Na komfort i bezpieczeństwo hamowania wpływ ma bardzo wiele czynników. Oprócz tak oczywistych, jak umiejętności samego kierowcy, liczy się m. in. typ hamulców, ich aktualna sprawność, stan płynu hamulcowego czy szczelność całego układu. Bardzo ważną, jeśli nie kluczowa rolę pełni tu również stan i rodzaj elementów ciernych klocków hamulcowych, dlatego tak ważne jest, aby wyboru tych części dokonywać szczególnie rozważnie.

Elementy decydujące o sprawności układu hamulcowego

Nawet najlepszy kierowca nie uniknie problemów podczas hamowania, jeśli jeden z elementów składających się na ogólną sprawność układu hamulcowego będzie szwankował. A elementów tych jest naprawdę sporo. Liczy się tu bowiem stan układu zawieszenia, dobór i ogólna kondycja opon, geometria układu jezdnego, szczelność układu hamulcowego, stan płynu hamulcowego oraz poszczególnych części i podzespołów na czele z klockami hamulcowymi. Ewentualne problemy z którymś z tych elementów skutkują zwykle wystąpieniem jednego lub kilku niekorzystnych zjawisk podczas hamowania. Jakie to zjawiska?

Niebezpieczne zjawiska mogące wystąpić podczas hamowania

Przede wszystkim możemy mieć do czynienia z rozchodzącymi się po całym nadwoziu drganiami, uciążliwym skrzypieniem oraz piszczeniem, a także zjawiskiem znanym jako stick-slip (tarcie szarpane). Każde z tych zjawisk może zostać wywołane przez niewłaściwie dobrane lub źle zamontowane klocki hamulcowe. Należy przy tym pamiętać, że piszczenie czy skrzypienie układu hamulcowego to nie tylko dyskomfort dla kierowcy i pasażerów, ale również jasny sygnał, że zagrożone może być również ich bezpieczeństwo.

Wyznaczniki jakości klocków hamulcowych

Czołowi producenci klocków hamulcowych, tacy jak niemiecka marka Febi Bilstein, zdają sobie doskonale sprawę z tego, jak ważne jest utrzymywanie konstrukcji klocka na najwyższym poziomie. Dzięki specjalnej procedurze wytwarzania oraz innowacyjnym procesom obróbki, klocki hamulcowe Febi wykazują dużą odporność na omawiane zjawiska.

A o odporności tej decyduje m. in. właściwa geometria materiału ciernego, zdolność do utrzymania stałego współczynnika tarcia czy odporność na deformację. Cechy te stanowią wyróżnik klocków hamulcowych z tzw. wyższej półki. Ich cena jest wprawdzie wyższa niż tanich zamienników, jednak podąża za nią gwarancja dużej wytrzymałości mechanicznej oraz odporności na działanie wysokich temperatur. Należy jednak pamiętać, iż nawet doskonałej jakości klocki hamulcowe, aby mogły zachować swoją wartość, muszą być poddawane odpowiedniej konserwacji i cyklicznym, przewidzianym przez producenta auta wymianom.

Opublikowane przez Daniel Holuk

3 Komentarze

  1. Hamulce to podstawa. Cokolwiek w samochodzie może ulec awarii ale hamulce zawsze muszą być sprawne. Warto o nie zadbać, zrobić im czasem przegląd i co najważniejsze nie oszczędzać na elementach wymiennych. To przecież chodzi o nasze bezpieczeństwo!

    Odpowiedz

  2. Regularnie sprawdzam swój układ hamulcowy bo jego nagła awaria to chyba najgorsza z możliwych. Nie chciałbym być zaskoczony np. podczas konieczności gwałtownego hamowania. Absolutnie nie można na tym oszczędzać.

    Odpowiedz

  3. Co jak co, ale sprawny układ hamowania to podstawa. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy jak to jest ważne, a ja dopiero zrozumiałem to, gdy na drogę wyskoczyło mi dziecko i zdążyłem wyhamować dosłownie kilkadziesiąt centymetrów przed nim. Dbajcie o swój układ hamulcowy!

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *