Filtr powietrza to niezwykle mocno obciążany element, który podczas jazdy bezustannie zatrzymuje zanieczyszczenia zagrażające silnikowi. Ze względu na wyjątkowo intensywną eksploatację, filtr powinien być regularnie wymieniany. Jak często należy montować nową część? Od czego zależy tempo zużycia filtra powietrza?

Czas na wymianę filtra powietrza

Najprostszą odpowiedzią byłoby zalecenie wymiany filtra, kiedy jest on zapchany. Producenci zalecają, aby robić to podczas okresowych przeglądów pojazdu, czyli mniej więcej po przejechaniu 15-20 tys. kilometrów. Zdarza się jednak, że zatkany filtr powietrza trzeba wymienić nieco szybciej. Zużycie tego elementu zależy bowiem od wielu czynników. Jego żywotność warunkują:

  • rodzaj pokonywanej nawierzchni – częsta jazda po piasku czy żwirze przyspiesza zużycie filtra powietrza
  • jakość filtra – najważniejsza jest skuteczność zastosowanego materiału filtracyjnego
  • powierzchnia materiału filtracyjnego – im większa powierzchnia, tym dłuższa żywotność filtra.
  • moc silnika – mocniejszy silnik pobiera więcej powietrza, a wraz z nim większe ilości zanieczyszczeń

Dlaczego trzeba wymieniać filtr powietrza?

Zatykanie się filtra powietrza jest naturalną konsekwencją sposobu jego działania. Im więcej zanieczyszczeń osadzi się na powierzchni materiału filtracyjnego, tym słabsze będzie jego działanie oraz zmniejszy się przepustowość powietrza. Tym samym zużyty filtr skutkuje szybszym zużyciem tłoków, cylindrów i innych elementów silnika. Ponadto, do komory spalania przedostaje się mniej powietrza, przez co zmniejsza się moment obrotowy silnika, dochodzi do utraty mocy oraz zwiększenia zużycia paliwa.

Ażeby przybliżyć, jak szybko zatyka się filtr powietrza, warto tylko wspomnieć, że podczas 1000-kilometrowej trasy silnik zasysa ok. 20 g samego tylko kurzu. Gdyby nie działanie filtra powietrza, przedostałby się on w całości do wnętrza silnika. Szacuje się, że w ciągu roku filtr powietrza zatrzymuje średnio około 5-6 kg zanieczyszczeń.

Koszty wymiany filtra powietrza

Wymiana filtra powietrza wcale nie generuje zbyt wysokich kosztów. Dobrej jakości elementy można kupić za kilkanaście złotych, a najlepsze filtry znanych producentów za 30-40 zł. Demontażem starego filtra i instalacją nowego można zająć się samodzielnie. Nie wymaga to większego doświadczenia, ani też użycia zaawansowanego sprzętu. Wystarczy odkręcić stary filtr znajdujący się na bocznej obudowie silnika, a w jego miejscu umieścić nowy. Można także zlecić wymianę w warsztacie, gdzie za taką usługę, wliczając cenę filtra, zwykle nie zapłaci się więcej niż 200 zł.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Jeden komentarz

  1. Zastanawiałem się czy poradzę sobie z samodzielną wymianą, ale skoro jest to takie proste i nie wymaga użycia specjalistycznego sprzętu, to spróbuje. Czekam na więcej takich wpisów!

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *