Aplikacja mobilna Ucando

Układ chłodzenia i układ smarowania to dwa zupełnie odrębne układy samochodowe, które jednak mocno ze sobą współpracują i w co najmniej dwóch miejscach sąsiadują ze sobą na tyle blisko, że na skutek drobnej usterki może dojść do przedostawania się oleju silnikowego do płynu chłodniczego. Jakie przynosi to efekty? Jak możesz rozpoznać, gdzie doszło do nieszczelności?

Jakie efekty przynosi przenikanie oleju samochodowego do płynu chłodniczego i co może być tego przyczyną?

Olej w układzie chłodzenia brzmi jak zły sen z sennika dla kierowców. Jeśli olej zacznie przenikać do płynu chłodniczego, może to przynieść objawy w postaci:

  • zarastania korka od zbiorniczka na płyn chłodzący oraz korka oleju silnikowego gęstą, brązowawą mazią, przez mechaników nazywaną „budyniem” lub „majonezem”;
  • zmiany barwy, zapachu i konsystencji płynu chłodniczego z oryginalnej na przypominającą rozwodniony olej silnikowy;
  • wzrostu ciśnienia w układzie chłodzenia, co może się objawiać nabrzmiałymi przewodami gumowymi lub wyrzucaniem na zewnątrz wymieszanego z olejem chłodziwa, nawet mimo zakręconego szczelnie korka.

Każdy z tych objawów z osobna może świadczyć o tym, że do układu chłodzenia przedostaje się olej silnikowy. Jeśli pojawią się 2 z nich lub wszystkie 3, możliwość taka zamienia się całkowitą pewność.

W jaki sposób możesz sprawdzić, w którym miejscu doszło do nieszczelności i przenikania oleju do układu chłodzenia?

Układ chłodzenia, jak już wspomnieliśmy, ściśle współpracuje z układem smarowania, ale zwykle jedynie w dwóch miejscach układy te poprowadzone są na tyle blisko siebie, że na skutek niewielkiej nawet awarii może dojść od przenikania czy to oleju do płynu chłodzącego, czy płynu do oleju. Dopóki oba układy pozostają nieuszkodzone, podobna sytuacja nie ma prawa zaistnieć, jeśli jednak w jednym z tych dwóch miejsc dojdzie do usterki – zwykle na skutek zużycia – pojawiają się opisane wyżej zjawiska. A co to za miejsca?

Do przecieku oleju silnikowego do układy chłodzenia może dojść na skutek:

  • zużycia się uszczelki pod głowicą silnika – jest to więc przeciek w samym silniku;
  • uszkodzenia chłodnicy oleju – przeciek w chłodnicy oleju.

Zdecydowanie lepszą i dużo tańszą opcją jest przeciek w chłodnicy oleju, którą można łatwo i stosunkowo niewielkim kosztem wymienić na nową (nie naprawiamy, tylko wymieniamy!). Z wymianą uszczelki pod głowicą wiąże się naprawdę sporo pracy i równie dużo wydatków, których każdy wolałby uniknąć. Aby sprawdzić, gdzie doszło do przecieku, możesz:

  • zbadać szczelność kanałów w chłodnicy oleju,
  • zbadać skład płynu chłodniczego na obecność spalin.

Już prosty tester do wykrywania spalin w układzie chłodzenia powinien dać Ci odpowiedź na pytanie, w którym miejscu doszło do przecieku oleju. Jeśli bowiem nieszczelność powstała w silniku i winna jest uszczelka pod głowicą, do płynu chłodzenia przenikać będą również spaliny, które tester taki z łatwością wykryje.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Grzegorz Kinczewski

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *