Jednym z elementów odpowiadających za sprawną pracę silnika jest pasek rozrządu. Kiedy ulega on awarii, jazda samochodem po prostu przestaje być możliwa. Pasek rozrządu, jak każda inna część samochodowa, z czasem również zwyczajnie się zużywa. Kiedy do tego dojdzie, należy udać się do serwisu, aby wymienić ten niezwykle istotny element. Lepiej byłoby jednak dokonać wymiany, zanim pojawi się ryzyko zerwania paska. Jak często zatem należy wykonywać tego typu remont pojazdu?

Jak działa pasek rozrządu?

Najważniejszym zadaniem paska rozrządu jest umożliwienie współpracy wału korbowego z paskiem rozrządu. Konkretnie chodzi tu o przeniesienie siły napędowej na wałek. Pasek rozrządu decyduje o częstotliwości, z jaką otwierają się zawory w komorach spalania. Warto zauważyć, że pasek to jeden z dwóch rodzajów napędu rozrządu. Zamiast niego często wykorzystuje się dzisiaj łańcuch.

Czas na wymianę paska rozrządu

Nie sposób wskazać, po jakim konkretnie czasie należy wymienić pasek rozrządu, gdyż czas ten nie jest jednakowy dla każdego pojazdu. Wiele zależy od jakości samego paska rozrządu oraz poprawności jego montażu.

Prawdopodobny czas sprawnego funkcjonowania pasków rozrządu określają ich producenci, którzy bywają jednak zbyt optymistyczni. Często twierdzą, że pasek rozrządu należy wymienić po pokonaniu 150-200 tys. kilometrów. Czasami rzeczywiście tak jest, zwykle jednak od zaleceń producentów należy odliczyć 20-40 tys. kilometrów. Trzeba też pamiętać, że do awarii paska rozrządu może dojść o wiele szybciej.

Tak naprawdę pasek rozrządu należy wymieniać po prostu wtedy, kiedy jest zużyty. Niestety, przeważnie nie są widoczne żadne wyraźne objawy jego zużycia w przeciwieństwie do łańcucha rozrządu, który wydaje charakterystyczny dźwięk, kiedy jego sprawne działanie zostaje zaburzone. Niezbędne jest zatem poddawanie stanu paska regularnym kontrolom w profesjonalnym serwisie.

Wymiana dodatkowych podzespołów

Przeważnie, kiedy wymienia się pasek rozrządu, niezbędna okazuje się również wymiana kilku innych elementów. Głównie chodzi o urządzenia wprawiane w ruch przez napęd rozrządu. Niemal w każdym przypadku wraz z paskiem rozrządu wymienia się również pompę wody. Warto zauważyć, że nieraz to właśnie jej nieprawidłowe działanie jest przyczyną awarii paska. Ponadto, wymiana powinna też dotyczyć napinaczy i rolek prowadzących. Przed wykonaniem większego remontu fachowiec powinien dokładnie sprawdzić, które elementy nie nadają się już do użytku, a których nie trzeba jeszcze wymieniać.

Posted by Daniel Holuk

One Comment

  1. U mnie zazwyczaj zgadza się czas podawany przez producentów z tym rzeczywistym, kiedy decyduje się na wymianę, ale zawsze chwilę wcześniej kontroluję w serwisie stan, żeby mieć pewność. Przejrzałem waszego bloga i muszę przyznać, że tyle się dowiedziałem, że nie jeden mechanik nie odpowiedział tak szczegółowo na moje pytania jak wasze artykuły. Z pewnością będę wpadać tu częściej.

    Odpowiedz

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *