca wycieraczek w okresie jesienno-zimowym może odbić się negatywnie na ich stanie technicznym. Dochodzi najczęściej do uszkodzeń, które powodują powstawanie plam na przedniej szybie, a z czasem do „mazania” po niej. Kiepska widoczność to czynnik męczący wzrok kierowcy męczy, co z kolei wpływa znacząco na spadek poziomu bezpieczeństwa jazdy.

Co ciekawe i dziwne zarazem, wielu kierowców coraz częściej decyduje się samodzielnie lub za namową sprzedawcy na założenie dłuższych piór wycieraczek w swoim samochodzie. Przeważnie nie jest to dobry pomysł. Przede wszystkim dłuższe pióra to większe obciążenie silniczka elektrycznego i całego mechanizmu wycieraczek. Ponadto w wielu przypadkach ich końcówki będą pracowały w obszarze, który nie będzie wystarczająco obficie spryskiwany płynem, a to doprowadzi do porysowania szyb w tych miejscach.

Podstawowa zasada – zawsze montujemy takie wycieraczki, jakie są rekomendowane przez producenta danego auta!

Hamulce i elementy zawieszenia

Podstawowe działania w tym zakresie dotyczą sprawdzenia, czy nie doszło do jakichkolwiek wycieków z amortyzatorów i czy tarcze hamulcowe oraz spełniają normy techniczne kwalifikujące je do dalszego bezpiecznego użytkowania. Podniesieniu auta na podnośniku da nam również odpowiedź, czy elementy układu hamulcowego nie ocierają o siebie. Dochodzi do tego zazwyczaj na skutek zbierania się zanieczyszczeń pomiędzy klockami hamulcowymi a jarzmem lub też jest wynikiem uszkodzenia osłon przeciw kurzowych tłoczków oraz prowadnic zacisku. W takiej sytuacji konieczne jest przeprowadzenie kompleksowego serwisu hamulców. Niedopilnowanie tego doprowadzi do szybszego zużycia elementów hamulcowych, zwiększenia zużycia paliwa i przegrzewania się układu hamulcowego, co wpłynie na spadek jego skuteczności, a tym samym na pogorszenie bezpieczeństwa jazdy.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Martyna Jędruch

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.